Din tilbagevenden til arbejdspladsen kan forårsage stress hos din hund

En del hunde vil blive efterladt alene for første gang, nu hvor anbefalingerne om hjemmearbejde er ophørt, og folk vender tilbage til kontorerne. Store og pludselige forandringer i hverdagen kan forårsage stress også for hunde. Royal Canin giver tips til, hvordan du kan reducere risiko for stress hos hunden ved hjælp af træning, rutiner, stimulering og fodring.
Billedkilde: Royal Canin

Under covid-19-pandemien har mange familier anskaffet sig en hund. Ifølge Dansk Kennel klub steg antallet af hunderegistreringer med 10% i 2020 i forhold til året før, og ifølge en undersøgelse fra 2021 bestilt af Royal Canin havde hundeopdrættere bemærket en klar stigning i hvalpeefterspørgslen under pandemien.

–  I en periode, hvor mange arbejdede hjemmefra, var det normalt, at hundeejere mest var hjemme. Nu er vi ved at vende tilbage til kontorerne, og sådan en omstilling kan forårsage en del stress for hunden, siger Royal Canins Field Sales Representative Mari Smal.

Stress kan påvirke det centrale nervesystem og for eksempel forårsage højt blodtryk og hjertefrekvens. Som regel kan kortvarig stress have en positiv effekt ved at få krop og sind til at fungere i udfordrende situationer. Langvarigt stress kan dog være ganske belastende, og bør så vidt muligt undgås. Kronisk stress kan have en negativ effekt på helbred og levetid.

Tegn på at din hund er stresset
Du vil kunne bemærke, at din hund er stresset ved blandt andet at lægge mærke til dens adfærd. Din hund kan opleves rastløs og reagere kraftigere end normalt i visse situationer. Hunden kan være forpustet, vandre fra rum til rum, klynke, ryste eller slikke sig selv gentagne gange.Stress kan også påvirke en hunds attitude til andre hunde, dens appetit og tarmfunktion.

– Tegn på stress er meget individuelt - også hos hunde. Det er derfor vigtigt at ejeren ved, hvordan hunden opfører sig, når den har det godt, så det er nemmere at lægge mærke til når den er stresset. Når hjemmearbejdet ophører og hundenes alenetid øges, bør du være ekstra opmærksom på hvordan din hund reagerer, siger Mari Smal.

En pludselig ændring i rutiner og hundens alenetid kan i værste fald forårsage separationsangst. I dette tilfælde kan en hund for eksempel blive urolig, gø, tygge på møbler, trave frem og tilbage eller udføre sine behov indendørs.

– En ængstelig hund har brug for hjælp og regelmæssig træning i at være alene. Hvis du har mistanke om at din hund lider af separationsangst, er det bedst at først kontakte din dyrlæge, siger Mari Smal.

Reducer risikoen for stress hos hunden ved hjælp af rutiner, træning og stimuli
Hundeejere kan gøre overgangen til igen at arbejde på kontor, lettere for deres hunde. Konsekvente rutiner kan skabes på forhånd, samtidigt med at hunden gradvist efterlades alene i længere og længere perioder i en optrapningsperiode. Alsidig stimulering kan også modvirke frustration og stress.

– En hund har brug for stimulering for ikke at kede sig. Motion, leg, træning og behagelige sovepladser er med til at holde din hund glad og hjælper den med at slappe af, når det er tid til at være alene oftere.

Ængstelighed hos hunde kan også afhjælpes med en tilpasset kost, der kan hjælpe din hund med at håndtere forandringer og stressende situationer. Det er en god idé at først drøfte dit foder med en dyrlæge.

For mere information:
Kontakt: Susanna Berling, Digital Marketing Manager Royal Canin: susanna.berling@royalcanin.com, +46 0707–272 278

For mere information besøg: https://www.royalcanin.com/dk

Billedkilde: Royal Canin

Royal Canin er en af ​​verdens førende producenter af hunde- og kattefoder af høj kvalitet. Virksomheden blev grundlagt i 1968 i det sydlige Frankrig. Virksomheden har været ejet af MARS Inc. siden 2002 og er i dag repræsenteret på mere end 100 markeder. Royal Canin har lang erfaring med at producere nærende mad baseret på forskning og observationer og arbejder tæt sammen med dyrlæger, opdrættere og andre partnere. Globalt har virksomheden cirka 7.800 ansatte, hvoraf 500 er dyrlæger og ernæringseksperter. Mere information findes på www.royalcanin.dk

Sådan holder du øje med, om din hund eller kat er overvægtig: Dyrlægens tips til en optimal vægt til dit kæledyr14.2.2023 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

I starten af året er der mange mennesker, der melder sig ind i et fitnesscenter og ændrer deres kostvaner. Strammere tøj kan være et tegn på, at juleferien har sat sine spor. Men det kan være så meget desto sværere for almindelige mennesker at vurdere, om en hund eller kat er overvægtig. Royal Canins dyrlæge rådgiver her om, hvordan du som kæledyrsejer bliver bedre til at vurdere kropsvægten og understøtte dit kæledyrs sundhed.

Dyrlægens tips til nye katte- og hundeejere: Sådan giver du din killing eller hvalp en sund start på livet16.5.2022 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I løbet af det første år gennemgår killinger og hvalpe store forandringer, de vokser hurtigt, skelettet bliver stærkere og hjernen udvikler sig. Det er også her, man kan lægge grundlaget for at minimere risikoen for overvægt. Royal Canins dyrlæge giver tips til nye katte- og hundeejere om de udviklingsfaser, der er særligt vigtige for, at støtte killingen eller hvalpen til at få en sund start på livet.