DI: Trist med historisk fald i søgningen til de videregående uddannelser

Faldende søgning kan true den grønne omstilling og det faglige niveau i folkeskolen, lyder det fra Dansk Industri
Vi ser i år et historisk fald i søgningen til de videregående uddannelser. Det er både overraskende og ærgerligt, at tilbagegangen er så massiv, siger Mikkel Haarder, underdirektør i DI.

I år har 79.737 personer søgt ind på en videregående uddannelse, hvilket er et fald på 15 pct. i forhold til sidste år. Det er et historisk stort fald i antal ansøgere til en videregående uddannelse. Den massive tilbagegang er bekymrende, mener Dansk Industri (DI).

- Vi ser i år et historisk fald i søgningen til de videregående uddannelser. Vi havde forventet faldende søgning efter to år påvirket af corona, men det er både overraskende og ærgerligt, at tilbagegangen er så massiv, siger Mikkel Haarder, underdirektør i DI.

- Virksomhederne mangler dygtige hoveder, og særligt inden for det tekniske og dele af det naturvidenskabelige område er der kamp til stregen om medarbejderne. Desværre er antallet af ansøgere faldet markant. Det kan få store konsekvenser for virksomhedernes vækst og innovation i fremtiden, siger Mikkel Haarder.

Faldende søgning til ingeniørfagene udfordrer den grønne omstilling

Den faldende søgning til de videregående uddannelser ses også hos de tekniske bacheloruddannelser og civil- og diplomingeniøruddannelser. Antallet af førsteprioritetsansøgninger til de tekniske bacheloruddannelser er faldet med 11 pct. i forhold til sidste år. Det er et større fald end for bacheloruddannelser generelt. Antallet af ansøgere med en ingeniøruddannelse som førsteprioritet er faldet med 8 pct. sammenlignet med 2021.

- Jeg havde håbet, at flere unge havde søgt mod de tekniske uddannelser. Her kan de virkelig gøre en forskel i forhold til den grønne omstilling, og på tværs af hele arbejdsmarkedet ser vi en mangel på de tekniske profiler, siger Mikkel Haarder.

- Jeg holder vejret og krydser fingre for, at årets optag på de tekniske uddannelser ser lysere ud, end søgetallet gør. Det er svært at forestille sig, at vi som samfund kan nå vores mål inden for den grønne omstilling uden de tekniske og digitale kompetencer, som det kræver, siger Mikkel Haarder.

Brug for flere uddannede lærere til at løfte elevernes faglige niveau

I år har 2.588 ansøgere søgt læreruddannelsen som deres førsteprioritet. Læreruddannelsen har dermed modtaget 12 pct. færre førsteprioritetsansøgninger sammenlignet med sidste år.

- Der skal være tilstrækkeligt med veluddannede lærere i folkeskolen, som kan sikre, at eleverne får et solidt fagligt fundament med sig til deres videre uddannelse og arbejdsliv. Vi er derfor bekymret i erhvervslivet, når ansøgerne viser en fortsat vigende interesse for læreruddannelsen, siger Mikkel Haarder.

En analyse fra DI viser, at læreruddannelsen er blevet væsentligt mindre populær blandt ansøgere over tid, og at optaget tilsvarende er faldet. Udover læreruddannelsens faldende popularitet viser analysen også, at frafaldet er højere på læreruddannelsen end på tværs af alle professionsbacheloruddannelser.

- Vi har som samfund et stort behov for, at flere ser læreruddannelsen som et attraktivt uddannelsesvalg. I dag har knap hver femte på lærerværelset ikke nogen læreruddannelse og vi ved, at veluddannede lærere er afgørende for elevernes faglighed i folkeskolen, siger Mikkel Haarder.

- Vi har også brug for en velfungerende offentlig sektor, og en vigtig del af det er, at der er tilstrækkeligt med veluddannede lærere.

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.