DI: Vismændene bør vise tænder som økonomisk vagthund

Vismændene er noget optimistiske i deres økonomiske prognose, hvor de især overvurderer eksporten, vurderer DI. Samtidig bør udviklingen med en stigende mangel på medarbejdere, mens både vores pengepolitik og finanspolitik sætter kul på økonomien, få regeringens økonomiske vagthund til at vise tænder, mener DI.

- Vismændene har fuldstændig ret i, at der er behov for flere tiltag, som kan være med til at få flere medarbejdere ind i virksomhederne - eksempelvis ved at gøre mere for at hjælpe de mange unge kontanthjælpsmodtagere i job, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad.

Han opfordrer til, at vismændene, som regeringens økonomiske vagthund, kommer tydeligere på banen og opfordrer politikerne til at holde igen med de offentlige udgifter.

- Så længe der ikke er klart politisk flertal for nye tiltag på arbejdsmarkedet, stiller det klare krav til den finanspolitik, vi fører. Det burde altså få vismændene – som regeringens økonomiske vagthund – til at reagere. Og til at støtte op om en tydelig og enkel budgetlov, siger Karsten Dybvad.

Vismændene skønner en såkaldt overholdbarhed på 0,9 pct. i de offentlige finanser, som især skyldes overskud efter 2045. Men det er vigtigt, at så langsigtede – og usikre - fremskrivninger også har den politiske logik for øje, mener DI.

- Al erfaring viser, at vi som samfund er mere tilbøjelige til at skrue op for forbruget i de gode tider, mens politikere har en tendens til at udskyde opstramninger i dårligere tider. Derfor skal vi selvfølgelig heller ikke allerede nu bruge af et overskud, vi kun måske vil have i 2045, siger Karsten Dybvad.

De økonomiske vismænd foreslår, at man helt eller delvist erstatter stipendierne på kandidatuddannelserne med lån. Det forslag støtter DI, som selv har foreslået, at der udelukkende ydes SU-stipendier til de første tre år på en videregående uddannelse.

For yderligere information kontakt pressechef i DI Per Geckler Møller på tlf.: 2949 4434.

DI: Turismeplan for Vestkysten er fantastisk nybrud8.6.2018 10:10pressemeddelelse

I dag har de 11 jyske kommuner langs Vestkysten, de 3 regioner i Vestdanmark, Realdania og Dansk Kyst- og Naturturisme præsenteret en samlet udviklingsplan for turismen langs Vestkysten. - Den nye udviklingsplan er den første af sin slags og et fantastisk nybrud i dansk turisme, siger fagleder for turisme Sune K. Jensen, Dansk Industri. Målet med planen er at øge antallet af overnatninger med 23 mio. i 2025 og nå en samlet omsætning i turismen på 22 mia. kr. I planen anbefaler parterne, at man fokuserer og prioriterer indsatsen på 18 særlige feriesteder fremfor at smøre indsatsen tyndt ud over hele Vestkysten. Målet er at skabe nogle attraktive miljøer med et varieret udbud af oplevelser, overnatningsmuligheder og indkøbsmuligheder. - Udviklingsplanen ligger i god forlængelse af den seneste aftale mellem regeringen og KL om at fokusere og samle den offentlige turismeindsats på 15-25 tværkommunale destinationer. For det danske turismeerhverv er det afgørende, at vi får skabt nogle størr

DI: Økonomiaftaler bør følges op af mere konkurrence om offentlige opgaver7.6.2018 13:52pressemeddelelse

Regeringen har i dag indgået aftale med Kommunernes Landsforening om kommunernes økonomi for 2019. Et centralt element i de intense forhandlinger har været offentlig-privat samarbejde. Parterne er nået til enighed om en aftale, som bl.a. betyder, at partnerskaber mellem kommunerne og erhvervsorganisationerne skal øge gevinsterne ved samarbejdet. Danmarks største erhvervsorganisation, Dansk Industri, kan se perspektiver i aftalen og håber, at initiativerne vil kickstarte det offentlig-private samarbejde efter flere års stilstand. - Den aldrende befolkning øger behovet for, at vi hele tiden sørger for at få mere og bedre velfærd for skattekronerne – ikke mindst gennem et endnu tættere offentlig-privat samarbejde. Aftalen giver håb om, at vi efter mange års svag udvikling igen kan få sat gang i en positiv udvikling på området, siger direktør i Dansk Industri, Tine Roed. En ny DI-undersøgelse viser, at mere end tre ud af fire kommunalpolitikerne mener, at et styrket samarbejde med virksomh