Digital lægehjælp vil sikre hurtigere behandling

Den danske virksomhed Practio vil gøre adgangen til lægefaglige services og ydelser nemmere. Med en digital adgang til lægen og mulighed for vaccinationer direkte på apoteket, vil Practio spare danskerne for tiden i venteværelset. Visionen er at sikre hurtig og tryg behandling. Med et Iværksætterlån fra Vækstfonden skal Practio til at udbrede ydelserne til resten af Europa.

Verden bliver mere digital, og sundhedssektoren er ingen undtagelse, hvor vi googler os frem til sundhedstips og selvdiagnoser. Derfor så grundlæggerne af virksomheden Practio en mulighed for at kombinere teknologi med den tryghed for patientsikkerhed, som en læge kan give.

Practio udvikler to typer af løsninger: En digital adgang til en læge, som hurtigt svarer på almindelige sundhedsspørgsmål og kan udstede en recept på medicin. Og sundhedsydelser, der i samarbejde med Practios læger varetages af uddannet personale på apotekerne i nærheden af, hvor danskerne færdes ved arbejdspladsen eller ved indkøbsmuligheder.

”Practios vision er at give mennesker lettere adgang til sundhed. Mange danskere ender ofte i en lang telefonkø hos lægen eller skal tage fysisk hen til lægen for at forny recepter på medicin. Vi mener ikke, at sundhedssektoren har været god nok til at gøre brug af de muligheder, digitaliseringen giver,” fortæller CEO i Practio, Mads Mikkelsen, der sammen med sin partner, lægen Jonas Nilsen, stiftede virksomheden i 2014.

Practio har indgået et partnerskab med landets apoteker, for at sikre at de digitale ydelser kunne sikre tryghed og kvalitet for brugerne. Samtidigt skal brugerne af Practios digitale ydelser, verificere sig ved hjælp af NemID.

”Vi ved, at sundhed drejer sig om private forhold og om patientsikkerhed. Derfor har det fra dag ét været altafgørende, at trygheden og kvaliteten er i top. Det er også grunden til, at vi har allieret os med et stærkt fagligt netværk, der sikrer, at brugerne får de rigtige lægefaglige svar på spørgsmål, den rigtige medicinering og de rigtige vaccinationer,” fortæller Mads Mikkelsen.

Ydelser skal udbredes til resten af Europa

Den store danske efterspørgsel gør, at Practio nu er klar til at satse på internationale markeder. Practios digitale profil gør samtidigt virksomhedens ydelser skalerbare til resten af verden. Derfor vil virksomheden fokusere på platforme, der giver digitalt adgang til læger, så resten af Europa også får mulighed for at forny recepter digitalt. Med et iværksætterlån fra Vækstfonden har Practio fået et kapitalrygstød til at lancere de digitale platforme i resten af Europa.

”Med lånet fra Vækstfonden skal vi til at lancere vores ydelser på flere europæiske markeder. Vores undersøgelser viser, at forbrugerne er klar digitale lægefaglige ydelser, og derfor er der stort potentiale i at være first movers på det her område. Helt konkret starter vi med at lancere en p-pille app i flere lande, og så kigger vi efterfølgende på vores andre ydelser,” siger Mads Mikkelsen.

Souschef i Vækstfondens afdeling for lån og garantier Peter Vincensen ser frem til at følge med i Practios vækstrejse:

”Practio er en rigtig spændende virksomhed, der har potentiale til at ændre hele den måde, vi tænker digitale sundhedsløsninger på i dag. Nu står de over for at tage skridtet ud på det europæiske marked, og det er vi glade for at kunne bidrage til i Vækstfonden.”

Fakta om Practio

Practio har fire ydelsesområder:

1. Rejsevaccinationer på apoteket

Practio har lanceret rejsevaccinationer direkte på apoteket i samarbejde med 80 apoteker landet over. Gennem Practio’s digitale platform, sikkervaccination.dk, kan man søge råd og vejledning om vaccinationer og få dem foretaget direkte på sit nærmeste apotek.

2. Influenzavaccinationer på apoteket

Practio har lanceret influenzavaccination direkte på apoteket i samarbejde med 80 apoteker landet over. Ca. 350 vaccinatører blev uddannet, og i 2017 tog mere end 43.000 patienter imod tilbuddet om influenzavaccination på apoteket.

3. P-piller:

P-pille ydelserne består som beskrevet af Practio app’en, som hjælper unge kvinder til bedre brug af p-piller, og Practio’s Medicinservice, som sikrer at kvinden altid har p-piller tilgængelige.

4. Urinvejsinfektioner:

Practio har udviklet en online test for ukomplicerede urinvejsinfektioner på Practio platformen. Såfremt kvindens svar viser en tilstrækkelig høj sandsynlighed for at hun har en ukompliceret urinvejsinfektion, kan kvinden via Practio platformen købe en recept fra Practio’s læge, og kvinden kan efterfølgende hente og købe sin medicin på sit lokale apotek.

Lars Dyrhagen
Kommunikationschef i Practio
Telefon: +90 536 8711980
E-mail: ld@practio.com

Linea Søgaard-Lidell
Senior kommunikationsrådgiver
E-mail: lsl@vf.dk

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 9.200 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 33,8 mia. kr.

NIL Technology henter 200 mio. kr. i finansiering: Dansk nanoteknologi skal sælges til verdens største smartphone-brands24.2.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

NIL Technology er en dansk nanoteknologivirksomhed, der står foran et internationalt gennembrud. Ambitionen? Virksomhedens nanoteknologi vil være at finde i stort set alle de førende brands af smartphones inden for de næste par år. Med en finansiering på 200 mio. kr. i ryggen fra bl.a. Jolt Capital, Vækstfonden, NGP Capital og EIC Fund, sætter NIL Technology fart på det, der skal være et internationalt gennembrud af de helt store.

Humdakin: Ung iværksætter har skabt bæredygtigt rengøringseventyr17.2.2021 08:12:00 CET | Pressemeddelelse

Bæredygtige rengøringsmidler, som samtidig er effektive og giver en lækker duft, var en mangelvare i det private hjem. Derfor fik Camilla Schram idéen til at lancere Humdakin, der skulle bidrage med miljørigtige og allergivenlige rengøringsprodukter til hjem, hvor bæredygtighed og design er i højsæde. Virksomheden er nu klar til at vækste yderligere på verdensplan med finansiering fra Vækstfonden.

Ny genstartspulje åben: De første penge på vej ud at arbejde hos danske virksomheder15.2.2021 13:30:00 CET | Pressemeddelelse

Det nye tiltag, Genstartsfonden, som oprettes ved et statsligt kapitalindskud i Vækstfonden, er nu åben. Dermed skal Vækstfonden sende 3 mia. kr. ud til danske virksomheder i form af ansvarlig lånekapital og egenkapital. Vækstfonden arbejder allerede på konkrete sager for mere end 200 mio. kr., og det er vigtig kapital, der skal sikre, at virksomhederne får iværksat de rigtige investeringer ovenpå Coronakrisen.