DI: Statsministeren rammer vigtig balance med plan for genåbning

Med planerne om at arbejde hen mod en gradvis og målrettet genåbning af samfundet anviser regeringen en fornuftig og rigtig vej igennem denne krise. Erhvervslivet vil gøre alt, vi kan, for at bakke op, siger DI.

Vi står over for en af de sværeste beslutninger i moderne  tid. Det håber og tror jeg, at vi alle har respekt for. Det er meget positivt, at regeringen lægger en plan åbent frem. Førsteprioriteten er, at vi skal passe på danskerne og redde liv, og samtidig er det selvfølgelig fuldstændig afgørende, at vi har en sund økonomi, stærke arbejdspladser og job til danskerne på den anden side. En forsigtig, gradvis og kontrolleret genåbning er den rigtige vej at gå, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.

Han understreger, at det  er vigtigt at tilstræbe en gradvis genåbning, som ikke fører til store sundhedsmæssige tilbageslag.

- Det er vigtigt, at vi i ikke genåbner Danmark på en måde, hvor vi risikerer et stort sundhedsmæssigt tilbageslag. Det har ingen – bestemt heller ikke erhvervslivet eller økonomien - gavn af. Det handler om at gå målrettet, gradvis og klogt til værks. Og det handler om at sikre, at alle bakker op og bidrager, siger  Lars Sandahl Sørensen.

- Fra virksomhedernes side vil vi fortsat gøre alt, vi kan, for at bakke op og sikre os, at retningslinjerne og den gradvise åbning bliver overholdt og ført ud i livet rundt omkring på de danske arbejdspladser. Det bliver ikke nemt, men indtil videre har der været en stærk opbakning i hele samfundet til at komme godt gennem denne krise. Det skal vi blive ved med - det gavner os alle, siger DI-direktøren.

Fra DI’s side er der også opbakning til, at regeringen vil stimulere økonomien, så vores virksomheder og samfund kommer godt på fode igen.

- Det er et meget vigtigt signal, at regeringen sammen med folketingets partier er klar til at sætte ind og stimulere vores økonomi, så vi giver samfundsøkonomien noget vind i ryggen i den kommende tid. Her er det helt oplagt at se på, hvordan vi som samfund kan tage hul på nogle af de gode og fornuftige investeringer i blandt andet den grønne omstilling, som vi under alle omstændigheder må og skal have gennemført, siger Lars Sandahl Sørensen.

Adm. direktør i DI Lars Sandahl Sørensen træffes gennem pressechef i DI Per Geckler Møller pgm@di.dk eller 2949 4434

DI: Ny iværksætterpolitik skal gøre Danmark til et paradis for iværksættere13.1.2021 08:21:14 CETPressemeddelelse

Selv mere end ti år efter finanskrisen er Danmark stadigvæk ikke kommet tilbage på samme niveau af nyetablerede virksomheder. Danmark har alvorligt brug for en ny ambitiøs iværksætterpolitik, som kan sikre, at vi får flere nye og levedygtige virksomheder. Det mener Dansk Industri, som opfordrer regeringen og Folketingets partier til at vedtage en politisk målsætning om at gøre Danmark til et paradis for iværksættere.

DI om nedlukning: Så snart verden åbner, bør coronapas og vacciner til eksportmedarbejdere på plads8.1.2021 17:07:22 CETPressemeddelelse

Den markante skærpelse af rejserestriktionerne, hvor verden går i rød, understreger massivt behovet for, at Danmark inden for kort tid som foreslået af DI er hurtigt klar med vacciner til erhvervsrejsende og et digitalt coronapas, så danske virksomheder er klar til at genvinde eksporten, så snart verden åbner igen. Det siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, i en kommentar til de nye rejsevejledninger. - Hele verden går i rød, og rejsemulighederne også for erhvervsrejsende bliver nu stærkt begrænsede. Det er en markant opstramning, og det kommer til at gøre ondt på mange brancher. Mange eksportvirksomheder er i forvejen hårdt trængte på ordrebøgerne efter 10 måneder med sparsom kontakt til deres kunder. Det er en faretruende situation - ikke bare for virksomhederne, men for hele Danmark, fordi vi som land er så afhængige af eksporten, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Vi vurderer, at myndighederne og regeringen gør det rigtige med en hård, men kortere nedlukning

Borgernes ret til selvbestemmelse er klemt af nye frikommuneforsøg18.12.2020 16:05:02 CETPressemeddelelse

Et flertal i folketinget har indgået en aftale om frikommuneforsøget på ældreområdet, der følger efter tilsvarende aftaler på skole- og dagtilbudsområdet. Formålet med forsøgene er, at kommunerne i videst muligt omfang får mulighed for at fravige statslige og kommunale regler i bestræbelserne på at finde nye veje i opgaveløsningen. Det er positivt, men desværre har regeringen denne gang givet mulighed for, at borgernes rettigheder om frit valg suspenderes i frikommunerne.