DI samler 25 erhvervsledere, der skal fremme mangfoldighed i dansk erhvervsliv

Dansk erhvervsliv skal blive bedre til at tiltrække og fastholde talent af forskellige køn, alder og baggrund, hvis vi skal sikre vores innovations- og konkurrenceevne. Derfor nedsætter DI et nyt specialudvalg med Lars Rasmussen i spidsen, der er bestyrelsesformand for en række life science virksomheder. Mangfoldigheds- og ligestillingspolitik skal spille en central rolle i erhvervspolitikken, mener DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen.

Det halter med diversiteten i dansk erhvervsliv. For eksempel er det kun hver tredje medarbejder i den private sektor, der er kvinde. Og andelen falder støt, jo længere op i ledelseslagene man kommer. Det vil DI rette op på med et nyt specialudvalg, der får en central plads i organisationens politiske maskinrum, og som skal fungere som et stærkt forum for udveksling af viden og erfaringer.

Målet er at finde konkrete greb, nye løsninger og politiske knapper, der kan fremme mangfoldighed og ligestilling i virksomhederne – både i den private sektor som et hele og i topledelserne.

Lars Rasmussen er udnævnt til posten som formand for specialudvalget. Han har mangeårig ledelseserfaring som tidligere adm. direktør i Coloplast. I dag er han bestyrelsesformand i Coloplast, Lundbeck, AMBU m.fl.

- Jeg er meget glad for at sætte mig i formandsstolen for DI’s specialudvalg om mangfoldighed. Jeg ønsker en modig tilgang til denne vigtige dagsorden. Hvis ikke vi tør være modige, så flytter vi ikke noget, siger Lars Rasmussen.

Hvis vi skal fremme mangfoldighed og ligestilling i dansk erhvervsliv, så kræver det mod til at opfinde og implementere nye tiltag, der kan få flere kvinder i ledelse, øge diversiteten i de danske bestyrelser, sikre LGBT+-trivsel i arbejdslivet og sikre bredere sammensætning af nationaliteter og etnicitet samt bane vejen for unges såvel som ældres vej til arbejdsmarkedet.

- Hvis Danmark skal være det bedste land i verden at leve og drive virksomhed i, så er det helt afgørende, at danske virksomheder har adgang til de mest talentfulde medarbejdere uanset køn, alder, nationalitet, seksuel orientering og kønsidentitet. Mangfoldighed gør ikke blot vores erhvervsliv rigere, men hele vores samfund, siger Lars Sandahl Sørensen.

De 25 erhvervsledere i specialudvalget repræsenterer forskellige brancher, virksomhedsstørrelser og geografisk placering. Grundfos, Danfoss, Coloplast, ISS Facility Services, Microsoft Danmark, Ørsted, Rambøll Danmark, Deloitte, Ancotrans, DLA Piper, Boston Consulting Group, Netcompany Atkins, CanopyLAB og Skare Meat Packers er blandt de virksomheder, som er med i kredsen.

- Vi ser mangfoldigheds- og ligestillingspolitik som en vigtig del af erhvervspolitikken. Mangfoldighed er en ressource, som bidrager til udvikling, succes og vækst. Det handler om, at skabe de bedste betingelser for at vinde i den globale konkurrence, og det kræver et erhvervsliv og arbejdsmarked, der afspejler den mange facetterede verden, vi lever i, siger Lars Sandahl Sørensen.

For yderligere information og kommentarer kontakt DI’s underdirektør Mette Fjord Sørensen på tlf.: +45 5213 2312 eller e-mail: mfj@di.dk. Eller DI’s presserådgiver Ditte Rieland på tlf.: +45 2246 7822 eller e-mail: dirh@di.dk.

Nyt stærkt formandskab for DI Rådgivernes bestyrelse – og fem nye medlemmer21.10.2020 15:01:05 CESTPressemeddelelse

DI Rådgiverne har fået et nyt stærkt formandskab med Berit Didriksen, CEO i Epinion, i spidsen. De øvrige nye medlemmer af formandskabet er nyvalgte medlem Jonas Hemmingsen, CEO i GroupM Denmark A/S, og Mads Jensen Møller, CEO Nordiq Group A/S. Bestyrelsen er samlet blevet styrket med i alt fem nye medlemmer, ud over Jonas Hemmingsen fire kvinder. Det er sket den 21. oktober 2020 i forbindelse med branchefællesskabets årlige generalforsamling og konference for medlemmerne.

DI: Uheldigt at vismændene vil øge underskuddet20.10.2020 12:30:00 CESTPressemeddelelse

Dansk økonomi er ikke blevet ramt så hårdt af coronakrisen, som tidligere frygtet, skriver Det Økonomiske Råd i vismandsrapporten om dansk økonomi. Det skyldes ikke mindst, at de tiltag, der er gjort for at sætte gang i økonomien, er blevet doseret rigtigt. DI er enig i vismændenes overordnede analyse men er samtidig bekymret for, at vismændenes anbefaling om at lempe budgetreglerne vil svække holdbarheden af dansk økonomi.

København vil give afslag på langt flere ansøgninger om altaner8.10.2020 08:20:10 CESTPressemeddelelse

Markant flere borgere vil i fremtiden få nej til at opsætte en altan, hvis borgerrepræsentationen vedtager nye regler. Og de få, der får grønt lys, vil i flere tilfælde møde krav om, at altanen kun må være 60 centimeter dyb. Dermed vil politikerne fratage tusindvis af borgere muligheden for at få en brugbar altan og adgang til udeliv i direkte forbindelse med deres bolig, mener DI Dansk Byggeri.

DI: Den kommende politiske sæson bliver afgørende for Danmarks fremtid6.10.2020 12:51:42 CESTPressemeddelelse

Den kommende politiske sæson bliver et afgørende år for Danmarks fremtidige udvikling. Coronakrisen er stadig over os, men den behøver ikke at være en hæmsko for samfunds udvikling. En krise er en krise, men også en mulighed. Og derfor er DI glad for statsministerens melding om, at tiden er til at investere yderligere i grøn omstilling og digitalisering. Det er med til at sikre Danmark og danske virksomheders konkurrencekraft, vækst, velstand og velfærd.