Digital lægehjælp vil sikre hurtigere behandling

Den danske virksomhed Practio vil gøre adgangen til lægefaglige services og ydelser nemmere. Med en digital adgang til lægen og mulighed for vaccinationer direkte på apoteket, vil Practio spare danskerne for tiden i venteværelset. Visionen er at sikre hurtig og tryg behandling. Med et Iværksætterlån fra Vækstfonden skal Practio til at udbrede ydelserne til resten af Europa.

Verden bliver mere digital, og sundhedssektoren er ingen undtagelse, hvor vi googler os frem til sundhedstips og selvdiagnoser. Derfor så grundlæggerne af virksomheden Practio en mulighed for at kombinere teknologi med den tryghed for patientsikkerhed, som en læge kan give.

Practio udvikler to typer af løsninger: En digital adgang til en læge, som hurtigt svarer på almindelige sundhedsspørgsmål og kan udstede en recept på medicin. Og sundhedsydelser, der i samarbejde med Practios læger varetages af uddannet personale på apotekerne i nærheden af, hvor danskerne færdes ved arbejdspladsen eller ved indkøbsmuligheder.

”Practios vision er at give mennesker lettere adgang til sundhed. Mange danskere ender ofte i en lang telefonkø hos lægen eller skal tage fysisk hen til lægen for at forny recepter på medicin. Vi mener ikke, at sundhedssektoren har været god nok til at gøre brug af de muligheder, digitaliseringen giver,” fortæller CEO i Practio, Mads Mikkelsen, der sammen med sin partner, lægen Jonas Nilsen, stiftede virksomheden i 2014.

Practio har indgået et partnerskab med landets apoteker, for at sikre at de digitale ydelser kunne sikre tryghed og kvalitet for brugerne. Samtidigt skal brugerne af Practios digitale ydelser, verificere sig ved hjælp af NemID.

”Vi ved, at sundhed drejer sig om private forhold og om patientsikkerhed. Derfor har det fra dag ét været altafgørende, at trygheden og kvaliteten er i top. Det er også grunden til, at vi har allieret os med et stærkt fagligt netværk, der sikrer, at brugerne får de rigtige lægefaglige svar på spørgsmål, den rigtige medicinering og de rigtige vaccinationer,” fortæller Mads Mikkelsen.

Ydelser skal udbredes til resten af Europa

Den store danske efterspørgsel gør, at Practio nu er klar til at satse på internationale markeder. Practios digitale profil gør samtidigt virksomhedens ydelser skalerbare til resten af verden. Derfor vil virksomheden fokusere på platforme, der giver digitalt adgang til læger, så resten af Europa også får mulighed for at forny recepter digitalt. Med et iværksætterlån fra Vækstfonden har Practio fået et kapitalrygstød til at lancere de digitale platforme i resten af Europa.

”Med lånet fra Vækstfonden skal vi til at lancere vores ydelser på flere europæiske markeder. Vores undersøgelser viser, at forbrugerne er klar digitale lægefaglige ydelser, og derfor er der stort potentiale i at være first movers på det her område. Helt konkret starter vi med at lancere en p-pille app i flere lande, og så kigger vi efterfølgende på vores andre ydelser,” siger Mads Mikkelsen.

Souschef i Vækstfondens afdeling for lån og garantier Peter Vincensen ser frem til at følge med i Practios vækstrejse:

”Practio er en rigtig spændende virksomhed, der har potentiale til at ændre hele den måde, vi tænker digitale sundhedsløsninger på i dag. Nu står de over for at tage skridtet ud på det europæiske marked, og det er vi glade for at kunne bidrage til i Vækstfonden.”

Fakta om Practio

Practio har fire ydelsesområder:

1. Rejsevaccinationer på apoteket

Practio har lanceret rejsevaccinationer direkte på apoteket i samarbejde med 80 apoteker landet over. Gennem Practio’s digitale platform, sikkervaccination.dk, kan man søge råd og vejledning om vaccinationer og få dem foretaget direkte på sit nærmeste apotek.

2. Influenzavaccinationer på apoteket

Practio har lanceret influenzavaccination direkte på apoteket i samarbejde med 80 apoteker landet over. Ca. 350 vaccinatører blev uddannet, og i 2017 tog mere end 43.000 patienter imod tilbuddet om influenzavaccination på apoteket.

3. P-piller:

P-pille ydelserne består som beskrevet af Practio app’en, som hjælper unge kvinder til bedre brug af p-piller, og Practio’s Medicinservice, som sikrer at kvinden altid har p-piller tilgængelige.

4. Urinvejsinfektioner:

Practio har udviklet en online test for ukomplicerede urinvejsinfektioner på Practio platformen. Såfremt kvindens svar viser en tilstrækkelig høj sandsynlighed for at hun har en ukompliceret urinvejsinfektion, kan kvinden via Practio platformen købe en recept fra Practio’s læge, og kvinden kan efterfølgende hente og købe sin medicin på sit lokale apotek.

Lars Dyrhagen
Kommunikationschef i Practio
Telefon: +90 536 8711980
E-mail: ld@practio.com

Linea Søgaard-Lidell
Senior kommunikationsrådgiver
E-mail: lsl@vf.dk

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 8.500 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 27,3 mia. kr.

Nu har over 100 virksomheder fået stillet garanti af Vækstfonden14.5.2020 17:00:00 CESTPressemeddelelse

Siden slutningen af marts har Vækstfonden haft mulighed for at yde garantier til SMV’er og store virksomheder, som en del af regeringens covid-19 initiativer målrettet dansk erhvervsliv. Nu har Vækstfonden stillet garantier til over 100 virksomheder. ”Vi er glade for at se, at produkterne finder fodfæste og er med til at hjælpe de mange virksomheder i en svær situation,” siger Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden.

Udvidet hjælp på vej til danske iværksættere: Tre nye initiativer via Vækstfonden18.4.2020 19:15:06 CESTPressemeddelelse

Regeringen og alle Folketingets partier har netop fremlagt en udvidet hjælpeaftale, der skal sikre yderligere kapital til iværksættere. De nye initiativer fra Vækstfonden består af tre dele: Lånematching på investeringer fra private investorer til hhv tidlige iværksættere og venturevirksomheder. I begge tilfælde tager Vækstfonden en større del af lånet og højere risiko end tidligere. Derudover vil Vækstfonden øge sine direkte investeringer og fondsinvesteringer markant.

Vækstfondens årsrapport 2019: 13.500 job skabt og 824 nye finansieringer16.4.2020 10:11:45 CESTPressemeddelelse

Regnskabsåret 2019 endte for sjette år i træk med et trecifret millionoverskud for statens finansieringsfond. Overskuddet går dels til staten i udbyttebetaling og dels til nye investeringer i danske virksomheder. Netop det at medvirke til at skabe innovation og arbejdspladser på en økonomisk selvbærende måde er et markant kendetegn ved Vækstfondens strategi, som fonden vil fastholde på trods af usikkerheden forbundet med COVID-19, siger bestyrelsesformand Claus Gregersen.

Crowdlending kan støtte SMV’er under coronakrisen: Nu topper Vækstfonden op på lånene1.4.2020 15:17:35 CESTPressemeddelelse

Spredningen af COVID-19 i Danmark har allerede fået konsekvenser for især SMV’erne. En af de nyere lånemuligheder er såkaldt crowdlending, hvor privatpersoner kan yde lån til virksomheder og dermed kan være med til at understøtte virksomheder også en vanskelig tid. Vækstfonden har lanceret en ny lånemulighed, der topper op på crowdlending-kampagner, så de når i mål.