DI: Vismændene bør vise tænder som økonomisk vagthund

Vismændene er noget optimistiske i deres økonomiske prognose, hvor de især overvurderer eksporten, vurderer DI. Samtidig bør udviklingen med en stigende mangel på medarbejdere, mens både vores pengepolitik og finanspolitik sætter kul på økonomien, få regeringens økonomiske vagthund til at vise tænder, mener DI.

- Vismændene har fuldstændig ret i, at der er behov for flere tiltag, som kan være med til at få flere medarbejdere ind i virksomhederne - eksempelvis ved at gøre mere for at hjælpe de mange unge kontanthjælpsmodtagere i job, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad.

Han opfordrer til, at vismændene, som regeringens økonomiske vagthund, kommer tydeligere på banen og opfordrer politikerne til at holde igen med de offentlige udgifter.

- Så længe der ikke er klart politisk flertal for nye tiltag på arbejdsmarkedet, stiller det klare krav til den finanspolitik, vi fører. Det burde altså få vismændene – som regeringens økonomiske vagthund – til at reagere. Og til at støtte op om en tydelig og enkel budgetlov, siger Karsten Dybvad.

Vismændene skønner en såkaldt overholdbarhed på 0,9 pct. i de offentlige finanser, som især skyldes overskud efter 2045. Men det er vigtigt, at så langsigtede – og usikre - fremskrivninger også har den politiske logik for øje, mener DI.

- Al erfaring viser, at vi som samfund er mere tilbøjelige til at skrue op for forbruget i de gode tider, mens politikere har en tendens til at udskyde opstramninger i dårligere tider. Derfor skal vi selvfølgelig heller ikke allerede nu bruge af et overskud, vi kun måske vil have i 2045, siger Karsten Dybvad.

De økonomiske vismænd foreslår, at man helt eller delvist erstatter stipendierne på kandidatuddannelserne med lån. Det forslag støtter DI, som selv har foreslået, at der udelukkende ydes SU-stipendier til de første tre år på en videregående uddannelse.

For yderligere information kontakt pressechef i DI Per Geckler Møller på tlf.: 2949 4434.

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge