DI: Vismændene bør vise tænder som økonomisk vagthund

Vismændene er noget optimistiske i deres økonomiske prognose, hvor de især overvurderer eksporten, vurderer DI. Samtidig bør udviklingen med en stigende mangel på medarbejdere, mens både vores pengepolitik og finanspolitik sætter kul på økonomien, få regeringens økonomiske vagthund til at vise tænder, mener DI.

- Vismændene har fuldstændig ret i, at der er behov for flere tiltag, som kan være med til at få flere medarbejdere ind i virksomhederne - eksempelvis ved at gøre mere for at hjælpe de mange unge kontanthjælpsmodtagere i job, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad.

Han opfordrer til, at vismændene, som regeringens økonomiske vagthund, kommer tydeligere på banen og opfordrer politikerne til at holde igen med de offentlige udgifter.

- Så længe der ikke er klart politisk flertal for nye tiltag på arbejdsmarkedet, stiller det klare krav til den finanspolitik, vi fører. Det burde altså få vismændene – som regeringens økonomiske vagthund – til at reagere. Og til at støtte op om en tydelig og enkel budgetlov, siger Karsten Dybvad.

Vismændene skønner en såkaldt overholdbarhed på 0,9 pct. i de offentlige finanser, som især skyldes overskud efter 2045. Men det er vigtigt, at så langsigtede – og usikre - fremskrivninger også har den politiske logik for øje, mener DI.

- Al erfaring viser, at vi som samfund er mere tilbøjelige til at skrue op for forbruget i de gode tider, mens politikere har en tendens til at udskyde opstramninger i dårligere tider. Derfor skal vi selvfølgelig heller ikke allerede nu bruge af et overskud, vi kun måske vil have i 2045, siger Karsten Dybvad.

De økonomiske vismænd foreslår, at man helt eller delvist erstatter stipendierne på kandidatuddannelserne med lån. Det forslag støtter DI, som selv har foreslået, at der udelukkende ydes SU-stipendier til de første tre år på en videregående uddannelse.

For yderligere information kontakt pressechef i DI Per Geckler Møller på tlf.: 2949 4434.

DI: Nye anbefalinger viser, at vi skal arbejde med og ikke mod AI på uddannelserne24.4.2024 09:16:37 CEST | Pressemeddelelse

Ekspertgruppens anbefalinger om anvendelsen af ChatGPT i prøver og undervisning er indeholder gode bud på, hvordan vi kan anvende AI konstruktivt i uddannelsessystemet, så AI ikke opfattes som en genvej til snyd, men snarere en medspiller til styrkelse af elevernes læring. Men vi har et efterslæb på uddannelse og efteruddannelse af elever, lærere og ledere, mener landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.