DI: Vismændene bør vise tænder som økonomisk vagthund

Vismændene er noget optimistiske i deres økonomiske prognose, hvor de især overvurderer eksporten, vurderer DI. Samtidig bør udviklingen med en stigende mangel på medarbejdere, mens både vores pengepolitik og finanspolitik sætter kul på økonomien, få regeringens økonomiske vagthund til at vise tænder, mener DI.

- Vismændene har fuldstændig ret i, at der er behov for flere tiltag, som kan være med til at få flere medarbejdere ind i virksomhederne - eksempelvis ved at gøre mere for at hjælpe de mange unge kontanthjælpsmodtagere i job, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad.

Han opfordrer til, at vismændene, som regeringens økonomiske vagthund, kommer tydeligere på banen og opfordrer politikerne til at holde igen med de offentlige udgifter.

- Så længe der ikke er klart politisk flertal for nye tiltag på arbejdsmarkedet, stiller det klare krav til den finanspolitik, vi fører. Det burde altså få vismændene – som regeringens økonomiske vagthund – til at reagere. Og til at støtte op om en tydelig og enkel budgetlov, siger Karsten Dybvad.

Vismændene skønner en såkaldt overholdbarhed på 0,9 pct. i de offentlige finanser, som især skyldes overskud efter 2045. Men det er vigtigt, at så langsigtede – og usikre - fremskrivninger også har den politiske logik for øje, mener DI.

- Al erfaring viser, at vi som samfund er mere tilbøjelige til at skrue op for forbruget i de gode tider, mens politikere har en tendens til at udskyde opstramninger i dårligere tider. Derfor skal vi selvfølgelig heller ikke allerede nu bruge af et overskud, vi kun måske vil have i 2045, siger Karsten Dybvad.

De økonomiske vismænd foreslår, at man helt eller delvist erstatter stipendierne på kandidatuddannelserne med lån. Det forslag støtter DI, som selv har foreslået, at der udelukkende ydes SU-stipendier til de første tre år på en videregående uddannelse.

For yderligere information kontakt pressechef i DI Per Geckler Møller på tlf.: 2949 4434.

DI: Virksomheder kan levere løsningerne på klodens udfordringer19.10.2018 08:56pressemeddelelse

Der bliver etableret konkrete samarbejder, og der kommer bud på løsninger på klodens udfordringer, når repræsentanter fra regeringer, civilsamfund og erhvervslivet fredag og lørdag mødes i København til det grønne topmøde P4G. Fredag foregår topmødet i Industriens Hus, hvor statsminister Lars Løkke Rasmussen og Dansk Industris (DI) adm. direktør, Karsten Dybvad, er værter. Formålet med mødet er at få erhvervslivet til at spille sammen med regeringerne, civilsamfundet og de grønne organisationer om at opfylde FN’s 17 Verdensmål og klimaaftalen fra Paris. - P4G's mål om at skabe offentlig-private partnerskaber afspejler den vitale rolle, som den private sektor spiller for at skabe en bedre verden for os, for vores børn og vores børnebørn. Der skal innovative virksomheder til at levere mange af de nye løsninger, som kan sikre rent vand, bæredygtig energi og mad til alle i fremtiden, siger Thomas Bustrup, direktør i DI. P4G-topmødet skal støtte og udvikle offentligt-private partnerskaber o

DI: EU-topmøde - Brexit handler om danske job18.10.2018 14:53pressemeddelelse

EU’s stats- og regeringschefer drøftede de næste skridt i Brexit-forhandlingerne på gårsdagens møde. Det udestående spørgsmål om den irske grænse til trods, fortsætter parterne den konstruktive dialog. Målet er at nå frem til en aftale, som begge parter kan underskrive, inden for de næste par måneder. - Mange danske virksomheder og arbejdspladser er afhængige af samhandlen med Storbritannien. Derfor er det helt afgørende, at vi får en politisk aftale om Storbritanniens udtrædelse af EU, så de danske virksomheder kan fortsætte deres forretninger i Storbritannien med færrest mulige benspænd, siger Karsten Dybvad, adm. direktør i Dansk Industri. - EU-topmødet viser, at der både fra EU’s stats- og regeringschefer og fra den britiske regerings side fortsat arbejdes målrettet på at finde en god løsning. Det er positivt. Det vigtigste er ikke en hurtig aftale - men en god aftale. Det betyder også en aftale, der respekterer det indre markeds balance mellem rettigheder og forpligtelser, siger K