DI: Vi skriver historie med dansk klimalov

Vi har fået en klimalov, som bliver en rettesnor for politikere, erhvervsliv og borgere i Danmark. Med et mål om 70 procent CO2-reduktion i 2030 har et bredt flertal i Folketinget sat en klar og ambitiøs retning. Det er godt, at der nu er skabt sikkerhed om fremtidens klimapolitik, mener DI.

- Det er – uden overdrivelse - en historisk dag. Klimaloven er det reelle startskud på den indsats, vi nu skal i gang med. Virksomhederne er klar. Ved at gå forrest og vise klimalederskab, kan vi inspirere resten af verden, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI.

- I sidste ende handler opgaven nu om, at vi skal vise resten af verden, at det faktisk er muligt at skabe et godt klima – og samtidig skabe et rigere samfund, hvor vi ikke går på kompromis med hverken job eller velfærd. Hvis det lykkes, så kan vi vise en vej, som kan sætte et grønt aftryk på resten af verden, siger DI-direktøren.

Forligspartierne har skrevet ind i loven, at Danmark skal reducere udledningen af CO2 med 70 procent i 2030 målt i forhold til 1990. Det endelige mål er klimaneutralitet i 2050. Regeringen bliver med loven pålagt en handlepligt, hvis der er udsigt til, at man ikke når målene. Og i de kommende handlingsplaner skal der være delmål for 2025, som skal hjælpe til at sikre fremdrift.

- Det er godt politisk håndværk af forligspartierne. Det er nødvendigt, at der er en vis fleksibilitet, så vi kan tilpasse klimaindsatsen samtidig med, at teknologierne udvikler sig, bliver billigere og vi bliver klogere. Det afgørende for klimaindsatsen er, at vi når målene, siger Lars Sandahl Sørensen.

Klimaloven fastsætter nogle bærende principper for den danske klimaindsats. For eksempel skal der løbende være blik for, hvordan den danske klimaindsats påvirker den internationale udvikling.

- Når vi laver en indsats herhjemme, har det selvfølgelig også effekt mange andre steder. Det er godt, at politikerne har blik for det og har skrevet det ind i klimaloven, siger Lars Sandahl Sørensen.

Virksomheder tænker internationalt og har løsninger inden for energieffektivisering, vedvarende energi og klimaeffektiv produktion. Deres markeder er størst udenfor Danmark, og selvfølgelig skal den danske indsats stå på skuldrende af det, der sker udenfor Danmark.

Det vil kræve en indsats af alle dele af det danske samfund, hvis vi skal nå målet om at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030. Men det skal ske samtidig med, at vi har økonomisk vækst og udvikling i Danmark. Der står direkte i aftaleteksten, at der skal ske en omstilling og ikke en afvikling af erhvervslivet.

Kampen mod klimaforandringerne skal ikke ske på bekostning af vores velstand. Klima er en investeringsdagsorden, og hvis vi skal flytte resten af verden, skal vi gøre det samtidig med, at vi har økonomisk vækst, som bygger på en stærk konkurrenceevne.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør Per Geckler Møller, tlf. 2949 4434, e-mail pgm@di.dk

DI til skoleelever i Aalborg: Hvordan skal fremtidens digitale skole se ud?13.8.2020 11:28:42 CESTPressemeddelelse

En 7. klasse fra Gug skole i Aalborg starter skoleåret på en lidt anderledes måde i år. Sammen med tre andre klasser rundt om i landet skal de nemlig deltage i en virtuel folkehøring om fremtidens digitale skole, som Dansk Industri arrangerer. Eleverne er blevet inviteret til at diskutere, hvad der har været godt og mindre godt ved de digitale læringsformer, som de har oplevet under COVID-19. Hvad vil de tage med videre af positive erfaringer? Og hvad kunne fungere bedre i fremtiden?

DI til skoleelever i Nyborg: Hvordan skal fremtidens digitale skole se ud?13.8.2020 09:18:13 CESTPressemeddelelse

En 8. klasse fra Birkhovedskolen i Nyborg starter skoleåret på en lidt anderledes måde i år. Sammen med tre andre klasser rundt om i landet skal de nemlig deltage i en virtuel folkehøring om fremtidens digitale skole, som Dansk Industri arrangerer. Eleverne er blevet inviteret til at diskutere, hvad der har været godt og mindre godt ved de digitale læringsformer, som de har oplevet under COVID-19. Hvad vil de tage med videre af positive erfaringer? Og hvad kunne fungere bedre i fremtiden?

DI til skoleelever i Svendborg: Hvordan skal fremtidens digitale skole se ud?13.8.2020 09:11:37 CESTPressemeddelelse

En 8. klasse fra Issø-skolen i Stenstrup, Svendborg starter skoleåret ud på en lidt anderledes måde i år. Sammen med tre andre klasser rundt om i landet skal de nemlig deltage i en virtuel folkehøring om fremtidens digitale skole, som Dansk Industri arrangerer. Eleverne er blevet inviteret til at diskutere, hvad der har været godt og mindre godt ved de digitale læringsformer, som de har oplevet under COVID-19. Hvad vil de tage med videre af positive erfaringer? Og hvad kunne fungere bedre i fremtiden?

DI til skoleelever i Gentofte: Hvordan skal fremtidens digitale skole se ud?13.8.2020 09:06:20 CESTPressemeddelelse

En 8. klasse fra Tjørnegårdsskolen i Gentofte starter skoleåret på en lidt anderledes måde i år. Sammen med tre andre klasser rundt om i landet skal de nemlig deltage i en virtuel folkehøring om fremtidens digitale skole, som Dansk Industri (DI) arrangerer. Eleverne er blevet inviteret til at diskutere, hvad der har været godt og mindre godt ved de digitale læringsformer, som de har oplevet under COVID-19. Hvad vil de tage med videre af positive erfaringer? Og hvad kunne fungere bedre i fremtiden?

Presseinvitation: H.K.H. Kronprinsen ser på fremtidens vandløsninger12.8.2020 15:35:01 CESTPresseinvitation

Danske virksomheder er blandt de førende i verden inden for vandteknologi. Virksomhederne leverer alt fra rør til pumper og måleinstrumenter, der skaffer rent vand til mennesker over alt i verden Virksomhederne inden for vandsektoren eksporterer for over 20 milliarder kroner om året, beskæftiger omkring 30.000 mennesker og står for 1,4 procent af det danske bruttonationalprodukt. Men der er meget mere at hente i fremtiden. Mange steder i verden er der pres på vandressourcerne. Andre steder er der oversvømmelser. Danske virksomheder er verdensførende inden for klimaeffektive vandløsninger. Virksomhederne kan både levere teknologi og rådgivning, som kan sikre rent vand med mindst muligt spild fra brønd til forbruger og teknologi til at håndtere de stigende mængder regnvand. For at styrke branchen har Dansk Industri oprettet brancheorganisationen DI Vand. Organisationen står bag planerne om et nationalt center, der skal levere fremtidens vandløsninger. Centret, der vil blive placeret i Øs