DI: Teknologipagt sætter helt nye mål for uddannelser

Regeringen har i dag lanceret en Teknologipagt, som ifølge Dansk Industri sætter helt nye mål for, hvordan danskerne får de uddannelser og kompetencer, der er brug for på fremtidens arbejdsmarked.

- Virksomhederne mangler medarbejdere med tekniske kompetencer. Det gælder medarbejdere med erhvervsuddannelse og med videregående uddannelse, og det gælder alle funktioner fra udvikling og produktion til salg i virksomhederne.

- Teknologipagten sætter helt nye mål for, hvordan vi uddanner og inspirerer fremtidens medarbejdere, siger viceadm. direktør Kim Graugaard, DI.

Teknologipagten har stået højt på DI’s ønskeseddel. Forbilledet er Holland, hvor en lignende pagt har betydet, at flere unge har valgt tekniske og naturvidenskabelige uddannelser, og der er kommet fokus på værdien af at prioritere den teknologiske udvikling højt.

- Erfaringerne viser, at ingen kan løse udfordringen alene. I dag gør engagerede naturfagslærere i folkeskolen, ledere i foreningslivet, medarbejdere i virksomhederne og mange organisationer hver især en stor indsats. Med Teknologipagten kommer der mere fokus på at samarbejde og udveksle erfaringer og gode ideer, siger Kim Graugaard.

Regeringen har nedsat TeknologipagtRådet, som skal udstikke linjerne for arbejdet, og der etableres et sekretariat, som i det daglige skal holde styr på indsatserne i Teknologipagten.

- DI er glad for at være med i TeknologipagtRådet. Der findes næppe noget område, der har større betydning for vores virksomheder, end at vi uddanner og inspirerer fremtidens medarbejdere. Vi ser i den grad frem til at være med til at løfte den opgave, siger Kim Graugaard.

Teknologipagten lanceres med en række konkrete indsatser, som skal bidrage til at opnå målet om, at virksomhederne ikke længere skal opleve omfattende mangel på kvalificeret arbejdskraft om ti år.

Arbejdsgiverne sætter også ind med en ny, ekstra indsats.

- Dansk Industri vil sammen med de øvrige organisationer i DA - og andre aktører såsom Naturvidenskabernes Hus - samarbejde om at åbne virksomhedernes døre, så alle børn i fremtiden vil møde virksomhederne som en del af deres skolegang, siger Kim Graugaard.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, boh@di.dk

Digitalisering der fryder – ja tak!24.5.2018 09:16pressemeddelelse

Sød, lille robot fra Kubo Robotics hjælper elever på Krogsgaardsskolen i Odense med at kode, og Formpipe Software A/S har hjulpet Hvidovre Kommune med persondata. De vellykkede it-projekter hører vi sjældent om, men nu sætter DI Digital spotlight på de gode historier - sammen med bl.a. skatteminister Karsten Lauritzen, CEO for børsaktuelle Netcompany, formand for DI Digital André Rogaczewski og DI’s nye digitale direktør Lars Frelle-Petersen.