DI: Trepartsaftale spænder redningsnet under nordjyske arbejdspladser

Med dagens trepartsaftale om lønkompensation får regeringen og arbejdsmarkedets parter spændt et helt nødvendigt redningsnet ud under arbejdspladserne på de nordjyske virksomheder, som er hårdt ramt af, at mange medarbejdere ikke kan pendle på arbejde. Samtidig er det i tilknytning til forhandlingerne endelig blevet slået fast, at alle virksomheder – på forsvarlig vis – fortsat som udgangspunkt kan holde åbent i henhold til restriktioner. Det er en tiltrængt og nødvendig afklaring, mener DI.

- Vi véd fra foråret, at lønkompensationsordningen formåede at holde hånden under omkring 250.000 arbejdspladser på virksomhederne. Derfor er det rigtigt og helt nødvendigt, at vi nu igen er klar med det redningsnet til alle de arbejdspladser og virksomheder, som er ramt af de nye restriktioner i Nordjylland – og en særlig løsning med højere kompensation for pendlerne, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

Han peger på, at op mod 60.000 pendlere er berørt af restriktioner i området.

- For rigtig mange virksomheder betyder de nye anbefalinger om, at nordjyderne skal blive inden for kommunegrænsen, at en stor del af deres medarbejdere ikke kan komme på arbejde. Det er en virkelig alvorlig og reel udfordring, som lønkompensationsordningen er en god del af løsningen på, så virksomhederne har mulighed for at fastholde medarbejderne i job i en meget svær tid, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

Han ser positivt på, at regeringen nu har slået fast, at alle private virksomheder som udgangspunkt kan holde åbent efter de nye anbefalinger – hvis det er muligt at få medarbejderne på arbejde. Den præcisering har DI og rigtig mange virksomheder efterlyst

- Vi forstår godt fra erhvervslivets side, at der på baggrund af sundhedsmyndighedernes vurdering må handles hurtigt og sættes ind. Men meldingerne om, hvorvidt virksomheder kunne holde åbent eller ej, har ganske enkelte været for uklare. Det har vi heldigvis nu fået et klart svar på, så både produktionsvirksomheder, byggevirksomheder og servicevirksomheder véd, at de fortsat kan holde åbent på forsvarlig vis, siger Lars Sandahl Sørensen.

DI: Grøn skattereform har det rigtige sigte, men nogle sektorer rammes alt for hårdt23.11.2020 10:15:12 CETPressemeddelelse

Regeringens udspil til en grøn skattereform har det rigtige sigte. Reformen skal bidrage til, at vi når det ambitiøse mål om 70 procents CO2-reduktion i 2030, som DI og erhvervslivet står bag. Derfor er det også positivt, at regeringen vil understøtte de massive grønne investeringer, som danske virksomheder skal gøre i de kommende år. Det konkrete redskab i reformen om at hæve energiafgiften vil dog ramme nogle sektorer uforholdsmæssigt hårdt. Det bør man rette op på, mener DI.