DI: Vejen er blandt de mest erhvervsvenlige kommuner

Konkurrencen er hård, men igen i år lykkes det for Vejen Kommune at placere sig blandt de absolut mest erhvervsvenlige kommuner i landet. Det viser DI’s helt nye analyse af erhvervsvenligheden i landets kommuner, hvor Vejen i år scorer en flot 4. plads. - Vejen Kommune fortsætter med at imponere virksomhederne, selvom placeringen sidste år som nummer to i år er skiftet ud med en fjerdeplads. Vi kan se, at de førende kommuner i år ligger tættere end nogensinde, så det er meget lidt, der adskiller kommunerne i toppen, siger formand for DI Sydvestjylland, adm. direktør Jesper Toft Mathiasen, Claus Sørensen A/S.

- I DI Sydvestjyllands bestyrelse bruger vi ofte Vejen Kommune som det gode eksempel på en kommune, der virkelig vil virksomhederne, og for os er der igen tvivl om, at Vejen Kommune anstrenger sig meget for at kunne tilbyde de bedst mulige betingelser for at drive virksomhed i kommunen. Det gennemsyrer hele kommunens måde at arbejde på. At Vejen Kommune fastholder pladsen i den absolutte top er derfor fuldt fortjent, siger Jesper Toft Mathiasen.

Vejen Kommune scorer højt på en lang række af de 10 kategorier, der måles på i undersøgelsen. Det gælder især kategorierne arbejdskraft og uddannelse, hvor virksomhederne er meget tilfredse med kommunens og jobcentrets indsats for at de kan få kvalificerede medarbejdere, ligesom statistikkerne også viser, at Vejen Kommune er god til at hjælpe ledige tilbage på arbejdsmarkedet. Derudover er det lykkes at få rigtig mange unge til at vælge en erhvervsfaglig uddannelse, hvilket er en stor efterspørgsel hos virksomhederne, da der allerede er mangel på faglærte medarbejdere. Adgangen til at få kvalificerede medarbejdere er samtidig det tema, som virksomhederne mener, Vejen Kommune skal prioritere højst for at styrke virksomhedernes vækstmuligheder.

Vejen Kommune roses også for de digitale rammer, der tilbydes virksomhederne i området. Det gælder især i relation til bredbåndsdækningen og kommunens digitale erhvervsrettede services.

- De digitale rammer får større og større betydning for virksomhederne. Det er efterhånden utænkeligt at drive en moderne virksomhed i et område, hvor bredbåndsdækningen og mobildækningen ikke er i top, så det er helt afgørende. Det er også vigtigt, at kommunerne bruger de digitale muligheder for et effektivt samspil med virksomhederne, og at der anvendes intelligente løsninger på de dagligdags udfordringer. På den måde bliver vi alle mere effektive og konkurrencedygtige. Derfor er det en stor tilfredsstillelse at se, at Vejen Kommune ligger helt fremme på det digitale område, siger Jesper Toft Mathiasen.

Også kommunens indsats for at skabe gode fysiske rammer for virksomhedernes udvikling belønnes i undersøgelsen. Det gælder både i relation til erhvervsbyggegrunde, sagsbehandling af byggeansøgninger, men også kommunens arbejde for at understøtte en grøn omstilling vurderes positivt af virksomhederne. Det viser sig f.eks. i kommunens indkøb og udbud af opgaver, samt kommunale initiativer for at understøtte virksomhedernes grønne omstilling.

- Den grønne omstilling skal vi alle tage alvorligt, så derfor har vi i årets undersøgelse netop valgt at fokusere på kommunernes indsats for at fremme en grøn og bæredygtig omstilling. Det kan vi se, at Vejen Kommune langt hen ad vejen også er lykkedes med, både ved at indkøb og kommunale udbud er grønne og bæredygtige, men også ved målrettet at arbejde for reduktion af Co2 og klimatilpasning i kommunen, siger Jesper Toft Mathiasen.

Der er næsten ingen tidsler i årets erhvervsklimaundersøgelse. Laveste score opnår kommunen i kategorien ”Infrastruktur og transport”, og her er det muligheden for at benytte offentlig transport til at komme på arbejde, der trækker ned, mens de kommunale veje fortsat får en positiv vurdering af virksomhederne.

- Mange virksomhederne har været igennem en svær periode som følge af Coronapandemien, så derfor er det meget glædeligt, at kommuner som Vejen går foran og tilbyder det bedst mulige fundament for at kunne klare sig i den internationale konkurrence. Så alt i alt er den klare besked til Vejen Kommune fra virksomhederne: ”I gør det stadigvæk supergodt – fortsæt med det”, siger Jesper Toft Mathiasen.

Se undersøgelsen her.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2021

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2021, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 12. år i træk, DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • Årets undersøgelse adskiller sig fra de tidligere undersøgelser. Efter sammenlægningen af Dansk Industri og Dansk Byggeri er der blevet udarbejdet en helt ny undersøgelse med udgangspunkt i de to organisationers tidligere undersøgelser.
  • 7.770 virksomheder indenfor DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.
  • Undersøgelsen er sammensat af tre typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder, et spørgeskema til kommunaldirektører og statistik.
  • Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
  • 93 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

For yderligere oplysninger kontakt chefkonsulent Johan H. Pedersen, jhp@di.dk, tlf.: 4084 3207 eller pressekoordinator Bo Hjuler, BOH@di.dk, tlf.: 3377 3819.

Chefsekretær Lissen Svellov
Mail: lsb@di.dk

Varde dansk mester i dialog med virksomhederne1.9.2021 19:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Varde Kommune tager endnu en topplacering i DI’s årlige analyse af erhvervsvenligheden i landets kommuner med en samlet placering som den 7. bedste kommune, hvilket er en fremgang på 1 plads i forhold til sidste års undersøgelse. Varde Kommune scorer højt på en lang række af de 10 kategorier som undersøgelsen omfatter, men specielt i kunsten at have en god dialog med kommunens virksomheder opnår Varde en flot 1. plads på landsplan.

Opgave om kundeoplevelser og klager skaffer Melanie 25.000 kr.28.6.2021 13:42:56 CEST | Pressemeddelelse

Melanie mener, at kunder, der klager, giver mulighed for at forbedre virksomhedens service. Så hun lavede en fagprøve om problemstillingen, hvor hun på imponerende vis lod teoretiske overvejelser møde virkeligheden hos sit praktiksted. Det har nu skaffet hende DI og HK Privats Fagprøvepris på Kontoruddannelsen. Prisen på 25.000 kr. blev uddelt som en overraskelse for Melanie på LEGO House kl. 09.00 i dag.