Digitaliseringsstyrelsen klæder it-frivillige på til at hjælpe borgere med offentlige digitale løsninger
I Danmark udvikler den offentlige digitalisering sig hele tiden og giver danskerne nye muligheder i hverdagen. Det påvirker os alle, men især for de digitalt udfordrede borgere kan forandringerne og den stigende digitalisering være svær. Borgere, som har svært ved det digitale, har ofte brug for en hjælpende hånd til at komme trygt og sikkert over på nye løsninger.
Her spiller it-caféer, digitale hjælpemidler og undervisningstilbud på blandt andet biblioteker og i interesseorganisationer for eksempelvis ældre en vigtig rolle i, at alle borgere kan være en del af det digitale fællesskab. Landet over står engagerede frivillige klar til at vejlede og give de borgere, der måtte have brug for det, en hjælpende hånd med stort og småt i den digitale hverdag.
For at understøtte de it-frivilliges vigtige arbejde, lancerer Digitaliseringsstyrelsen en ny portal, digst.dk/it-frivillig og en opdatering af læringsmiljøet demo.borger.dk.
”Offentlig digitalisering skal gøre hverdagen lettere for borgerne og medvirke til en mere sammenhængende og effektiv offentlig service. For nogle borgere er det en udfordring at be-gå sig digitalt og føle sig trygge ved at give sig i kast med nye, digitale løsninger. Her er det helt uvurderligt, at vi får god hjælp fra de it-frivillige, som ude lokalt står klar med støtte og vejledning til, hvordan de nye digitale løsninger fungerer.”
- Tanja Franck, Direktør for Digitaliseringsstyrelsen
Konkret hjælp til vejledning
På portalen digst.dk/it-frivillig vil it-frivillige fremover kunne finde materiale, som kan anvendes direkte i deres vejledning og undervisning i de forskellige offentlige digitale løsninger. Med portalen er der skabt en omfattende materialesamling målrettet de frivillige og det vigtige arbejde, de bidrager med. Materialesamlingen dækker digitale løsninger, som MitID, apps som fx kørekortappen og sundhedskortappen og omfatter også tematiske undervisningsforløb om fx sikker digital adfærd.
Demo.borger.dk er et læringsmiljø, hvor alle borgere siden august har kunne øve sig i at bruge MitID. Fra oktober udvides demo.borger.dk til også at indeholde en demoversion af det nye Digital Post. De it-frivillige kan anvende demo.borger.dk til at undervise borgere i de to offentlige digitale løsninger uden at anvende personlige loginoplysninger eller sende information til offent-lige myndigheder ved en fejl. Den rigtige digitale post-løsning lanceres den 30. november 2021.
Det er håbet, at portalen og demo.borger.dk kan bidrage med både inspiration og en kvalificering af de it-frivilliges undervisning og vejledning. Portalen og demo.borger.dk er blevet til på baggrund af ønsker og erfaringer fra Netværk for digital inklusion, som løbende bidrager med vigtig viden til Digitaliseringsstyrelsens arbejde med digitalt udfordrede grupper.
Om digst.dk/it-frivillig Portalen digst.dk/it-frivillig er en del af et undervisningskoncept målrettet frivillige it-hjælpere. Undervisnings- og vejledningsmaterialet på portalen er til inspiration og fri afbenyttelse for alle. Siderne opdateres løbende, så det kun er relevant og tidssvarende materiale, der er tilgængeligt. I takt med at nye løsninger udvikles og tages i brug, vil der komme nyt materiale til. Materialerne og undervisningsforløbene er udarbejdet af Digitaliseringsstyrelsen og samarbejdspartnere, som fx biblioteker og interesseorganisationer. |
Om demo.borger.dk Demo.borger.dk er et gratis læringsmiljø, som kan anvendes af alle til hjælp og undervisning i MitID og den nye Digital Post. Demo.borger.dk skal understøtte og forbedre indsatsen over for de borgere, der har behov for hjælp til at kommunikere digitalt med det offentlige. På den måde kan borgerne blive mere trygge og fortrolige med, hvordan MitID og Digital Post virker. Med demo.borger.dk undgår borgeren at bruge egne personlige oplysninger, og der er ingen risiko for at sende information til en offentlig myndighed ved en fejl. Demo.borger.dk er ejet af Digitaliseringsstyrelsen. |
Nøgleord
Kontakter
Digitaliseringsstyrelsens pressevagt
Tlf:41786060presse@digst.dkInformation om Digitaliseringsstyrelsen
I Digitaliseringsstyrelsen står vi i spidsen for en ambitiøs digital udvikling af Danmark, der skaber værdi for borgere, virksomheder og offentlige organisationer og bidrager med løsninger på samfundets store udfordringer.
Følg pressemeddelelser fra Digitaliseringsstyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsstyrelsen
Undgå at blive klædt af: Sæt digital ansvarlighed på bestyrelsens dagsorden2.4.2024 09:10:21 CEST | Pressemeddelelse
Digitaliseringsstyrelsen lancerer for andet år i træk en kampagne, der sætter fokus på bestyrelsers it-sikkerhed og dataetik.
Ny opdatering gør det nemmere at aktivere MitID app20.2.2024 09:56:52 CET | Pressemeddelelse
I dag udkommer en opdatering til MitID, som blandt andet introducerer en ny og nemmere måde at aktivere en MitID app på. Der sker også en række andre forbedringer i MitID appen og på MitID.dk.
Undgå at tabe penge på varer, du aldrig modtager21.11.2023 09:22:51 CET | Pressemeddelelse
Digitale svindlere bliver mere og mere snedige, når de udnytter Black Friday til at lokke forbrugerne til falske tilbud. Du kan selv holde øje med fem simple tegn for at undgå fælderne, når du handler online.
I dag lukker NemID31.10.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
I mere end 13 år har danskerne flittigt brugt NemID, når de skulle logge på digitale løsninger for bl.a. at rette årsopgørelse eller tjekke deres digitale postkasse. I dag lukker NemID endegyldigt, og fremover skal danskerne udelukkende benytte sig af MitID.
Et godt nummer at have ved hånden: Ny kampagne skal hjælpe borgere og virksomheder i kampen mod cyberkriminalitet30.10.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Digitaliseringsstyrelsen lancerer en ny kampagne, der skal øge kendskabet til Cyberhotline for digital sikkerhed. Her kan borgere og virksomheder få hjælp til at beskytte sig mod digital svindel og cyberangreb.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum