Digital fotografering af mad kan få os til at spise sundere
Har du nogensinde taget et billede af din mad og delt det med følgere, venner og familie?
På Instagram og i vores direkte digitale kommunikation med hinanden bliver det stadig mere populært at deltage aktivt i at skabe opslag om mad - i stedet for blot at se passivt til.
Et bombardement af appetitvækkende madbilleder - også kendt som #foodporn - er derfor blevet en vigtig del af vores digitale madoplevelse. Man kan derfor undre sig over, om dette fænomen påvirker vores faktiske spiseadfærd, og i så fald, hvordan?
Dette er baggrunden for en ny litteraturundersøgelse fra forskere fra Aarhus Universitet:
- Vi har den opfattelse, at aktiv deltagelse i madfotografering sammen med en selektiv anvendelse af madrelaterede digitale medier kan bidrage til en sund kropsvægt og forbedret madglæde, siger ph.d.-studerende Tjark Andersen fra forskningsgruppen Fødekvalitet, Perception og Samfund på Institut for Fødevarer.
At se madbilleder påvirker appetitten
Den omfattende undersøgelse konkluderer, at det at se på madbilleder kan fremkalde psykologiske reaktioner, der svarer til at se mad i virkeligheden. Mens et par madbilleder kan stimulere appetitten, så kan mange billeder medføre mæthedsfølelse. Mætheden er dog begrænset til den specifikke sensoriske oplevelse, som det drejer sig om: det at se billeder af salte snacks kan reducere lysten til pomfritter uden at reducere lysten til småkager eller slik.
Disse effekter på vores mæthed har potentiale til at påvirke vores spiseadfærd på en positiv måde, hvis de bruges hensigtsmæssigt. Effekterne afhænger dog af vores (spontane) mentale simulering af at spise den afbildede mad, og forskelle i billedkomposition kan gøre en væsentlig forskel for, hvor omfangsrig den mentale simulering er, og hvor let den finder sted:
- Der er mange vigtige elementer i kompositionen. For eksempel har forskning vist, at afbildede sociale signaler modulerer interaktionen mellem det at se billeder af mad og vores spiseadfærd. At se billeder af andre, der spiser usunde fødevarer kan øge den sociale accept - og dette kan fremme usund spiseadfærd, siger Tjark Andersen.
Madfotografering påvirker opmærksomhed og glæde
Fotografering øger generelt vores engagement i og nydelsen af oplevelser, ifølge forskning fra undersøgelsen, og det har tendens til at forstærke værdien af oplevelser, hvilket gør positive oplevelser mere positive og negative oplevelser mere negative.
Det er selve hensigten at fotografere, der retter vores opmærksomhed mod værdifulde visuelle aspekter af en oplevelse, og at engagere sig i madfotografering kan derfor både øge spiserens opmærksomhed på maden og forstærke fornøjelsen ved at spise.
- Denne effekt synes også at afhænge af formålet med indtagelsen, for eksempel om folk i det mindste implicit spiser for fornøjelsen eller for deres helbreds skyld. Som enhver anden adfærd er spisning målrettet. Først når måltidet er i overensstemmelse med formålet med indtagelsen af fødevarer, fører fotografering til øget nydelse, siger Tjark Andersen.
Desuden bør fødevarefotografering ikke forstyrre spiseoplevelsen, og billedredigering og upload bør vente indtil efter måltidet, ifølge forskningen.
- Baseret på denne litteraturgennemgang antager vi, at folk ved at gøre sig den ulejlighed at tage et billede af maden vil føle sig mere ansvarlige for deres valg af mad, hvilket fører til større umiddelbar tilfredshed og sundere spiseadfærd over tid, siger Adjunkt Qian Janice Wang, som har været videnskabelig hovedvejleder på litteraturgennemgangen.
Og det er ikke den eneste mulige fordel:
- Den øgede opmærksomhed, der kommer af at fotografere, kan forbedre hukommelsen - et vigtigt aspekt i forhold til at styre kropsvægten på længere sigt. I den forbindelse ser vi det som kritisk at gennemgå billeder af tidligere måltider forud for et nyt måltid, tilføjer Tjark Andersen.
Deling af madbilleder skal udforskes nærmere
Mens fænomenerne at se og skabe madbilleder underbygges af forskning, så er den spiseadfærdsmæssige effekt af at dele billederne endnu ikke undersøgt direkte:
- Vi kan kun gisne om, hvordan det at dele madbilleder på de sociale medier kan påvirke vores spiseadfærd. Eksisterende forskning inden for bordfællesskab og mere bredt socialpsykologi antyder, at deling af madbilleder kan have en negativ indflydelse på vores valg af mad og spiseglæde. Et eksempel er i forhold til spiseforstyrrelser, hvor folk kan få social støtte fra ligesindede, men samtidig kan de sociale medier forstærke den naturlige tendens til social sammenligning, så det at fremstille sig selv gunstigt kan blive vigtigere end det tilsigtede formål med at støtte bedring, siger Derek V. Byrne, der er leder af forskningsgruppen Fødekvalitet, Perception og Samfund:
- Desuden har forskning vist, hvordan alene hensigten at tage fotos til deling kan reducere nydelsen af en oplevelse sammenlignet med at tage fotos til personligt brug, da det kan gøre folk selvbevidste snarere end at give dem nydelse, men der er behov for yderligere forskning for at undersøge virkningerne af deling af madbilleder.
Information om Aarhus Universitet Technical Sciences
Yderligere oplysninger |
|
Studietype |
Litteraturgennemgang |
Finansiering
|
Dette forskningsprojekt blev støttet af Graduate School of Technical Sciences, Aarhus Universitet, Sino-Danish Center of Education and Research (SDC) og Aarhus Universitets Center for Innovativ Fødevareforskning (CiFOOD). |
Samarbejdspartnere |
Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet |
Læs mere |
|
Kontakt |
Tjark Andersen, ph.d.-studerende, Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet, tandersen@food.au.dk |
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet Technical Sciences
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet Technical Sciences
Unikt samarbejde lærer unge om havet - på havet18.9.2025 15:41:33 CEST | Pressemeddelelse
Hvordan lærer man unge at forstå og værne om havet, når biodiversiteten er i frit fald og iltsvind hvert år kvæler liv på havbunden? På Sydfyn har tre meget forskellige aktører - Aarhus Universitet, projekt Kend Dit Hav, UNESCO global Geopark Det Sydfynske Øhav og Skonnerten Fylla - fundet svaret.
Gen- og frøbankers afgørende rolle i klimakrisens tid18.9.2025 12:46:45 CEST | Pressemeddelelse
Mens skovbrande raser, havene bliver varmere, og de geopolitiske skel vokser, foregår der en stille revolution under jorden og i klimakontrollerede bokse verden over. Det er en frøenes revolution: en fortælling om bevaring, tålmodighed og håb.
Dobbelt høst: Solpaneler og afgrøder kan dele mark – uden tab15.9.2025 06:04:00 CEST | Pressemeddelelse
Et dansk forsøg med lodrette, bifaciale solceller midt i korn- og kløvermarker viser, at landmænd kan høste både strøm og afgrøder på samme areal – og endda med større opbakning fra lokalbefolkningen end traditionelle solcelleparker.
Levende cement: Forskere laver bygninger om til energilager11.9.2025 06:02:00 CEST | Pressemeddelelse
Ved at blande energiproducerende mikroorganismer ind i cement, har forskere fra Aarhus Universitet skabt et levende superkondensator-materiale, der kan lagre strøm og endda gendanne sin kapacitet. Teknologien kan bane vej for selvforsynende bygninger og infrastruktur.
Nyt madmarked i Aarhus støtter lokale landbrug9.9.2025 13:30:31 CEST | Pressemeddelelse
Kan direkte handel mellem landmand og forbruger styrke lokalt landbrug? Aarhus Universitet undersøger nu en ny handelsmodel, initieret af frivillige, der kan gøre fødevarehandel mere nærværende og bæredygtig.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum