Digital lægehjælp vil sikre hurtigere behandling

Den danske virksomhed Practio vil gøre adgangen til lægefaglige services og ydelser nemmere. Med en digital adgang til lægen og mulighed for vaccinationer direkte på apoteket, vil Practio spare danskerne for tiden i venteværelset. Visionen er at sikre hurtig og tryg behandling. Med et Iværksætterlån fra Vækstfonden skal Practio til at udbrede ydelserne til resten af Europa.

Verden bliver mere digital, og sundhedssektoren er ingen undtagelse, hvor vi googler os frem til sundhedstips og selvdiagnoser. Derfor så grundlæggerne af virksomheden Practio en mulighed for at kombinere teknologi med den tryghed for patientsikkerhed, som en læge kan give.

Practio udvikler to typer af løsninger: En digital adgang til en læge, som hurtigt svarer på almindelige sundhedsspørgsmål og kan udstede en recept på medicin. Og sundhedsydelser, der i samarbejde med Practios læger varetages af uddannet personale på apotekerne i nærheden af, hvor danskerne færdes ved arbejdspladsen eller ved indkøbsmuligheder.

”Practios vision er at give mennesker lettere adgang til sundhed. Mange danskere ender ofte i en lang telefonkø hos lægen eller skal tage fysisk hen til lægen for at forny recepter på medicin. Vi mener ikke, at sundhedssektoren har været god nok til at gøre brug af de muligheder, digitaliseringen giver,” fortæller CEO i Practio, Mads Mikkelsen, der sammen med sin partner, lægen Jonas Nilsen, stiftede virksomheden i 2014.

Practio har indgået et partnerskab med landets apoteker, for at sikre at de digitale ydelser kunne sikre tryghed og kvalitet for brugerne. Samtidigt skal brugerne af Practios digitale ydelser, verificere sig ved hjælp af NemID.

”Vi ved, at sundhed drejer sig om private forhold og om patientsikkerhed. Derfor har det fra dag ét været altafgørende, at trygheden og kvaliteten er i top. Det er også grunden til, at vi har allieret os med et stærkt fagligt netværk, der sikrer, at brugerne får de rigtige lægefaglige svar på spørgsmål, den rigtige medicinering og de rigtige vaccinationer,” fortæller Mads Mikkelsen.

Ydelser skal udbredes til resten af Europa

Den store danske efterspørgsel gør, at Practio nu er klar til at satse på internationale markeder. Practios digitale profil gør samtidigt virksomhedens ydelser skalerbare til resten af verden. Derfor vil virksomheden fokusere på platforme, der giver digitalt adgang til læger, så resten af Europa også får mulighed for at forny recepter digitalt. Med et iværksætterlån fra Vækstfonden har Practio fået et kapitalrygstød til at lancere de digitale platforme i resten af Europa.

”Med lånet fra Vækstfonden skal vi til at lancere vores ydelser på flere europæiske markeder. Vores undersøgelser viser, at forbrugerne er klar digitale lægefaglige ydelser, og derfor er der stort potentiale i at være first movers på det her område. Helt konkret starter vi med at lancere en p-pille app i flere lande, og så kigger vi efterfølgende på vores andre ydelser,” siger Mads Mikkelsen.

Souschef i Vækstfondens afdeling for lån og garantier Peter Vincensen ser frem til at følge med i Practios vækstrejse:

”Practio er en rigtig spændende virksomhed, der har potentiale til at ændre hele den måde, vi tænker digitale sundhedsløsninger på i dag. Nu står de over for at tage skridtet ud på det europæiske marked, og det er vi glade for at kunne bidrage til i Vækstfonden.”

Fakta om Practio

Practio har fire ydelsesområder:

1. Rejsevaccinationer på apoteket

Practio har lanceret rejsevaccinationer direkte på apoteket i samarbejde med 80 apoteker landet over. Gennem Practio’s digitale platform, sikkervaccination.dk, kan man søge råd og vejledning om vaccinationer og få dem foretaget direkte på sit nærmeste apotek.

2. Influenzavaccinationer på apoteket

Practio har lanceret influenzavaccination direkte på apoteket i samarbejde med 80 apoteker landet over. Ca. 350 vaccinatører blev uddannet, og i 2017 tog mere end 43.000 patienter imod tilbuddet om influenzavaccination på apoteket.

3. P-piller:

P-pille ydelserne består som beskrevet af Practio app’en, som hjælper unge kvinder til bedre brug af p-piller, og Practio’s Medicinservice, som sikrer at kvinden altid har p-piller tilgængelige.

4. Urinvejsinfektioner:

Practio har udviklet en online test for ukomplicerede urinvejsinfektioner på Practio platformen. Såfremt kvindens svar viser en tilstrækkelig høj sandsynlighed for at hun har en ukompliceret urinvejsinfektion, kan kvinden via Practio platformen købe en recept fra Practio’s læge, og kvinden kan efterfølgende hente og købe sin medicin på sit lokale apotek.

Lars Dyrhagen
Kommunikationschef i Practio
Telefon: +90 536 8711980
E-mail: ld@practio.com

Linea Søgaard-Lidell
Senior kommunikationsrådgiver
E-mail: lsl@vf.dk

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 9.200 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 33,8 mia. kr.

Genstartsfonden skal vise vej ud af krisen: Vækstfonden skal sikre soliditet til coronaramte erhverv25.11.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

Regeringen og en lang række af Folketingets partier er blevet enige om en aftale om Genstartsfonden, der skal sende kapital ud til virksomheder inden for sektorer, som er ramt af coronakrisen. Genstartsfonden skal styrke soliditeten i virksomheder i bl.a. turisme- og oplevelsesindustrien og små og mellemstore industrivirksomheder. Kapitalen er vigtig for, at sunde virksomheder fortsat kan foretage nødvendige investeringer. Vækstfonden tilføres 3 mia. kr. som en del af aftalen.

Nye hjælpepakker: Nu bliver det nemmere for coronaramte virksomheder at skaffe likviditet via Vækstfonden28.10.2020 16:10:23 CETPressemeddelelse

Regeringen og en lang række af Folketingets partier er blevet enige om en aftale, der skal sikre yderligere hjælp til danske virksomheder under coronakrisen. Krisen betyder, at mange virksomheder har svært ved at drive deres normale forretning, og derfor er det afgørende med en økonomisk håndsrækning. Vækstfonden spiller endnu engang en nøglerolle i initiativerne og kan nu stille garantier på 90 % til små og mellemstore virksomheder, ligesom COVID-19-matchingordningen udvides.

Agrointelli lukker investeringsrunde på 108 mio.kr.: Fremtidens landbrugsmarker skal passes af danske robotter15.10.2020 12:45:07 CESTPressemeddelelse

Agritech-virksomheden Agrointelli lukker runde på mere end 100 mio. kr. i lån og egenkapital. Kapitalen kommer fra Nordic Alpha Partners og Vækstfonden og skal bidrage til at skalere og ruste virksomheden til sit internationale gennembrud. Samtidigt er det Vækstfondens første direkte investering under Danmarks Grønne Fremtidsfond. Ambitionen er at skubbe landbrugssektoren i en grønnere retning.

Nye hjælpepakker til erhvervslivet: Vækstfonden får yderligere kapital til at sikre genstart i hele Danmark9.10.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Regeringen og et stort flertal af Folketingets partier har sendt vigtig genstartskapital ud til det danske erhvervsliv for at fremme dansk eksport. En del af kapitalen forvaltes af Vækstfonden og skal sikre risikovillig finansiering til SMV’er, grøn vækst og projekter inden for turisme. ”Vores vigtigste opgave er at få pengene ud at arbejde hos de virksomheder, der er ramt af coronakrisen,” siger adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard.

Intelligent affaldshåndtering skal give grøn genlyd over hele verden: Nordsense henter investeringsrunde på 54 mio. kr.8.10.2020 15:00:00 CESTPressemeddelelse

Klimakrisen banker for alvor på vores dør, og verden kalder på nye, grønne teknologier og løsninger. En af dem er danske Nordsense, der med fuld fart er på vej ud på det globale marked. Med en ny investering i ryggen på 54 mio. kr. skal Vækstfonden og den amerikanske venturefond ACME understøtte virksomhedens internationale vækststrategi: Målet er at spare affaldssektoren for tusindvis af ton CO2 og samtidig bidrage til renere gader.