DI: Virksomhederne i Sydvestjylland skal tage flere lærlinge

Virksomhederne i Sydvestjylland skal tage flere lærlinge og gøre bedre reklame for, hvorfor det er så fedt at blive faglært.

Sådan lyder opfordringen fra Dansk Industris regionalforening for Billund, Esbjerg, Fanø, Varde og Vejen Kommuner – DI Sydvestjylland i forbindelse med regionalforeningens erhvervstræf onsdag den 2. maj.

- Vi mangler allerede nu medarbejdere her i vores område, og hvad værre er, det ser ikke bedre ud i den nærmeste fremtid. Tværtimod. Derfor er vi nødt til selv at tage fat ude i virksomhederne og ansætte nogle flere lærlinge, siger formanden for DI Sydvestjylland, adm. direktør Jens Damgaard, A/S Vestfrost.

Ifølge DI kniber det med at få virksomhederne over hele landet til at tage flere lærlinge til trods for, at arbejdsgiverne i 2016 indgik en trepartsaftale med regeringen og fagbevægelsen om at øge antallet af praktikpladser.

Knap en tredjedel af virksomhederne i Sydvestjylland uddanner aktuelt lærlinge og elever. 143 virksomheder i Sydvestjylland uddanner i marts 2018 lærlinge og elever. De uddanner samlet 584 lærlinge og elever.

- Det burde jo være tilstrækkelig opmuntring for os i erhvervslivet at gøre en ekstra indsats, når der er mangel på dygtige medarbejdere. Sagen er jo i al sin enkelhed – ingen lærlinge, ingen faglærte, siger Jens Damgaard.

Flere praktikpladser er samtidig også en del af opskriften på at få flere unge til at cykle forbi gymnasiet og i stedet dreje ind på en erhvervsskole for at få en uddannelse som faglært.

I øjeblikket er der nemlig, ifølge en undersøgelse foretaget af Teknologisk Institut, mangel på lærlinge i området. 36 pct. af virksomhederne i Sydvestjylland fortæller, at det er svært at få kvalificerede lærlinge, og nogle får, ifølge undersøgelsen, slet ingen ansøgere til opslåede praktikpladser.

- Vi skal sende et klart signal til de unge om, at de selvfølgelig også kan få en praktikplads, hvis de vælger at tage en erhvervsuddannelse på de områder, hvor vi får brug for flere faglærte. Og hvis nogle virksomheder oplever, at der ikke er lærlinge at få, så er en anden oplagt mulighed at finde lærlinge blandt allerede ansatte ufaglærte, siger Jens Damgaard.

Ifølge DI Sydvestjylland er det vigtigt at alle praktikpladser, der findes i området, bliver synliggjort langt mere end i dag. Søgningen fra folkeskolen til erhvervsskolerne i området er heldigvis steget i år.

- Derfor må vi hanke op ude i virksomhederne – ellers bliver manglen på faglært arbejdskraft endnu værre. Men det gør det ikke alene – alle gode lokale kræfter skal løfte her, siger Jens Damgaard.

DI Sydvestjylland har for første gang udarbejdet en regional vækst- og udviklingsstrategi. Herunder en række anbefalinger om flere praktikpladser.

- Vi ser f.eks. gerne, at kommunerne lægger en plan for at få flere fagpersoner, virksomheder og erhvervsskoler ind i undervisningen i folkeskolerne. Det gælder jo om at gøre det mere synligt, at en uddannelse som faglært er en rigtig god karriere for mange unge – og for mange flere unge end i dag, siger Jens Damgaard.

DI følger udviklingen med at få oprettet flere praktikpladser tæt og bistår medlemsvirksomhederne i hele landet i indsatsen for at tage lærlinge.

Yderligere oplysninger chefkonsulent i DI, Johan H. Pedersen, tlf. 40843207 e-mail jhp@di.dk eller pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2382 4912, e-mail boh@di.dk

Erhvervslivet: Varde er blandt de bedste i Danmark til at få ledige i gang3.9.2018 21:30Pressemeddelelse

Lave skatter baner vejen for godt erhvervsklima i Vejen3.9.2018 21:30Pressemeddelelse

Lokalt Erhvervsklima 2018: Esbjerg slår de andre storbyer med flere længder3.9.2018 21:30Pressemeddelelse