DI: Techambassadør kan øge eksport af digitale danske løsninger

Udenrigsminister Jeppe Kofod har i dag præsenteret regeringens strategi for Danmarks teknologiske diplomati, og i DI får strategien en positiv modtagelse. Ifølge landets største erhvervsorganisation kan strategien blive et godt redskab for vores techambassadør til at styrke eksporten af digitale løsninger fra dansk erhvervsliv.

- Techambassadøren har givet Danmark en stærk stemme internationalt, og det skal vi nu også udnytte til at styrke indsatsen med at få dansk teknologi og ansvarlige digitale løsninger afsat til resten af verden, og dermed skabe vækst og arbejdspladser i Danmark efter coronakrisen.

- Det er meget positivt, at den nye strategi for Danmarks teknologiske diplomati prioriterer dette og tilføjer det til techambassadørens opgaver. DI bistår gerne med hjælp til eksportfremstød, så verden kan få øjnene op for danske kvalitetsløsninger, siger branchedirektør for DI Digital og chef for digitaliseringspolitik i DI, Rikke Hougaard Zeberg.

Danmark står ifølge DI stærkt på en hel række områder med digitale og teknologiske løsninger, som har været til gavn for det danske samfund, og som kan eksporteres til hele verden.

Det gælder for eksempel det forholdsvis nye område med vandteknologi, hvor der er stort potentiale for dansk eksport. Dansk erhvervsliv har også rigtig gode muligheder for eksport inden for grøn teknologi, digital læring og ”govtech” – altså systemer til det demokratiske institutioner, hvor danske virksomheder også er stærke.

- En stærk dansk sektor inden for sundhedsteknologi bør også være et område, hvor techambassadøren med den ny strategi i hånden kan løfte dansk eksport. Det kræver imidlertid også en forstærket indsats for at få internationale aftaler på området, for eksempel fælles aftaler om brugen af sundhedsdata til brug for bedre diagnostik, og bedre behandling af alvorlige sygdomme, siger Rikke Hougaard Zeberg.

Ifølge DI er der et stort behov for, at ny regulering og afgørelser i EU om anvendelse af data også tager højde for, at virksomhederne skal kunne bidrage med nye løsninger af fælles udfordringer.

- Reguleringen bør i højere grad end i dag understøtte virksomhedernes muligheder, for at være digitalt ansvarlige. Vi har derfor også brug for en techambassadør, der retter blikket mod EU, for at få en mere holistisk tech-dagsorden på tapetet. Vi skal have bedre sammenhæng mellem regulering og digitale ambitioner i EU, siger Rikke Hougaard Zeberg.

DI hæfter sig også ved, at strategien lægger op til en hårdere dansk linje over for de store internationale tech-giganter.

- Selvfølgelig skal vi have tech-regulering, ligesom vi har miljøregulering og meget andet, men fordi vi nu har fået øjnene op for, at teknologien også kan have skyggesider, skal vi ikke lade det dominere den internationale tech-dagsorden og det danske tech-diplomati.

- Der er ingen tvivl om, at tech-giganterne har betydning for vores moderne demokrati og selv imødeser klar regulering, men vi skal også huske på, at sociale medier og anden teknologi også spiller en stor rolle i den demokratiske proces. Eksempler på det har vi set i Rusland med Alexei Navalny eller i forbindelse med det arabiske forår, siger Rikke Hougaard Zeberg.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk