DI: Teknologipagt sætter helt nye mål for uddannelser

Regeringen har i dag lanceret en Teknologipagt, som ifølge Dansk Industri sætter helt nye mål for, hvordan danskerne får de uddannelser og kompetencer, der er brug for på fremtidens arbejdsmarked.

- Virksomhederne mangler medarbejdere med tekniske kompetencer. Det gælder medarbejdere med erhvervsuddannelse og med videregående uddannelse, og det gælder alle funktioner fra udvikling og produktion til salg i virksomhederne.

- Teknologipagten sætter helt nye mål for, hvordan vi uddanner og inspirerer fremtidens medarbejdere, siger viceadm. direktør Kim Graugaard, DI.

Teknologipagten har stået højt på DI’s ønskeseddel. Forbilledet er Holland, hvor en lignende pagt har betydet, at flere unge har valgt tekniske og naturvidenskabelige uddannelser, og der er kommet fokus på værdien af at prioritere den teknologiske udvikling højt.

- Erfaringerne viser, at ingen kan løse udfordringen alene. I dag gør engagerede naturfagslærere i folkeskolen, ledere i foreningslivet, medarbejdere i virksomhederne og mange organisationer hver især en stor indsats. Med Teknologipagten kommer der mere fokus på at samarbejde og udveksle erfaringer og gode ideer, siger Kim Graugaard.

Regeringen har nedsat TeknologipagtRådet, som skal udstikke linjerne for arbejdet, og der etableres et sekretariat, som i det daglige skal holde styr på indsatserne i Teknologipagten.

- DI er glad for at være med i TeknologipagtRådet. Der findes næppe noget område, der har større betydning for vores virksomheder, end at vi uddanner og inspirerer fremtidens medarbejdere. Vi ser i den grad frem til at være med til at løfte den opgave, siger Kim Graugaard.

Teknologipagten lanceres med en række konkrete indsatser, som skal bidrage til at opnå målet om, at virksomhederne ikke længere skal opleve omfattende mangel på kvalificeret arbejdskraft om ti år.

Arbejdsgiverne sætter også ind med en ny, ekstra indsats.

- Dansk Industri vil sammen med de øvrige organisationer i DA - og andre aktører såsom Naturvidenskabernes Hus - samarbejde om at åbne virksomhedernes døre, så alle børn i fremtiden vil møde virksomhederne som en del af deres skolegang, siger Kim Graugaard.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, boh@di.dk

Risk Manager of the Year 201813.12.2018 13:37Pressemeddelelse

Head of Risk Management LENE RITZ fra ENERGINET er i dag kåret til Risk Manager of the Year 2018 ved et arrangement i Dansk Industris Risk Management forening, DARIM. Lene Ritz modtager prisen for at have sat kombinationen af strategi (Enterprise Risk Management) og operationel risikostyring på direktionens landkort i Energinet. Desuden gives prisen for, at Lene Ritz har fået strategisk risikostyring implementeret i virksomhedens governance-modeller, og hun har gjort fokus på risici til en helt naturlig del af tankesættet. Lene Ritz har gennem ti år sat et markant og innovativt fingeraftryk på risikostyringen i Energinet. Virksomheden, der er offentlig, er ved lov forpligtet til at varetage stadig flere opgaver i den nationale infrastruktur. Undervejs har Lene Ritz som Risk Manager skullet håndtere, at Energinets anlægsværdier er firedoblet, at der er etableret en række datterselskaber og at Energinet har udviklet sig fra en rolle som rent national energiaktør til en international spil

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge