Dilemma mellem pris og bæredygtighed præger modebranchens nøgletal

Det svære valg mellem et enkelt par bæredygtige, håndsyede støvler fra specialbutikken eller en hel ny garderobe leveret næste dag er noget, som de fleste danske forbrugere har stået over for. For mens bevidstheden om modebranchens klimapåvirkning og sociale slagsider har vundet indpas, er inflationen godt i gang med at indskrænke danskernes rådighedsbeløb markant.
Blandt forhandlerne er dilemmaerne også til at føle på. De er nødt til at balancere behovet for en lønsom forretning nu og her med nødvendige investeringer i fremtidens forretningsmodeller. Men netop grøn omstilling og digitalisering er ifølge Deloittes nye modeanalyse afgørende for graden af succes i den danske modebranche i disse år.
”Ovenpå en periode, hvor forbruget har været højt, ændrer inflationen nu langsomt på købsadfærden. Forbrugerne er blevet mere prisbevidste. Men inflationen er ikke en konstant. Det er klimakrisen. Set fra min stol vil det på sigt derfor være farligt for modevirksomhederne at tilsidesætte den grønne omstilling til fordel for omsætning her og nu,” siger Morten Steinmetz, brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte.
Flotte tal for detail – men usikker fremtid
Nedlukningerne har i perioder slået bunden ud af omsætningen i danske tøjbutikker. Heldigvis har flere været gode til at udnytte nedlukningstiden til at sadle om, og efter et par år med store udsving ser detailhandlen for en stund ud til at vende stærkt tilbage.
Nøgletallene i årets modeanalyse viser nemlig, at det gennemsnitlige driftsresultat pr. ansat er steget med 245 procent det seneste år. Særligt de små og mellemstore virksomheder har oplevet drastiske stigninger i driftsresultat pr. ansat.
Andelen af detailvirksomheder med overskud er samtidig steget fra 66 til 76 procent. Det er den højeste andel med overskud de seneste fem år. Over hele linjen har detailhandlen haft succes med at få indtjeningen til at overstige de høje omkostninger, men hele 9 ud af 10 mellemstore virksomheder med 25-49 ansatte har kunnet præsentere overskud.
Detailhandlens massive stigning i resultat og overskud skal ses i lyset af kompensationsordninger under pandemien. Kompensationspakkerne skal på sigt betales tilbage, og derfor forventes årets positive konklusioner ikke at vare ved.
Ifølge Morten Steinmetz går vi ind i en usikker tid, hvor også større samfundsændringer vil ramme detail- og modebranchen. Forbrugere og virksomheder vil spænde bæltet ind, mens kravene til de bæredygtige strategier for alvor også bliver skærpet.
”Mange vil have gavn af at fortsætte med den omstillingsparate indstilling, vi så under pandemien. Vi går en tid i møde, hvor flere spår hård økonomisk opbremsning, og hvor modevirksomheder nedjusterer forventningerne kraftigt. Derfor tror jeg, det er vigtigt, at danske modehuse bruger erfaringerne fra de forgangne år og lader stærke samarbejder og digitale løsninger præge den fremadrettede strategi,” udtaler Morten Steinmetz.
Sten i skoen i fodtøjsindustrien
Digitale salgskanaler kan løfte salget og holde omkostningerne nede. Den kombination har båret de danske engrosforhandlere fornuftigt ud på den anden side af pandemien og været med til at øge det primære resultat i branchen med 194 procent.
Men alt imens engrosforhandlerne har nydt godt af digitaliseringsspringet under pandemien og oplevet stor vækst som følge af øget nethandel, ser billedet noget anderledes ud i fodtøjsindustrien. Danske forbrugere har savnet den ekspertise og vejledning, som man kan få i de fysiske skobutikker, og derfor har skotøjsbrands oplevet øget ordreaktivitet efter genåbningen, og man har vendt sidste års store minus til et plus i år.
Men den stigende digitale forbrugeradfærd bliver en udfordring fremover. Danske skotøjsbrands lever i høj grad af butikkernes placeringer, og de genererer overskud, når ekspertise og branchekendskab kombineres i shoppingoplevelsen. Derfor må virksomhederne nu spørge sig selv, hvordan de vil simulere samme kundeoplevelse online for at opretholde salget.
Deloittes årlige modeanalyse
Deloittes modeanalyse giver hvert år i august et grundigt indblik i den danske modebranche, herunder engrosvirksomheder, detailhandel og skotøjsvirksomheder.
Nøgleord
Kontakter
Morten Steinmetz, brancheleder og partner i Deloitte, tlf. 2361 9804, msteinmetz@deloitte.dk
Anne Rosa SimonsenPressechef
Tlf:+45 20 63 31 33ansimonsen@deloitte.dkBilleder

Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
Danskernes skærmtid fortsætter op trods stigende bekymring om overforbrug4.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Deloitte præsenterer nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Over halvdelen angiver, at de oplever et overforbrug i deres dagligdag.
Danske topledere investerer heftigt i AI – men interesserer sig ikke synderligt for teknologien13.11.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Kun 38 procent af toplederne i danske virksomheder udtrykker høj interesse for generativ AI. Til sammenligning er interessen høj hos hele 63 procent af toplederne i resten af verden. Kløften kan sætte Danmark tilbage i AI-kapløbet, konkluderer Deloitte i ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum