DI: Rigtig god nyhed at flertal går mod pakkeafgift

Der kommer ikke afgift på pakker som del af en ny postaftale. Et bredt flertal af Folketinget er imod afgiften, efter at Det Radikale Venstre har meddelt, at de ikke støtter forslaget. Nyheden vækker glæde i DI, som har kæmpet hårdt mod afgiften.

- Det er virkelig en god nyhed, at et klart politisk flertal har lyttet til vores bekymringer og ikke støtter forslaget om en pakkeafgift. Danskerne og virksomhederne har bestemt ikke brug for en ny afgift – og slet ikke i denne svære tid for os alle, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.

Som led i finansieringen af den såkaldte befordringspligt har regeringen foreslået en pakkeafgift på alle breve og pakker, som DI har advaret imod. Men der kan ikke længere findes flertal for afgiften, efter at Det Radikale Venstre har meldt ud, at de ikke støtter den.

- Pakkeafgiften er en skat på handel, som er det vi lever af,  og som er en krumtap i vores økonomi. Samtidig er det konkurrenceforvridende, fordi afgiften i mange tilfælde ikke vil kunne lægges på udenlandske virksomheder. Derfor er det entydigt positivt, at forslaget nu pakkes sammen.

Regeringen og de øvrige politiske partier forhandler fortsat rammerne for en ny postaftale. Den skal sikre, at alle danskere, uanset hvor de bor i landet, kan modtage breve og pakker.

- Vi vil opfordre Finansministeriet til at finde andre veje til at skaffe pengene til en god postaftale, hvor vi både værner om den frie konkurrence og samtidig sikrer den postale infrastruktur i Danmark – og ud og ind af landet, siger Lars Sandahl Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør Per Geckler Møller, tlf. 2949 4434, e-mail pgm@di.dk

DI: Ny iværksætterpolitik skal gøre Danmark til et paradis for iværksættere13.1.2021 08:21:14 CETPressemeddelelse

Selv mere end ti år efter finanskrisen er Danmark stadigvæk ikke kommet tilbage på samme niveau af nyetablerede virksomheder. Danmark har alvorligt brug for en ny ambitiøs iværksætterpolitik, som kan sikre, at vi får flere nye og levedygtige virksomheder. Det mener Dansk Industri, som opfordrer regeringen og Folketingets partier til at vedtage en politisk målsætning om at gøre Danmark til et paradis for iværksættere.

DI om nedlukning: Så snart verden åbner, bør coronapas og vacciner til eksportmedarbejdere på plads8.1.2021 17:07:22 CETPressemeddelelse

Den markante skærpelse af rejserestriktionerne, hvor verden går i rød, understreger massivt behovet for, at Danmark inden for kort tid som foreslået af DI er hurtigt klar med vacciner til erhvervsrejsende og et digitalt coronapas, så danske virksomheder er klar til at genvinde eksporten, så snart verden åbner igen. Det siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, i en kommentar til de nye rejsevejledninger. - Hele verden går i rød, og rejsemulighederne også for erhvervsrejsende bliver nu stærkt begrænsede. Det er en markant opstramning, og det kommer til at gøre ondt på mange brancher. Mange eksportvirksomheder er i forvejen hårdt trængte på ordrebøgerne efter 10 måneder med sparsom kontakt til deres kunder. Det er en faretruende situation - ikke bare for virksomhederne, men for hele Danmark, fordi vi som land er så afhængige af eksporten, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Vi vurderer, at myndighederne og regeringen gør det rigtige med en hård, men kortere nedlukning

Borgernes ret til selvbestemmelse er klemt af nye frikommuneforsøg18.12.2020 16:05:02 CETPressemeddelelse

Et flertal i folketinget har indgået en aftale om frikommuneforsøget på ældreområdet, der følger efter tilsvarende aftaler på skole- og dagtilbudsområdet. Formålet med forsøgene er, at kommunerne i videst muligt omfang får mulighed for at fravige statslige og kommunale regler i bestræbelserne på at finde nye veje i opgaveløsningen. Det er positivt, men desværre har regeringen denne gang givet mulighed for, at borgernes rettigheder om frit valg suspenderes i frikommunerne.