DIF: Et skridt i den rigtige retning for idrætten

Med den politiske aftale for fase 4 bliver en række skrækscenarier for dansk idræt sandsynligvis afværget. Der venter dog yderligere forhandlinger, som DIF håber bliver et sikkerhedsnet for både eliteidrætten og foreningsaktiviteterne.

Aftenens politiske aftale for fase 4 indeholder ingen fasttømrede aftaler for idrætten, men der er sendt et signal om, at idrætten skal tilgodeses i de kommende sektorforhandlinger. Det vurderer Danmarks største idrætsorganisation, DIF, som hæfter sig ved, at erhvervsministeren og kulturministeren vil indkalde til drøftelser om yderligere åbninger af både den professionelle idræt og breddeidrætten,

”Vi er bestemt ikke i mål endnu, men vi er tilfredse med, at politikerne specifikt nævner idrætten. Vi ser det også som en anerkendelse af, at vi i idrætten har ageret ansvarligt og forsvarligt gennem hele corona-perioden. Forude venter forhandlinger om, hvordan den politiske aftale skal udmøntes i praksis. Den proces bliver mindst lige så spændende og afgørende som aftenens politiske forhandlinger” fastslår Morten Mølholm Hansen, adm. direktør for DIF.

DIF håber på, at den nuværende ”superligaordning” med udvidet tilskuerkapacitet kan udrulles til andre idrætter og understreger også vigtigheden af, at der fortsat er muligheder for økonomisk kompensation, som vil være et sikkerhedsnet for idrætten bredt set.

”Kompensationen er ikke bare vigtig for de professionelle klubber og vores forbund, hvor der har været frygt for konkurser, men også for fællesskabet i de mange frivillige foreninger. De mange aflyste motionsevents betyder nemlig, at en lang række foreninger mister indtægter, som er hele fundamentet for deres aktiviteter” understreger Morten Mølholm Hansen.

I DIF havde man naturligvis håbet på, at corona-situationen var så stabil, at forsamlingsforbuddet kunne hæves. Dét ser imidlertid ud til at begrænse en række aktiviteter og fællesskaber nogen tid endnu

”Også i idrætten skal vi naturligvis respektere og følge myndighedernes anvisninger, så vi håber på, at corona-situationen meget snart er så stabil, at forsamlingsforbuddet kan lempes. Hidtil har idrætten udvist stort ansvar og har bevist, at vi kan gennemføre arrangementer og aktiviteter på forsvarlig vis. Og det vil vi fortsat gøre” fastslår DIF-direktøren.

DIF partnere