DI: Vismændene bør vise tænder som økonomisk vagthund

Vismændene er noget optimistiske i deres økonomiske prognose, hvor de især overvurderer eksporten, vurderer DI. Samtidig bør udviklingen med en stigende mangel på medarbejdere, mens både vores pengepolitik og finanspolitik sætter kul på økonomien, få regeringens økonomiske vagthund til at vise tænder, mener DI.

- Vismændene har fuldstændig ret i, at der er behov for flere tiltag, som kan være med til at få flere medarbejdere ind i virksomhederne - eksempelvis ved at gøre mere for at hjælpe de mange unge kontanthjælpsmodtagere i job, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad.

Han opfordrer til, at vismændene, som regeringens økonomiske vagthund, kommer tydeligere på banen og opfordrer politikerne til at holde igen med de offentlige udgifter.

- Så længe der ikke er klart politisk flertal for nye tiltag på arbejdsmarkedet, stiller det klare krav til den finanspolitik, vi fører. Det burde altså få vismændene – som regeringens økonomiske vagthund – til at reagere. Og til at støtte op om en tydelig og enkel budgetlov, siger Karsten Dybvad.

Vismændene skønner en såkaldt overholdbarhed på 0,9 pct. i de offentlige finanser, som især skyldes overskud efter 2045. Men det er vigtigt, at så langsigtede – og usikre - fremskrivninger også har den politiske logik for øje, mener DI.

- Al erfaring viser, at vi som samfund er mere tilbøjelige til at skrue op for forbruget i de gode tider, mens politikere har en tendens til at udskyde opstramninger i dårligere tider. Derfor skal vi selvfølgelig heller ikke allerede nu bruge af et overskud, vi kun måske vil have i 2045, siger Karsten Dybvad.

De økonomiske vismænd foreslår, at man helt eller delvist erstatter stipendierne på kandidatuddannelserne med lån. Det forslag støtter DI, som selv har foreslået, at der udelukkende ydes SU-stipendier til de første tre år på en videregående uddannelse.

For yderligere information kontakt pressechef i DI Per Geckler Møller på tlf.: 2949 4434.

Frankrigs præsident Emmanuel Macron møder dansk erhvervsliv i Industriens Hus17.8.2018 16:47pressemeddelelse

Efter indbydelse fra Hendes Majestæt Dronningen kommer Frankrigs præsident, H.E. Emmanuel Macron på statsbesøg i Danmark den 28.-29. august 2018. Det seneste franske statsbesøg blev afholdt i 1982. Som en del af statsbesøget mødes Frankrigs præsident med dansk erhvervsliv i Industriens Hus. H.K.H. Kronprinsen og statsminister Lars Løkke Rasmussen deltager også i det fransk-danske ”Business Forum”. Præsidenten vil deltage i debat med centrale personer fra dansk erhvervsliv og med arbejdsmarkedets parter. Det sker under temaet ”Transforming France: A Nordic Perspective”. Udgangspunktet for mødet er dermed emner som den danske arbejdsmarkedsmodel, det danske uddannelsessystem, international handelspolitik, europæisk erhvervslovgivning, digitalisering, innovation og investeringer i Frankrig. Blandt deltagerne er over 30 franske virksomhedsledere samt en række danske virksomheder med store investeringer i Frankrig. De mødes også, når Dansk Industri efter arrangementet med præsidenten organi