DI: Regeringens vækstplan luner hos handelsvirksomhederne

Regeringen præsenterede i dag sin vækstplan for handel og logistik, og DI roser den for både at have et grønt sigte og samtidig styrke vilkårene for dansk e-handel.

- Danske handelsvirksomheder vil gerne udnytte de store muligheder med e-handel på en mere grøn og bæredygtig måde. Så regeringens vækstplan er et kærkomment initiativ, som trækker i den helt rigtige retning, siger branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst, DI Handel, som er DI’s branche for danske handelsvirksomheder.

Regeringens initiativer på området vil, ifølge DI, kunne hjælpe endnu flere virksomheder i gang med e-handel – både hjemme og ude på eksportmarkederne.

- Danske handelsvirksomheder er desværre udfordret af unfair konkurrence i den stigende globale e-handel. Særligt er der problemer med produktsikkerheden ikke mindst på varer købt på kinesiske platforme. Derfor støtter vi regeringens initiativer for at udstyre myndighederne med en mere slagkraftig værktøjskasse i form af flere beføjelser i forbindelse med kontrol af varer på markedet, siger hun.

DI er især glad for, at regeringen lægger vægt på den forebyggende indsats i regi af de igangværende WTO forhandlinger om internationale regler for e-handel. Her vil regeringen arbejde for et fokus på produktsikkerhed for virksomheder, der retter deres markedsføring mod europæiske forbrugere, noget DI længe har argumenteret for.

- Det er helt afgørende, at vi får gang i den forebyggende indsats. Der er tale om enorme mængder af varer, der kommer til Danmark, og det er naivt at tro, at vi kan kontrollere os ud af problemerne med usikre produkter fra lande uden for EU. Vi er nødt til at se på både forebyggelse, håndhævelse og sanktioner, og her har regeringen ramt plet med dette udspil, siger Sidsel Dyrholm Holst.

En analyse fra DI viser, at produktsikkerhed, og hvor webbutikken ligger i verden, betyder meget lidt for forbrugerne, når de køber ind på nettet. Ifølge Sidsel Dyrholm Holst er det et wake-up call:

- Danskerne har været godt vant med hensyn til forbrugerbeskyttelse. Men i dag kan vi via nettet handle i hele verden – hvor sælgerne ikke nødvendigvis lever op til de samme skrappe regler som i EU. Det går ud over både forbrugere og virksomheder, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Regeringens vækstplan lægger desuden op til at styrke den grønne omstilling i e-handel. Det skal blandt andet ske ved at der igangsættes et globalt innovationstjek, der skal afsøge innovative emballage- og logistikløsninger i e-handlen fra andre lande.

- Mange af vores medlemmer vil gerne være mere bæredygtige, og emballage er et oplagt sted at starte for dem, som har meget e-handel, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

PRESSEINVITATION: Klimamøde for service, it, rådgivning og turisme15.1.2020 11:25:34 CETPresseinvitation

Hvornår: Mandag den 20. januar kl. 13.30-16.00 Hvor: Industriens Hus, H.C. Andersens Boulevard 18, 1553 København V Arbejdet i regeringens 13 klimapartnerskaber er i gang. Spørgsmålet er, hvordan erhvervslivet i samarbejde med regeringen kan nå den ambitiøse målsætning om 70 procents CO2-reduktion i 2030? Svarene på det spørgsmål præsenterer og diskuterer klimapartnerskabet for service, it, rådgivere og turisme ved et stort klimamøde. Klimamødet byder på oplæg fra Katherine Richardson, professor og medlem af Klimarådet og Jesper Theilgaard, klimaekspert og meteorolog samt virksomhedscases og debat. Tilmelding hos presserådgiver i DI Lars Bøgeskov på LARB@di.dk eller tlf. 223 3138 Se program her: https://www.danskindustri.dk/arrangementer/soeg/arrangementer/klima-miljo-og-energi/klimapartnerskaberne-skudt-i-gang-virksomheder-i-di-tog-aktiv-del-til-gront-ide-laboratorium/ Følg os på:

DI og 3F Transport jubler over bred aftale om ordnede forhold på vejene15.1.2020 11:03:51 CETPressemeddelelse

Det er godt nyt for både transportvirksomheder og chauffører, at regeringen sammen med Venstre, Radikale, Dansk Folkeparti, Konservative, SF, Enhedslisten, Alternativet og Nye Borgerlige er nået til enighed om at omsætte aftalen mellem DA og FH’s aftale på vejtransportområdet til lov. Aftalen er et vigtigt tiltag for at sikre ordentlige og ordnede forhold på de danske veje, mener DI og 3F Transport.