DI: Vi skriver historie med dansk klimalov

Vi har fået en klimalov, som bliver en rettesnor for politikere, erhvervsliv og borgere i Danmark. Med et mål om 70 procent CO2-reduktion i 2030 har et bredt flertal i Folketinget sat en klar og ambitiøs retning. Det er godt, at der nu er skabt sikkerhed om fremtidens klimapolitik, mener DI.

- Det er – uden overdrivelse - en historisk dag. Klimaloven er det reelle startskud på den indsats, vi nu skal i gang med. Virksomhederne er klar. Ved at gå forrest og vise klimalederskab, kan vi inspirere resten af verden, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI.

- I sidste ende handler opgaven nu om, at vi skal vise resten af verden, at det faktisk er muligt at skabe et godt klima – og samtidig skabe et rigere samfund, hvor vi ikke går på kompromis med hverken job eller velfærd. Hvis det lykkes, så kan vi vise en vej, som kan sætte et grønt aftryk på resten af verden, siger DI-direktøren.

Forligspartierne har skrevet ind i loven, at Danmark skal reducere udledningen af CO2 med 70 procent i 2030 målt i forhold til 1990. Det endelige mål er klimaneutralitet i 2050. Regeringen bliver med loven pålagt en handlepligt, hvis der er udsigt til, at man ikke når målene. Og i de kommende handlingsplaner skal der være delmål for 2025, som skal hjælpe til at sikre fremdrift.

- Det er godt politisk håndværk af forligspartierne. Det er nødvendigt, at der er en vis fleksibilitet, så vi kan tilpasse klimaindsatsen samtidig med, at teknologierne udvikler sig, bliver billigere og vi bliver klogere. Det afgørende for klimaindsatsen er, at vi når målene, siger Lars Sandahl Sørensen.

Klimaloven fastsætter nogle bærende principper for den danske klimaindsats. For eksempel skal der løbende være blik for, hvordan den danske klimaindsats påvirker den internationale udvikling.

- Når vi laver en indsats herhjemme, har det selvfølgelig også effekt mange andre steder. Det er godt, at politikerne har blik for det og har skrevet det ind i klimaloven, siger Lars Sandahl Sørensen.

Virksomheder tænker internationalt og har løsninger inden for energieffektivisering, vedvarende energi og klimaeffektiv produktion. Deres markeder er størst udenfor Danmark, og selvfølgelig skal den danske indsats stå på skuldrende af det, der sker udenfor Danmark.

Det vil kræve en indsats af alle dele af det danske samfund, hvis vi skal nå målet om at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030. Men det skal ske samtidig med, at vi har økonomisk vækst og udvikling i Danmark. Der står direkte i aftaleteksten, at der skal ske en omstilling og ikke en afvikling af erhvervslivet.

Kampen mod klimaforandringerne skal ikke ske på bekostning af vores velstand. Klima er en investeringsdagsorden, og hvis vi skal flytte resten af verden, skal vi gøre det samtidig med, at vi har økonomisk vækst, som bygger på en stærk konkurrenceevne.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør Per Geckler Møller, tlf. 2949 4434, e-mail pgm@di.dk

PRESSEINVITATION: Klimamøde for service, it, rådgivning og turisme15.1.2020 11:25:34 CETPresseinvitation

Hvornår: Mandag den 20. januar kl. 13.30-16.00 Hvor: Industriens Hus, H.C. Andersens Boulevard 18, 1553 København V Arbejdet i regeringens 13 klimapartnerskaber er i gang. Spørgsmålet er, hvordan erhvervslivet i samarbejde med regeringen kan nå den ambitiøse målsætning om 70 procents CO2-reduktion i 2030? Svarene på det spørgsmål præsenterer og diskuterer klimapartnerskabet for service, it, rådgivere og turisme ved et stort klimamøde. Klimamødet byder på oplæg fra Katherine Richardson, professor og medlem af Klimarådet og Jesper Theilgaard, klimaekspert og meteorolog samt virksomhedscases og debat. Tilmelding hos presserådgiver i DI Lars Bøgeskov på LARB@di.dk eller tlf. 223 3138 Se program her: https://www.danskindustri.dk/arrangementer/soeg/arrangementer/klima-miljo-og-energi/klimapartnerskaberne-skudt-i-gang-virksomheder-i-di-tog-aktiv-del-til-gront-ide-laboratorium/ Følg os på:

DI og 3F Transport jubler over bred aftale om ordnede forhold på vejene15.1.2020 11:03:51 CETPressemeddelelse

Det er godt nyt for både transportvirksomheder og chauffører, at regeringen sammen med Venstre, Radikale, Dansk Folkeparti, Konservative, SF, Enhedslisten, Alternativet og Nye Borgerlige er nået til enighed om at omsætte aftalen mellem DA og FH’s aftale på vejtransportområdet til lov. Aftalen er et vigtigt tiltag for at sikre ordentlige og ordnede forhold på de danske veje, mener DI og 3F Transport.

PRESSEINVITATION: DI og 3F Transport tager hul på overenskomstforhandlingerne ‪14. januar13.1.2020 10:00:00 CETPresseinvitation

3F Transport og Dansk Industri tager hul på forhandlinger om nye overenskomster på transportområdet ‪tirsdag den 14. januar 2020. I den forbindelse inviteres pressen til en kort briefing: ‪Tirsdag den 14. januar kl. 11.00 ‪Industriens Hus ‪H.C. Andersens Boulevard 18 1553 København V Her vil der være mulighed for fotografering og spørgsmål til forhandlerne - navnlig formand, Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen fra 3F Transport samt Dansk Industris adm. direktør Lars Sandahl Sørensen og viceadm. direktør Kim Graugaard. Forhandlingerne omfatter den såkaldte Fællesoverenskomst, der gælder for lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere, og aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Følg os på: