DI: Travlhed i byggebranchen smitter af på beskæftigelsen

Med 1.200 flere beskæftigede i 3. kvartal 2020 er beskæftigelsen i bygge- og anlægsbranchen kommet op på 176.600 personer, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Dermed har branchen vundet en del af de tabte job under coronakrisen tilbage efter et fald på 5.000 beskæftigede i 2. kvartal.

- De positive tal for beskæftigelsen understreger, at aktiviteten i bygge- og anlægsbranchen er på vej i den rigtige retning igen. Det er ikke bare godt for branchen selv, men også for byggeindustrien, engroshandelen og rådgivningsbranchen, der alle leverer input til byggeriet, siger Torben Liborius, underdirektør i DI Dansk Byggeri.

Det samlede fald på 3.800 beskæftigede i bygge- og anlægsbranchen siden 1. kvartal 2020 skyldes ikke blot coronakrisen, men også faldende aktivitet på anlægsområdet, hvor der igennem længere tid er blevet sat færre projekter i gang. Alligevel har branchens tilbagegang i aktivitet og beskæftigelse under coronakrisen været moderat i sammenligning med de fleste andre brancher. DI forventer ikke, at byggeriet bliver ramt af yderligere fald i beskæftigelsen.

- Udviklingen skal blandt andet ses i lyset af, at branchen ikke har været ramt af restriktioner på samme måde som andre dele af erhvervslivet. På mange byggepladser og i private hjem har arbejdet langt hen ad vejen kunnet fortsætte som hidtil, selvfølgelig med visse forholdsregler, siger Torben Liborius.

Fremrykningen af mange af Landsbyggefondens renoveringsaktiviteter samt ændringerne til kommunernes anlægsloft, som er suspenderet i 2020 og løftet i 2021, har samtidig haft stor betydning for branchen.

- Det, at vi har holdt hjulene i gang i bygge- og anlægsbranchen, har vist sig som en stabiliserende faktor i økonomien under coronakrisen. Nybyggeriet og renoveringsmarkedet klarer sig generelt godt. Men på anlægsområdet er stabil aktivitet og klare rammer en mangelvare, da der fortsat udestår en langsigtet investeringsplan for infrastruktur, siger Torben Liborius, underdirektør i DI Dansk Byggeri.

Underdirektør i DI Dansk Byggeri Torben Liborius, telefon 23 32 34 95
Pressekonsulent i DI Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Nyt stærkt formandskab for DI Rådgivernes bestyrelse – og fem nye medlemmer21.10.2020 15:01:05 CESTPressemeddelelse

DI Rådgiverne har fået et nyt stærkt formandskab med Berit Didriksen, CEO i Epinion, i spidsen. De øvrige nye medlemmer af formandskabet er nyvalgte medlem Jonas Hemmingsen, CEO i GroupM Denmark A/S, og Mads Jensen Møller, CEO Nordiq Group A/S. Bestyrelsen er samlet blevet styrket med i alt fem nye medlemmer, ud over Jonas Hemmingsen fire kvinder. Det er sket den 21. oktober 2020 i forbindelse med branchefællesskabets årlige generalforsamling og konference for medlemmerne.

DI: Uheldigt at vismændene vil øge underskuddet20.10.2020 12:30:00 CESTPressemeddelelse

Dansk økonomi er ikke blevet ramt så hårdt af coronakrisen, som tidligere frygtet, skriver Det Økonomiske Råd i vismandsrapporten om dansk økonomi. Det skyldes ikke mindst, at de tiltag, der er gjort for at sætte gang i økonomien, er blevet doseret rigtigt. DI er enig i vismændenes overordnede analyse men er samtidig bekymret for, at vismændenes anbefaling om at lempe budgetreglerne vil svække holdbarheden af dansk økonomi.

København vil give afslag på langt flere ansøgninger om altaner8.10.2020 08:20:10 CESTPressemeddelelse

Markant flere borgere vil i fremtiden få nej til at opsætte en altan, hvis borgerrepræsentationen vedtager nye regler. Og de få, der får grønt lys, vil i flere tilfælde møde krav om, at altanen kun må være 60 centimeter dyb. Dermed vil politikerne fratage tusindvis af borgere muligheden for at få en brugbar altan og adgang til udeliv i direkte forbindelse med deres bolig, mener DI Dansk Byggeri.

DI: Den kommende politiske sæson bliver afgørende for Danmarks fremtid6.10.2020 12:51:42 CESTPressemeddelelse

Den kommende politiske sæson bliver et afgørende år for Danmarks fremtidige udvikling. Coronakrisen er stadig over os, men den behøver ikke at være en hæmsko for samfunds udvikling. En krise er en krise, men også en mulighed. Og derfor er DI glad for statsministerens melding om, at tiden er til at investere yderligere i grøn omstilling og digitalisering. Det er med til at sikre Danmark og danske virksomheders konkurrencekraft, vækst, velstand og velfærd.

DI opruster med 42 konkrete forslag til regeringens krigskasse6.10.2020 08:41:55 CESTPressemeddelelse

For godt 19 mia. kr. kan Danmark tage vigtige skridt til at investere sig ud af coronakrisen, hvis pengene fra regeringens ”krigskasse” og midler fra EU-genopretningsfond i 2021 lægges sammen. DI er klar med 42 konkrete forslag til, hvordan pengene skal investeres, så Danmark kommer styrket ud af krisen. Det er afgørende, at vi prioriterer grøn vækst, eksport, digitalisering, forskning og infrastruktur, mener DI’s adm. direktør.