DI: Vi har store forhåbninger til klimapartnerskaber

Klimakrisen er en stor fælles udfordring – og et fælles ansvar, som vi må og skal løfte. Derfor er det et vigtigt tiltag, når regeringen nu har taget initiativ til 13 klimapartnerskaber mellem erhvervslivet og regeringen, lyder det fra DI.

- Det er et stærkt initiativ, at regeringen inviterer erhvervslivet til – branche for branche – at indgå klimapartnerskaber for at finde konkrete veje og ideer til, hvordan vi kan sænke CO2-udledningen. Der er en stor vilje i virksomhederne til at tage et medansvar for den her opgave sammen med vores politikere og resten af samfundet, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.

Han peger på, at den grønne omstilling i høj grad også kan blive en vækstforretning med nye forretningsmuligheder for danske virksomheder og Danmark, hvis vi som samfund griber opgaven rigtigt an. Herunder, at den danske klimapolitik også har et klart globalt perspektiv.

- Vi bakker entydigt op om de høje danske klimaambitioner, men vi skal også hele tiden se den danske klimaindsats i et globalt perspektiv, så vi i Danmark ikke når vores eget nationale mål ved at flytte aktiviteter ud af landet. Opgaven er i høj grad at finde en fælles vej til at indfri klimaambitionerne, hvor vi samtidig griber de nye forretningsmuligheder og baner vejen for endnu flere grønne eksportsucceser, siger DI-direktøren.

Ifølge Lars Sandahl Sørensen er mange virksomheder allerede i fuld gang. Med partnerskaberne kan alle gode ideer komme på banen – og virksomhederne kan udpege deres største barrierer i deres branche for at bringe de grønne løsninger i spil.

- Det er helt afgørende, at virksomheder og regeringen arbejder sammen om at finde fælles løsninger – og veje til, hvordan vi udvikler og finansierer dem på en måde, hvor vi bevarer virksomhedernes konkurrencekraft. Vi skal lykkes med den grønne omstilling uden at sætte danske arbejdspladser og fremtidig vækst på spil, siger Lars Sandahl Sørensen.

Han peger på, at regeringen, Folketinget og EU har en vigtig rolle at spille ved at fjerne barrierer og regulering, der i dag vanskeliggør den grønne omstilling.

- Virkeligheden er jo heldigvis, at mange virksomheder allerede er langt fremme – men også, at de støder på barrierer i form af f.eks. regulering, hvor både regeringen og Folketinget, men også EU, er helt afgørende for at finde nye løsninger og gøre nye mål mulige, siger Lars Sandahl Sørensen.

Han peger på, at den grønne omstilling i høj grad også kommer til at kræve investeringer – både fra virksomhedernes og fra samfundets side.

- Virksomhederne investerer allerede i dag massivt i deres egen grønne omstilling, og det kommer de til at blive ved med. Tilsvarende skal samfundet selvfølgelig også investere – for den grønne omstilling er bestemt ikke uden omkostninger. Hvis vi skal indfri de høje ambitioner, skal vi også prioritere flere investeringer fra samfundets side til eksempelvis grøn forskning og nye teknologier, siger DI-direktøren.

Yderligere oplysninger fås hos pressechef Per Geckler Møller på PGM@di.dk eller tlf. 2949 4434