DI Transport

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Regeringen har i dag fremlagt et udspil til Vækstplan for handel og logistik, som får pæne ord med på vejen fra DI’s branchefællesskab for danske transport- og logistikvirksomheder.

DI Transport mener, at regeringen både peger på nødvendige initiativer og vigtige analyser, som skal sættes i gang for at fremme et stærkt og grønt logistikerhverv.

- Danmark har en række styrkepositioner inden for transport og logistik, som bidrager til vækst og velstand i Danmark. Velfungerende logistik er samtidigt med til at styrke konkurrenceevnen for det øvrige erhvervsliv. Derfor er vi meget tilfredse med, at regeringen sætter fokus på logistikbranchen, siger branchedirektør Michael Svane, DI Transport.

DI Transport er positivt stemt over for regeringens udspil og mener, at planen sætter fornuftigt ind på nødvendige indsatsområder.

- Vækst i e-handel og trængsel i forbindelse med bl.a. varelevering i byer er en væsentlig udfordring. Derfor er det også positivt, at regeringen vil sætte fokus på transport og logistik i forbindelse med e-handel og last-mile levering i byerne, siger Michael Svane.

- Vækstplanen understreger, at velfungerende logistik er med til reducere transportens klimapåvirkning. Samtidig skal vi se på, hvordan vi kan skabe bedre rammer for logistik og varelevering. Det kan vi gøre ved at fokusere på levering uden for myldretiden, varelevering med cykler og øget brug af modulvogntog.

Michael Svane fremhæver desuden, at der i vækstplanen også er initiativer, som skal gennemføres på EU-plan for at give mening.

- Vi har brug for højere fælles EU-standarder for elektroniske transportdokumenter, og bedre brug af elektroniske dokumenter står da også på EU-dagsordenen. Ikke mindst på transportområdet. Digitale transportinformationer, tilladelser og dokumentation øger effektiviteten og sikrer en smidigere forretningsgang samt færre administrative byrder.

Kontakter

Yderligere oplysninger fås hos branchedirektør Michael Svane, tlf. +454036 1348, e-mail misv@di.dk

Information om DI Transport

DI Transport

Følg pressemeddelelser fra DI Transport

Flere pressemeddelelser fra DI Transport

Dansk Luftfart vil bidrage til danskernes viden om luftfartens grønne omstilling7.11.2022 10:04:14 CET | Pressemeddelelse

Dansk Luftfart vil bidrage til danskernes viden om luftfartens grønne omstilling Kun 48 pct. af danskerne tror, at flyrejser kan blive grønnere i fremtiden. Det viser en ny undersøgelse, som Epinion har udarbejdet for Dansk Luftfart. Mens virksomheder, eksperter og forskere arbejder aktivt på CO2-neutralt flybrændstof, og danskerne gerne VIL den grønne omstilling, så tror omkring halvdelen stadig ikke, at man kan flyve med bæredygtigt brændstof. Og det er et problem, at vi mangler dén grad af oplysning, mener flere eksperter. For den er nødvendig for at udnytte Danmarks potentiale til at blive globalt ledende inden for luftfartens grønne omstilling.