DIF har fundet sin grønne vinder

New Loop, der udvikler emballage til takeaway-mad, var igennem idrættens svar på ’Løvens Hule’ og vandt DIF Innovations Labs grønne konkurrence.

Der lød et jubelbrøl i Dansk Arkitektur Center, da virksomheden New Loop efter et energisk pitch foran en fempersoners jury blev udråbt som vinder af DIF Innovation Labs challenge ’Grøn Sport – form fremtidens events’. Virksomheden udvikler cirkulært takeaway-emballage og et dertilhørende pantsystem.

Kåringen fandt sted efter syv finalister havde præsenteret og forsvaret deres opfindelse eller idé, der på hver deres måde kan hjælpe med at mindske CO2-aftrykket, når der afholdes store og små sportsevents.

Med sejren får New Loop mulighed for at teste deres emballage-system under DM-ugen 2022. Derudover modtager New Loop en check på 25.000 kroner. Efter sejren udtalte bestyrelsesformand i New Loop Anders Barsøe:

”Jeg er pavestolt og har skrevet til hele gruppen og teamet og de er ved at springe i luften. Vi er megaglade og megastolte over, at vi i den her samling, er dem, som stikker frem og dem, der er blevet valgt som den stærkeste. For i dag er jeg i den grad blevet klogere på, hvor mange fede initiativer der er derude, og hvor meget spiren der er i forhold til at lave en grøn og bæredygtig omstilling”.

Nye bæredygtige sportsevents

New Loops cirkulære koncept er ikke kun målrettet sportens verden, men kan i høj grad implementeres i den. For pantsystemet indeholder alle former for emballage – fra kaffekopper til burgerbeholder. Konceptet læner sig rigtig meget op ad Dansk Retursystem, fordi det ifølge Anders Barsøe er den logiske tankegang som ligger på rygraden af danskerne.

Det er DIF Innovation Lab, der stod i spidsen for konkurrencen, som har til formål at finde idéer og opfindelser, der kan bidrage til at gøre fremtidens sportsarrangementer mere bæredygtige.

”Vi skal alle sammen bidrage til at reducere klimaaftrykket – også i idrætten. Det er derfor sundt at gentænke, hvordan vi arrangerer idrætsevents, så de ikke kun er festlige og publikumsvenlige, men også grønne og bæredygtige. Det har været inspirerende at følge, hvor kreative danske virksomheder er, når det kommer til at gøre events mere klimavenlige. Det viser, at når vi sætter idrætten sammen med erhvervslivet, så opstår der nye idéer til gavn for begge parter,” siger Hans Natorp, der er formand for DIF.

Udover New Loop var de seks andre finalister:

-  PurePoster, der producerer skilte og plakater, der er kompostbart i naturen

-  GripSign, der udlejer bannerstativer og certificeret dansk banner produktion

-  GreenGHOST, der producerer løbetøj af indsamlet fiskenet

-  Roster Atlethics, en platform der er med til at minimere print af programmer, startlister    osv.

-  Goodiepack, der er en digital løsning på forudbestilling af mad

-  Kleen Hub, der laver emballage med pant der kan indleveres rundt omkring i byen

Som løver i DR-programmet Løvens Hule sad juryen foran scenen, hvor finalisterne på skift præsenterede deres idé på syv minutter. Herefter havde juryen fire minutter til at stille uddybende spørgsmål.

De fem jurymedlemmer, der tilsammen besidder en blanding af ekspertise inden for bæredygtighed, sportsevents og kommercielle partnerskaber, var:

-  Lars Lundov, Direktør, Sport Event DK

-  Hanne Hjorth, Partner og medstifter Naboskab

-  Charlotte Kirk Elkjær, Chefkonsulent, Aarhus Events

-  Anne Jensen, Chef for branding og bæredygtighed, AGF

-  Didrik Fjeldstad, Direktør, Sport One Danmark

Juryen havde en række vurderingskriterier, som fx om løsningen er skalerbar og økonomisk mulig at implementere til en bred vifte af events, om løsningen kan implementeres uden at gå på kompromis med gode tilskueroplevelser, og om løsningen fremmer den grønne og bæredygtige dagsorden.

Bag Grøn Sport – form fremtidens events står DIF Innovation Lab, der bygger bro mellem erhverslivet og idrætten og er støttet af Industriens Fond.

Du kan finde DIF’s nye grønne guidelines her

- Annemette Trier, projekter i DIF Innovation Lab, tlf: 51325498

- Charlotte Mathiesen, designer i DIF Innovation Lab, tlf: 27203542