DI: Regeringens klimaprogram mangler fokus på konkret handling

Hvis Danmark skal nå sit klimamål om en 70 pct. CO2-reduktion i 2030, skal der gevaldigt turbo på den grønne omstilling og mere handling end snak. Det mangler der fokus på i regeringens klimaprogram for 2022, mener DI.
Anne Højer Simonsen, vicedirektør i DI

Regeringen har i dag præsenteret sit klimaprogram for 2022, der anviser vejen til at nå Danmarks klimamål om en 70 pct. CO2-reduktion i 2030. Det er forventningen, at de resterende reduktioner for at nå 70 pct., vil blive halveret med de politiske aftaler i forhold til sidste år. Der mangler nu at findes reduktioner for 5 millioner ton CO2. For at nå helt i mål, skal der større fokus på implementering af de mange gode politiske aftaler og ambitioner, og så skal der tempo på, mener landets største erhvervsorganisation Dansk Industri.

- I april manglede vi at finde reduktioner for 10 millioner ton CO2, og siden er der landet nogle meget ambitiøse aftaler, der faktisk halverer den udestående mængde CO2, der skal reduceres i 2030. Det er særligt aftalen om grøn skattereform, der kommer til at bringe os et stort skridt nærmere målet, siger Anne Højer Simonsen, vicedirektør i DI.

- Selvom der er indgået aftaler for trefjerdedele af reduktionerne, så mangler de jo stadig at blive implementeret og omsat til virkelighed. Det er særligt den grønne energi fra Danmark kan Mere II, der skal omsættes til vindmøller, solceller, nye havvindmølleparker og grøn fjernvarme. Der er ikke mange år til vi rammer klimamålstregen, så der skal turbo på den grønne omstilling, hvor særligt CO2-fangst og lagring skal spille en rolle, siger Anne Højer Simonsen, vicedirektør i DI.

Det seneste år er der blandt andet landet aftaler om CO2-fangst- og lagring, overskudsvarme, grøn omstilling af dansk landbrug, en Power-to-X-strategi, en ny klimaaftale samt en grøn skattereform.

DI har længe efterlyst en national strategi for energieffektivisering, og set i lyset af energikrise og en ny energipakke, er det endnu vigtigere med et større fokus på langsigtede, energieffektive løsninger.

- Vi skal spare på energien og bruge den energi, vi har til rådighed langt bedre og mere effektivt. Og så skal vi samtidigt nå energiuafhængighed ved at skrue op for produktionen af grønne gasser. Der er behov for at få implementeret klimaløsninger i en fart, så vi kan tæmme energipriserne, fremtidssikre vores energiforsyning og vinde i klimakampen, siger Anne Højer Simonsen, vicedirektør i DI.

Det internationale samarbejde i EU og COP-sammenhæng er også en del af klimaprogrammet. Det internationale samarbejde er helt afgørende for Danmarks muligheder for at nå vores egne klimamål. Samtidig åbner det eksportmuligheder for danske virksomheder, der er verdensmestre i udvikling af grønne teknologier.

- Danmark skal fortsætte det internationale samarbejde, så vi kan blive ved med at gå forrest, og vise vejen til en grøn omstilling, siger Anne Højer Simonsen, vicedirektør i DI.

Anne Højer Simonsen, vicedirektør i DI