DI: Trepartsaftale spænder redningsnet under nordjyske arbejdspladser

Med dagens trepartsaftale om lønkompensation får regeringen og arbejdsmarkedets parter spændt et helt nødvendigt redningsnet ud under arbejdspladserne på de nordjyske virksomheder, som er hårdt ramt af, at mange medarbejdere ikke kan pendle på arbejde. Samtidig er det i tilknytning til forhandlingerne endelig blevet slået fast, at alle virksomheder – på forsvarlig vis – fortsat som udgangspunkt kan holde åbent i henhold til restriktioner. Det er en tiltrængt og nødvendig afklaring, mener DI.

- Vi véd fra foråret, at lønkompensationsordningen formåede at holde hånden under omkring 250.000 arbejdspladser på virksomhederne. Derfor er det rigtigt og helt nødvendigt, at vi nu igen er klar med det redningsnet til alle de arbejdspladser og virksomheder, som er ramt af de nye restriktioner i Nordjylland – og en særlig løsning med højere kompensation for pendlerne, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

Han peger på, at op mod 60.000 pendlere er berørt af restriktioner i området.

- For rigtig mange virksomheder betyder de nye anbefalinger om, at nordjyderne skal blive inden for kommunegrænsen, at en stor del af deres medarbejdere ikke kan komme på arbejde. Det er en virkelig alvorlig og reel udfordring, som lønkompensationsordningen er en god del af løsningen på, så virksomhederne har mulighed for at fastholde medarbejderne i job i en meget svær tid, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

Han ser positivt på, at regeringen nu har slået fast, at alle private virksomheder som udgangspunkt kan holde åbent efter de nye anbefalinger – hvis det er muligt at få medarbejderne på arbejde. Den præcisering har DI og rigtig mange virksomheder efterlyst

- Vi forstår godt fra erhvervslivets side, at der på baggrund af sundhedsmyndighedernes vurdering må handles hurtigt og sættes ind. Men meldingerne om, hvorvidt virksomheder kunne holde åbent eller ej, har ganske enkelte været for uklare. Det har vi heldigvis nu fået et klart svar på, så både produktionsvirksomheder, byggevirksomheder og servicevirksomheder véd, at de fortsat kan holde åbent på forsvarlig vis, siger Lars Sandahl Sørensen.

DI ønsker mere fleksibilitet i lokale nedlukninger10.5.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Dansk Industri anbefaler nu at regeringen og myndighederne ser på mulighederne for en mere fleksibel måde at håndtere lokale nedlukninger på. Det sker efter nedlukningen søndag af dele af erhvervslivet i Hørsholm Kommune. Ifølge DI rammer nedlukningen hårdt og unødigt skævt i butikker, som er udsat for konkurrence fra butikker i nabokommunerne. Derfor ønsker DI mere pragmatiske løsninger – f.eks. så butikker i stedet for at lukkes fuldt ned kan holde åbent med øgede afstandskrav.

DI: I 2030 skal 40 procent af erhvervslivets ledere være kvinder6.5.2021 21:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Der er for få kvinder i den private sektor og særligt i de øverste ledelseslag. Det er en reel hæmsko for vores samfunds og erhvervslivs udvikling. Derfor samler DI som de første dansk erhvervsliv i et mangfoldighedsløfte, The Gender Diversity Pledge, hvor vi sammen giver hånd-slag på at arbejde for at øge diversiteten i toppen af erhvervslivet, så vi når en 40/60-kønsfordeling i 2030.