DI: Travlhed i byggebranchen smitter af på beskæftigelsen

Med 1.200 flere beskæftigede i 3. kvartal 2020 er beskæftigelsen i bygge- og anlægsbranchen kommet op på 176.600 personer, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Dermed har branchen vundet en del af de tabte job under coronakrisen tilbage efter et fald på 5.000 beskæftigede i 2. kvartal.

- De positive tal for beskæftigelsen understreger, at aktiviteten i bygge- og anlægsbranchen er på vej i den rigtige retning igen. Det er ikke bare godt for branchen selv, men også for byggeindustrien, engroshandelen og rådgivningsbranchen, der alle leverer input til byggeriet, siger Torben Liborius, underdirektør i DI Dansk Byggeri.

Det samlede fald på 3.800 beskæftigede i bygge- og anlægsbranchen siden 1. kvartal 2020 skyldes ikke blot coronakrisen, men også faldende aktivitet på anlægsområdet, hvor der igennem længere tid er blevet sat færre projekter i gang. Alligevel har branchens tilbagegang i aktivitet og beskæftigelse under coronakrisen været moderat i sammenligning med de fleste andre brancher. DI forventer ikke, at byggeriet bliver ramt af yderligere fald i beskæftigelsen.

- Udviklingen skal blandt andet ses i lyset af, at branchen ikke har været ramt af restriktioner på samme måde som andre dele af erhvervslivet. På mange byggepladser og i private hjem har arbejdet langt hen ad vejen kunnet fortsætte som hidtil, selvfølgelig med visse forholdsregler, siger Torben Liborius.

Fremrykningen af mange af Landsbyggefondens renoveringsaktiviteter samt ændringerne til kommunernes anlægsloft, som er suspenderet i 2020 og løftet i 2021, har samtidig haft stor betydning for branchen.

- Det, at vi har holdt hjulene i gang i bygge- og anlægsbranchen, har vist sig som en stabiliserende faktor i økonomien under coronakrisen. Nybyggeriet og renoveringsmarkedet klarer sig generelt godt. Men på anlægsområdet er stabil aktivitet og klare rammer en mangelvare, da der fortsat udestår en langsigtet investeringsplan for infrastruktur, siger Torben Liborius, underdirektør i DI Dansk Byggeri.

Underdirektør i DI Dansk Byggeri Torben Liborius, telefon 23 32 34 95
Pressekonsulent i DI Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

DI: Ny iværksætterpolitik skal gøre Danmark til et paradis for iværksættere13.1.2021 08:21:14 CETPressemeddelelse

Selv mere end ti år efter finanskrisen er Danmark stadigvæk ikke kommet tilbage på samme niveau af nyetablerede virksomheder. Danmark har alvorligt brug for en ny ambitiøs iværksætterpolitik, som kan sikre, at vi får flere nye og levedygtige virksomheder. Det mener Dansk Industri, som opfordrer regeringen og Folketingets partier til at vedtage en politisk målsætning om at gøre Danmark til et paradis for iværksættere.

DI om nedlukning: Så snart verden åbner, bør coronapas og vacciner til eksportmedarbejdere på plads8.1.2021 17:07:22 CETPressemeddelelse

Den markante skærpelse af rejserestriktionerne, hvor verden går i rød, understreger massivt behovet for, at Danmark inden for kort tid som foreslået af DI er hurtigt klar med vacciner til erhvervsrejsende og et digitalt coronapas, så danske virksomheder er klar til at genvinde eksporten, så snart verden åbner igen. Det siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, i en kommentar til de nye rejsevejledninger. - Hele verden går i rød, og rejsemulighederne også for erhvervsrejsende bliver nu stærkt begrænsede. Det er en markant opstramning, og det kommer til at gøre ondt på mange brancher. Mange eksportvirksomheder er i forvejen hårdt trængte på ordrebøgerne efter 10 måneder med sparsom kontakt til deres kunder. Det er en faretruende situation - ikke bare for virksomhederne, men for hele Danmark, fordi vi som land er så afhængige af eksporten, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Vi vurderer, at myndighederne og regeringen gør det rigtige med en hård, men kortere nedlukning

Borgernes ret til selvbestemmelse er klemt af nye frikommuneforsøg18.12.2020 16:05:02 CETPressemeddelelse

Et flertal i folketinget har indgået en aftale om frikommuneforsøget på ældreområdet, der følger efter tilsvarende aftaler på skole- og dagtilbudsområdet. Formålet med forsøgene er, at kommunerne i videst muligt omfang får mulighed for at fravige statslige og kommunale regler i bestræbelserne på at finde nye veje i opgaveløsningen. Det er positivt, men desværre har regeringen denne gang givet mulighed for, at borgernes rettigheder om frit valg suspenderes i frikommunerne.