DI-undersøgelse: Erhvervsklimaet i kommunerne har aldrig været bedre

Ikast-Brande Kommune er danmarksmester i lokalt erhvervsklima

Med kun godt to måneder til kommunalvalget er der godt nyt til mange kommuner.

Dansk Industris årlige Lokalt Erhvervsklimaundersøgelse 2017 viser, at virksomhederne - i de otte år, DI har lavet undersøgelsen - aldrig har været mere tilfredse med de forhold og den service, kommunerne tilbyder dem.  To ud af tre virksomheder siger, at de er tilfredse eller meget tilfredse med erhvervsvenligheden.

Øverst på skamlen står Ikast-Brande Kommune, som vinder Lokalt Erhvervsklima for syvende gang. Mens Hedensted og Herning kommuner er nummer to og tre. Bag sejren ligger en målrettet indsats og en vilje til at hjælpe virksomhederne og samarbejde med dem.  Ikke bare hos politikerne på tværs af partierne - men også blandt medarbejderne på kommunekontorerne.

- Vi oplever, at de kommunale politikere over hele landet bliver mere og mere bevidste om, hvor vigtigt det er at skabe så gode rammer som muligt for de lokale virksomheder. Set under et er virksomhederne blevet mere tilfredse med blandt andet dialogen, kommunernes sagsbehandling, og det kommunale skatte- og afgiftsniveau. Ikke én eneste kommune kommer sovende til en god placering i Lokalt Erhvervsklima 2017, siger adm. direktør Karsten Dybvad, DI.

Han glæder sig over, at det især er virksomhederne i de kommuner, der ligger længst væk fra de store byer, der er blevet mere tilfredse med deres kommune. Netop her er mange af virksomhederne udfordret, fordi de har svært ved at tiltrække dygtige medarbejdere, ikke mindst faglærte som smede, industriteknikere og it-teknikere.

Stadig flere virksomheder må opgive at få besat ledige stillinger. Men også på det område er kommunerne blevet bedre til at hjælpe med vigtige og nødvendige initiativer, der er med til at bevare arbejdspladser og vækst i hele landet, siger Karsten Dybvad.

Mange kommuner har for eksempel oprustet på jobcentrene og ændret arbejdsgange så kontakten til virksomhederne er blevet bedre. Og stadig flere kommuner er begyndt at samarbejde om at skaffe medarbejdere til de lokale virksomheder på tværs af kommunegrænserne.

Hjælp til at sikre dygtige medarbejdere er netop et af de områder, virksomhederne i Lokalt Erhvervsklima 2017 opfordrer kommunerne til at prioritere højest de næste år. Men øverst på listen kommer de lokale trafikforhold og den kommunale kollektive trafik. Infrastruktur og adgang til arbejdskraft er sammen med en god service vigtige forudsætninger for at virksomhederne kan blomstre lokalt. Det bør både politikere og vælgere have i baghovedet op mod kommunalvalget til november.

-  Virksomhederne har en kolossal betydning for aktiviteten og hele velfærden i en kommune. Uden lokale arbejdspladser vil der ikke være råd til at forbedre de børnehaver, skoler og ældrecentre, som garanteret vil blive debatteret flittigt i valgkampen. Derfor vil jeg opfordre både borgere og lokalpolitikere til at huske at sætte arbejdspladser og virksomheder på dagsordenen, når valgkampen bliver skudt i gang, siger adm. direktør Karsten Dybvad, DI.

FACTS OM LE 2017

Sammenlign kommuner, se placeringerne i alle kategorier, og download hele Lokalt Erhvervsklimaundersøgelsen

- DI’s undersøgelse Lokalt Erhvervsklima 2017 er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er ottende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

- 7.600 virksomheder inden for Dansk Industris brancher, bl.a. produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen i 2017. De har bl.a. vurderet kommunernes overordnede erhvervsvenlighed og helt specifikke erhvervsvilkår som f.eks. skattetryk, kommunal sagsbehandling, adgang til arbejdskraft, infrastruktur, kommunernes image mv.

- Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

- 96 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. To mindre kommuner, Læsø og Fanø, deltager ikke.

For yderligere oplysninger kontakt pressekoordinator i DI Helen Jensen, heje@di.dk Tfl: 21244702

Digitalisering der fryder – ja tak!24.5.2018 09:16pressemeddelelse

Sød, lille robot fra Kubo Robotics hjælper elever på Krogsgaardsskolen i Odense med at kode, og Formpipe Software A/S har hjulpet Hvidovre Kommune med persondata. De vellykkede it-projekter hører vi sjældent om, men nu sætter DI Digital spotlight på de gode historier - sammen med bl.a. skatteminister Karsten Lauritzen, CEO for børsaktuelle Netcompany, formand for DI Digital André Rogaczewski og DI’s nye digitale direktør Lars Frelle-Petersen.