Din indre stemme hjælper på udholdenheden
”Kør! Kør! Kør!” Det er formodentlig ikke stor poesi, du siger til dig selv, hvis du forsøger at presse dig selv maksimalt under løb, cykling eller anden udholdenhedssport. Imidlertid peger ny forskning på, at det virker. I et samarbejde har forskere fra Afdeling for Lingvistik, Kognitionsvidenskab og Semiotik ved Aarhus Universitet og Institut for Psykologi ved Københavns Universitet undersøgt, hvad der sker med din præstation, hvis du bliver forhindret i at bruge din indre stemme.
Cykling og hukommelsesopgave kombineret
Forsøgspersoner gennemførte korte, intense spurter på en kondicykel, og forskerne målte hvor langt de var i stand til at køre. Under nogle spurter skulle forsøgspersonerne ikke gøre andet end at cykle så hurtigt de kunne, men under andre spurter forsøgte forskerne at distrahere forsøgspersonerne ved at give dem nogle kognitive opgaver at løse samtidig. For at distrahere dem fra at bruge deres indre stemme fik forsøgspersonerne for eksempel til opgave at huske nogle ord eller bogstaver, som de blev nødt til at holde i hovedet, fordi deres hukommelse også blev testet. Da hukommelsesopgaven gør brug af den indre stemme, kunne forsøgspersonerne ikke samtidig bruge stemmen til at opmuntre sig selv. Under andre spurter løste forsøgspersonerne en hukommelsesopgave, der ikke optager den indre stemme. Her skulle de se på abstrakte figurer og mønstre og forsøge at huske dem, mens de samtidig cyklede så hurtigt, de kunne.
En sproglig ekstraopgave gør dig langsommere
Resultatet var, at forsøgspersoner cyklede langsomst, når de havde en sproglig opgave at løse samtidig med cyklingen. Ikke så overraskende cyklede forsøgspersonerne hurtigst, når de ikke havde andre opgaver at løse og kunne koncentrere sig om én ting. Men den ikke-sproglige ekstraopgave havde ikke en lige så stor effekt på udholdenheden som sprogopgaven, selvom den faktisk var en smule vanskeligere at løse. Undersøgelsen er et vigtigt bidrag til vores forståelse af effekterne af, hvordan folk taler til sig selv i både sport og andre situationer, der kræver udholdenhed og viljestyrke.
En vigtig brik i forståelsen af viljestyrke
”Vores undersøgelse viser, at vi kan bruge vores indre stemme til at holde fokus på en udmattende opgave. Den indre stemme udgør derfor en vigtig brik i det, vi normalt kalder viljestyrke,” siger Johanne S.K. Nedergaard, PhD fra Afdeling for Lingvistik, Kognitionsvidenskab og Semiotik ved Aarhus Universitet. Johanne er hovedforfatter på artiklen, som netop er udkommet i det anerkendte tidsskrift Psychology of Sport and Exercise.
Kontakter
Johannes S.K. Nedergaard, Aarhus Universitet/Københavns Universitet,
Mail: nedergaard@cc.au.dk,
Mobil: 51521594
Billeder
Information om Aarhus Universitet: Arts
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Ny forskningsoversigt: AI kan understøtte læring – men ikke erstatte underviseren16.12.2024 10:47:36 CET | Pressemeddelelse
Med lanceringen af Chat GPT i 2022 blev generativ AI allemandseje på rekordtid, og den nye teknologi er allerede i gang med at vende op og ned på vores uddannelser. En ny forskningsoversigt fra DPU, Aarhus Universitet i e-bogsserien Pædagogisk indblik har gennemgået 141 internationale forskningsstudier fra årene 2018-2024 om brugen af Chat GPT og andre AI-chatbots på videregående uddannelser og giver indblik i både pædagogiske muligheder og udfordringer i den nye teknologi.
Ny international undersøgelse: Skellet mellem drenge og piger vokser markant i matematik4.12.2024 10:51:25 CET | Pressemeddelelse
En ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet, kortlægger resultaterne fra den danske del af den internationale TIMSS-undersøgelse af 4. klasseelevers kompetencer i matematik og natur/teknologi. I matematik er forskellen mellem drenge og piger fordoblet i forhold til tidligere undersøgelser.
Hvordan har udbredelse af internettet forandret barndommen?3.12.2024 12:59:00 CET | Pressemeddelelse
Forældre, politikere, forskere, lærere diskuterer ofte og i forskellige sammenhænge deres bekymringer over, hvordan nettet påvirker børn og unge. ”Men faktisk ved vi meget lidt om den måde, det tidlige internet har formet de måder, børn bruger digitale medier på i dag,” lyder det fra Helle Strandgaard Jensen, lektor i historie på Aarhus Universitet, der med en ny ERC-bevilling nu får mulighed for at gøre os klogere på forandringen af barndommen med udbredelsen af internettet.
Katrine Frøkjær Baunvig ny professor i Grundtvigforskning27.11.2024 10:17:16 CET | Pressemeddelelse
Aarhus Universitet styrker Grundtvigforskningen med Katrine Frøkjær Baunvig som ny professor fra den 1. december 2025. Hun vil kombinere klassisk humanistisk forskning med avanceret teknologi for at skabe nye perspektiver på Grundtvigs forfatterskab og digital kulturarv.
Ny international undersøgelse: Danske skoleelevers IT-kompetencer er blevet markant dårligere12.11.2024 11:39:16 CET | Pressemeddelelse
Siden 2018 er danske 8.-klasseelevers digitale kompetencer blevet væsentligt dårligere. Det viser hovedresultaterne fra ICILS 2023, en omfattende international undersøgelse af teknologiforståelse blandt skoleelever verden over.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum