DI: Varde er en af de mest erhvervsvenlige kommuner i landet

Varde Kommune scorer en flot 7. plads i Dansk Industris årlige måling af kommunernes lokale erhvervsvenlighed. Dermed fastholder Varde for 3. år i træk en placering i top 10 i den landsdækkende måling.

- Det er meget glædeligt, at Varde er i stand til at fastholde den flotte placering. Der er meget stor konkurrence blandt kommunerne om at være erhvervsvenlige. Så en 7. plads blandt alle landets kommuner er rigtigt flot. Det kræver en indsats fra politikere og embedsmænd, og det arbejde kvitterer vores virksomheder altså for, siger formand for DI Sydvestjylland, Jesper Toft Mathiasen, Regional Vice President i Lineage Logistics i Esbjerg.

Kommunerne bliver målt på en række forskellige kategorier. I kategorien Uddannelse får Varde en flot 2. plads. Det skyldes bl.a., at der er en meget høj andel af de unge i Varde Kommune, der tager en erhvervsuddannelse. Varde Kommune har igennem de senere år haft fokus på erhvervspraktik og skole-virksomhedssamarbejde, og det har givet pote. I 2016 var det kun ca. 17 procent af de unge der tog en erhvervsuddannelse. Det tal er steget til ca. 30 procent i 2021.

Ros for arbejdskraft

Også i forhold til kommunens indsats for generelt at tiltrække og sikre kvalificeret arbejdskraft roser de lokale virksomheder kommunen. Her bliver Varde Kommune placeret på en flot 7. plads. Også jobcentrets samarbejde med virksomhederne får ros. Jobcentrets samarbejde med erhvervslivet i Varde Kommune kommer ind på en 16. plads.

- Vi ved jo at virksomheder over hele landet mangler arbejdskraft. Derfor er det også godt at se, at der er nogle kommuner, der har et helt særligt fokus på at hjælpe de lokale virksomheder på netop dette område. Varde Kommune er et rigtigt godt eksempel på sådan en kommune. Kommunen har bl.a. haft et stort fokus på at få flere unge til at tage en erhvervsuddannelse, og det har man faktisk haft rigtig stor succes med, siger Jesper Toft Mathiasen.

Selvom virksomhederne roser kommunen for at have fokus på arbejdskraft og uddannelse, så er arbejdskraft helt entydigt det svar virksomhederne giver, når de bliver spurgt, hvad kommunen bør prioritere, hvis den skal styrke vækstmulighederne fremover.

Virksomhederne roser også Varde Kommune for dialogen mellem erhvervslivet og kommunen. Det gælder både dialog med politikere og med embedsmænd.

Endelig får Varde Kommune en fin 12. plads i kategorien grøn omstilling. Her er der bl.a. stor tilfredshed med kommunens initiativer, der bidrager til at virksomhederne kan drives mere bæredygtigt. Ligesom der er ros til kommunens prioritering af bæredygtige grønne indkøb.

- En 7. plads i en måling blandt alle landets kommuner. Det kan man faktisk godt være lidt stolt af i Varde Kommune. Selvfølgelig er der altid ting, der kan gøres bedre i forhold til at hjælpe de lokale virksomheder.

- F.eks. peger flere virksomheder på, at der kunne være bedre muligheder for medarbejderne for at benytte kollektiv transport for at komme på arbejde. Der er også virksomheder, der peger på, at sagsbehandlingen i forbindelse med byggesager tager for lang tid. Men generelt så er vi i DI Sydvestjylland godt tilfredse med erhvervsvenligheden i Varde Kommune, siger Jesper Toft Mathiasen.

Chefkonsulent Morten Karlsbjerg
Mail: moka@di.dk