DI: Statsministeren rammer vigtig balance med plan for genåbning

Med planerne om at arbejde hen mod en gradvis og målrettet genåbning af samfundet anviser regeringen en fornuftig og rigtig vej igennem denne krise. Erhvervslivet vil gøre alt, vi kan, for at bakke op, siger DI.

Vi står over for en af de sværeste beslutninger i moderne  tid. Det håber og tror jeg, at vi alle har respekt for. Det er meget positivt, at regeringen lægger en plan åbent frem. Førsteprioriteten er, at vi skal passe på danskerne og redde liv, og samtidig er det selvfølgelig fuldstændig afgørende, at vi har en sund økonomi, stærke arbejdspladser og job til danskerne på den anden side. En forsigtig, gradvis og kontrolleret genåbning er den rigtige vej at gå, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.

Han understreger, at det  er vigtigt at tilstræbe en gradvis genåbning, som ikke fører til store sundhedsmæssige tilbageslag.

- Det er vigtigt, at vi i ikke genåbner Danmark på en måde, hvor vi risikerer et stort sundhedsmæssigt tilbageslag. Det har ingen – bestemt heller ikke erhvervslivet eller økonomien - gavn af. Det handler om at gå målrettet, gradvis og klogt til værks. Og det handler om at sikre, at alle bakker op og bidrager, siger  Lars Sandahl Sørensen.

- Fra virksomhedernes side vil vi fortsat gøre alt, vi kan, for at bakke op og sikre os, at retningslinjerne og den gradvise åbning bliver overholdt og ført ud i livet rundt omkring på de danske arbejdspladser. Det bliver ikke nemt, men indtil videre har der været en stærk opbakning i hele samfundet til at komme godt gennem denne krise. Det skal vi blive ved med - det gavner os alle, siger DI-direktøren.

Fra DI’s side er der også opbakning til, at regeringen vil stimulere økonomien, så vores virksomheder og samfund kommer godt på fode igen.

- Det er et meget vigtigt signal, at regeringen sammen med folketingets partier er klar til at sætte ind og stimulere vores økonomi, så vi giver samfundsøkonomien noget vind i ryggen i den kommende tid. Her er det helt oplagt at se på, hvordan vi som samfund kan tage hul på nogle af de gode og fornuftige investeringer i blandt andet den grønne omstilling, som vi under alle omstændigheder må og skal have gennemført, siger Lars Sandahl Sørensen.

Adm. direktør i DI Lars Sandahl Sørensen træffes gennem pressechef i DI Per Geckler Møller pgm@di.dk eller 2949 4434

Kommunebesparelser på konsulenter sætter Danmark ned i gear30.5.2020 12:19:52 CESTPressemeddelelse

Der er netop indgået aftaler om økonomien i kommuner og regioner for næste år, og der lægges op til massive besparelser på eksterne konsulenter. Kommunerne skal spare 0,5 mia. kr. allerede næste år og fuldt indfaset 1 mia. kr. i 2025. Og regionerne, som bruger langt færre eksterne eksperter, skal spare et trecifret millionbeløb årligt. DI mener, at offentlig-privat samarbejde og brug af konsulenter er forudsætningen for, at Danmark kan udvikle sig ud af krisen og få den bedste udvikling i det offentlige fremover. - Regeringen har med aftalen for kommuner og regioners økonomi fortsat sine nedskæringer på eksterne konsulenter i det offentlige. Det vil sætte udviklingen af det danske samfund ned i gear ikke at inddrage eksterne rådgivere, der bidrager med ekspertviden, kompetencer og ressourcer i forhold til offentlig udvikling. Det gælder eksempelvis digitalisering, undervisning, grøn omstilling og sundheds- og ældreområdet. Det er en forkert vej at gå, nu hvor Danmark skal udvikle sig u

DI: Forsigtig grænseåbning vil have markante samfundsmæssige konsekvenser29.5.2020 15:00:15 CESTPressemeddelelse

Danmarks adgang til og fra resten af verden har afgørende betydning for danske virksomheder, medarbejdere og hele vores samfundsøkonomi. Eksporten, turismen og luftfarten er stærkt afhængige af vores åbenhed – og de er hårdt ramt af krisen. I det lys er enhver udsigt til åbning godt nyt – men den meget begrænsede åbning, som regeringen nu vil foretage, vil få store konsekvenser for Danmark, vores samfundsøkonomi og vores job. DI opfordrer til, at sker en en yderligere åbning hurtigst muligt for at bringe dansk økonomi på fode igen. - Den meget begrænsede åbning til Tyskland, Norge og Island forekommer overforsigtig. Vi har stor forståelse for vigtigheden af at være agere sundhedsmæssigt forsvarlig, men det er vigtigt at gøre sig klart, at en så forsigtig åbning vil have store konsekvenser for vores samfund, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI. - Vi har ikke indblik i beslutningsgrundlaget – og anerkender fuldt ud, at regeringen og myndighederne skal træffe nogle svære beslu

DI: AUB-aftale skal holde hånden under lærlinge og elever28.5.2020 22:47:16 CESTPressemeddelelse

Efter langvarige forhandlinger er der kl. 20.30 torsdag aften indgået en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om, hvordan opsparede midler i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) skal udmøntes. Pengene er indbetalt af danske virksomheder, og de skal som en del af finansminister Nicolai Wammens tre økonomiske hovedspor frem mod sommerferien gå til at understøtte danske virksomheder under corona-krisen og virksomhedernes uddannelse af lærlinge og elever. DI er tilfredse med aftalen, som udmønter 6,1 mia. kr., og tilbagefører knap 5 mia. kr. til virksomhederne. - Aftalen er afbalanceret. Den tager hensyn til, at virksomhederne mangler likviditet ved, at der sendes penge tilbage i virksomhederne, siger Kim Graugaard, viceadm. direktør i Dansk Industri (DI). - Virksomhederne har betalt for meget ind til AUB i flere år, så det er tilfredsstillende, at de får penge tilbage netop i en situation, hvor de fleste virksomheder er meget pressede. Samtidig understøtter aftalen, at v

DI: EU er på rette kurs med grøn vej ud af coronakrisen27.5.2020 15:31:02 CESTPressemeddelelse

EU’s vej ud af coronakrisen skal være grøn. Det fremgår af EU-Kommissionens genopretningsplan, der indeholder en grøn genopretningsfond på 5.600 mia. kr., der skal genstarte Europas økonomi. Planen om at fremme vækst og bekæmpe klimaforandringer vil kaste nye og vigtige eksportordrer af sig til danske virksomheder og dermed være et vigtigt bidrag til at få dansk økonomi og arbejdspladser bedst muligt ud af coronakrisen, vurderer DI’s administrerende direktør.

DI: Vi skal sikre klog overgang fra hjælpepakker til grøn genstart27.5.2020 09:56:39 CESTPressemeddelelse

DI er enig med regeringens økonomiske ekspertgruppe i, at de midlertidige hjælpepakker bør udfases – og der i stedet bør være fokus på politiske tiltag, som sætter gang i samfundsøkonomien, investeringer og ny vækst i virksomhederne. Men et brat stop for alle hjælpepakker den 8. juli vil betyde, at de mange investeringer i hjælpepakkerne for at undgå konkurser og jobtab vil være forgæves, advarer DI.