DI: Virksomheder vil blive ramt af vejafgifter for lastbiler

- Erhvervslivet har ikke brug for nye afgifter. Og det skal slet ikke være afgifter, som hæmmer mobiliteten. Der er brug for at få gang i hjulene i Danmark, og en vejafgift vil lægge en ekstra byrde på transportsektoren, erhvervslivet generelt og ikke mindst byggesektoren, siger Lars Frelle-Petersen, medlemsdirektør i DI.
Regeringen vil i aften præsentere Folketingets partier for et klimaudspil på transportområdet, som skal reducere CO2-udledningen fra personbiler og lastbiler frem mod 2030. Blandt forslagene er en kilometerbaseret vejafgift, som er afhængig af lastbilernes udledning af CO2.
- Vi er bekymrede for konsekvenserne af en vejafgift. Men hvis Folketinget alligevel vælger at indføre vejafgifter for lastbiler, er det helt afgørende, at pengene – krone for krone – kommer tilbage til virksomhederne. De skal så gå til at sikre en grøn omstilling af transporterhvervet eller øremærkes til de nødvendige investeringer i vejene, siger Lars Frelle-Petersen.
Regeringen lægger også op til at reformere afgifterne på personbiler. Regeringen angiver, at forslaget vil føre til, at der kommer en halv million elbiler på vejene i 2030.
- Det er glædeligt, at regeringen fastholder Bilkommissionens anbefaling om en langsigtet plan for den grønne omstilling af bilparken. Det er helt nødvendigt med klare og langsigtede rammer frem mod 2030. Men vi havde gerne set, at regeringen havde taget et opgør med registreringsafgiften, som afhænger af bilens pris, siger Lars Frelle-Petersen.
- I stedet bør man opkræve afgiften løbende og gøre den afhængig af bilernes klimamæssige egenskaber. Det vil permanent gøre de grønne og klimavenlige biler billigere og føre til en hurtigere udskiftning af bilparken, siger han.
DI har et klart budskab til politikerne, inden de skal i gang med forhandlingerne om bilafgifterne: De skal sørge for at indgå en aftale, der er langsigtet og bredt politisk funderet.
- Antallet af grønne biler er ikke afgørende. Det vigtigste er, at vi udnytter den enestående chance, vi har lige nu, for at skabe et enkelt og fremtidssikret afgiftssystem. I de næste 10 år skal der ske en teknologisk fornyelse af bilparken. Det er nu, der er en chance for at ændre tingene, siger Lars Frelle-Petersen.
Følg os på:
Kontakter
Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 2332 6829
Billeder
Information om DI - Dansk Industri
Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.
DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.
Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Europæiske erhvervsorganisationer med DI i spidsen efterlyser klimahandling9.7.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
EU skal følge sine klimamål op med handling. Det gavner både erhvervslivet og EU’s konkurrenceevne. Sådan lyder budskabet i en fælles erklæring fra europæiske erhvervsorganisationer fra Danmark, Tyskland, Frankrig, Irland, Sverige, Norge og Finland, som Dansk Industri har taget initiativ til.
DI: Hvor skal de ældre bo om 15 år?9.7.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Om kun 15 år er antallet af ældre over 80 år i Middelfart, Svendborg, Rebild, København, Helsingør Holbæk, Horsens, Odder, Silkeborg, Halsnæs, Skanderborg og Aarhus kommuner steget med over 60 procent, viser nye tal. Det kræver flere ældreboliger og plejehjem, som kommunerne allerede nu skal planlægge og reservere penge til. Friplejehjem kan være kommunernes redning, mener DI.
DI: Hvor skal de ældre bo om 15 år?9.7.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Om kun 15 år er antallet af ældre over 80 år i Middelfart, Svendborg, Rebild, København, Helsingør Holbæk, Horsens, Odder, Silkeborg, Halsnæs, Skanderborg og Aarhus kommuner steget med over 60 procent, viser nye tal. Det kræver flere ældreboliger og plejehjem, som kommunerne allerede nu skal planlægge og reservere penge til. Friplejehjem kan være kommunernes redning, mener DI.
DI: Ny EU-kvantestrategi er et stort spring fremad2.7.2025 15:35:25 CEST | Pressemeddelelse
Kommissionen har i dag fremlagt udspil til ny kvantestrategi, der lægger en ramme for hvordan vi omsætter kvanteteknologi til værdi i virksomhederne. Strategien vil styrke vores europæisk konkurrenceevne på området – men den kunne godt være endnu mere ambitiøs, mener DI.
DI: bøvl og byrder er største udfordring for konkurrencekraften1.7.2025 07:56:25 CEST | Pressemeddelelse
Landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri (DI), offentliggør i dag Danmarks hidtil mest omfattende studie af de administrative byrder, der dagligt rammer virksomhederne – og hvordan byrderne bremser vækst, skaber frustrationer og hæmmer europæisk konkurrencekraft og udviklingsmuligheder.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum