DI Vestsjællands PraktikPladsPris går til Slagelse Transportcenter

Hvert år har Slagelse Transportcenter 25 lærlinge ud over deres 100 ansatte. Det er en enestående stor andel, men hos den vestsjællandske transportvirksomhed er de mange lærlinge en fasttømret tradition, som er en fast og integreret del af virksomheden.

- Det er en enestående uddannelsesindsats som Slagelse transportcenter har udført ikke blot det seneste år, men igennem rigtig mange år. Derfor kunne praktikpladsprisen 2020 ikke være mere fortjent. Der mangler faglærte chauffører i årene, der kommer, og Slagelse Transportcenter gør en enorm modig og kompetent indsats for at opfylde branchens behov og hjælpe de unge i lokalområdet videre, siger Steen Søgaard, formand for DI Vestsjælland.

Slagelse Transportcenter, der i alt har 80 køretøjer rullende på Sjælland i døgndrift, snupper en del af lærlingene selv, når de er udlærte. Men der ligger mere end det i virksomhedens store indsats.

- Vi føler og har altid følt, at vi må tage et ansvar for at uddanne flere faglærte til transportbranchen. Der er mangel på faglærte chauffører nu og i fremtiden, så vi forsøger at gøre en forskel. Derfor er vi virkelig stolte af den anerkendelse, der ligger i at modtage DI Vestsjællands PraktikPladsPris, siger Jacob Hasselbalch Larsen driftsleder i Slagelse Transportcenter.

Mange virksomheder i transportbranchen holder sig lidt tilbage for at tage lærlinge, dels fordi fejl kan være meget dyre, dels fordi mange virksomheder ikke har et tilbud til de lærlinge, som kun har b-kørekort. Her har Slagelse Transportcenter fordelen af, at have biler i alle størrelser, så alle lærlinge kan komme ud at køre med det samme.

Desuden prøver virksomheden at bruge nye og anderledes uddannelsesmetoder til fordel for lærlingene. Eksempelvis er en ny app, der med tekst og videoer interaktivt kan uddanne de unge, ved at blive testet på virksomheden.

- App’en er et nyt tiltag, en slags håndbog, som systematiserer læringen hos vores praktikanter. Den er let at bruge for vores lærlinge med videoer og korte tekster, så vi glæder os til, at den kommer op at køre, siger Jacob Hasselbalch Larsen.

Gennemsnitsalderen hos chauffører er stigende, og mange går på pension i de kommende år. Det er med til at øge vigtigheden af Slagelse Transportcenters store lærlingeindsats.

Yderligere oplysninger:

Formand for DI Vestsjælland, Steen Søgaard, 3083 7080
Driftsleder i Slagelse Transportcenter, Jacob Hasselbalch Larsen, 2342 0024
Evt. foto og baggrund hos regionskonsulent for DI Vestsjælland Sigrid Wilbeck, 6051 8420

Chefkonsulent Sigrid Wilbeck Hansen
Mobil: 6051 8420

Rollemodel og ambassadør for fremtidens elektrikere vinder DI Vestsjællands lærlingepris 202013.8.2020 15:38:23 CESTPressemeddelelse

Kommuner får 45 forslag til corona-hjælp til Vestsjællands erhvervsliv4.5.2020 13:27:26 CESTPressemeddelelse