DI Trekantområdet hilser nye it- og ingeniøruddannelser i området velkommen

Væksten i Trekantområdet er truet af mangel på kvalificeret arbejdskraft. De seneste måneder har ledigheden været i frit fald. Faktisk har ledigheden ikke været så lav siden finanskrisen i 2008. Der er mere end 39.000 arbejdspladser indenfor industrien i Trekantområdet, og det tal er stigende. I Trekantområdet melder mange virksomheder om mangel på ingeniører. Derfor er der også glæde i områdets erhvervsliv over, at der skal oprettes nye it- og ingeniøruddannelser i Trekantområdet.
Formand for DI Trekantområdet, adm. direktør Carsten Kind, Interacoustics. Foto: DI

NB! Rettelse af tidligere udsendt pressemeddelelse, hvor der fejlagtigt var angivelse af 1200 nye uddannelsespladser.

Planerne om de mange nye uddannelser modtages med stor glæde af DI Trekantområdet:

- Fra erhvervslivets side hilser vi de mange nye it- og ingeniøruddannelser i Trekantområdet velkommen. Manglen på kvalificeret arbejdskraft bliver mere og mere alvorlig hos virksomhederne. Vi betragter manglen på arbejdskraft som den største og vigtigste økonomiske udfordring, vi står overfor i Trekantområdet, siger formanden for DI Trekantområdet, Carsten Kind, adm. dir. i Interacoustics A/S i Middelfart.

Det er endnu ikke afgjort hvor i Trekantområdet de nye uddannelser skal placeres. For virksomhederne er det vigtigste dog, at der nu kommer nye uddannelser med et højt fagligt indhold til området:

- Vi er meget tilfredse med, at det er besluttet at uddannelserne kommer til Trekantområdet. Vi ser gerne at etableringen af uddannelserne kommer til at ske så hurtigt som muligt. Det er også helt afgørende for virksomhederne, at uddannelserne har et højt fagligt niveau. Derfor vil vi opfordre til at der hurtigt bliver taget de nødvendige beslutninger om at få uddannet højt kvalificeret arbejdskraft her i Trekantområdet. Vi har brug for arbejdskraften. Under alle omstændigheder vil vi bakke fuldt op om den placering der vil blive besluttet, siger Carsten Kind.

Yderligere oplysninger fås hos formand for DI Trekantområdet, adm. Direktør i Interacoustics A/S, Carsten Kind, tlf. 3062 5549

Chefkonsulent Morten Karlsbjerg
Mail: moka@di.dk