DI: Permanent forskningsfradrag kan bevare dansk førerposition i life science

Regeringen har indført et forskningsfradrag på 130 procent i 2020 og 2021 for at bevare erhvervslivets investeringer i nye og forbedrede produkter under corona-krisen. DI og de mange life science-virksomheder mener, at forskningsfradraget bør indføres permanent for at sikre fortsat vækst og bevare Danmarks førende stilling på verdensmarkedet. Permanent forskningsfradrag på 130 procent er en af de forslag, som i dag vil blive diskuteret på Sundhedsindustriens Dag, hvor life science-industrien mødes kl. 12.00 med politikere og organisationer for at diskutere branchens og det danske sundhedsvæsens fremtid.

- Life science-industrien har en helt central betydning for Danmark. Bidraget til velfærd og arbejdspladser er meget højt, og først under nedturen i 2008 og nu under corona-pandemien er life science-virksomhederne nogle af dem, der trækker Danmark økonomisk ud af krisen. Derfor er det så vigtigt for Danmark at bevare forskning og vækst i life science virksomhederne, og et permanent højt forskningsfradrag vil virkelig kunne rykke noget for vores mange forskningstunge life science-virksomheder, siger vicedirektør i DI Henriette Søltoft, der er vært for 130 gæster digitalt og fysisk i Industriens Hus.

-Som Erhvervsministeriets fodaftryksrapport viste i sidste uge, så er både vækst og grøn udvikling i life science-industrien inde i en flot udvikling. Men udviklingen inden for forskning, uddannelse og investeringer i life science i resten af verden er også kraftigt stigende, især i Asien, så fortsat vækst er ikke sikret, og vores stilling på verdensmarkedet er truet. Et permanent forskningsfradrag på 130 procent vil være politikernes investering i at fastholde Danmarks position – og desuden en investering i at få et øget antal udenlandske life science-virksomheder til at drive forskning og lægge arbejdspladser i Danmark.

- Hverken virksomhederne eller samfundet kan bære, hvis vi ikke investerer i forskning. Forskningsfradraget kan i de kommende år sikre flere arbejdspladser samt et øget tilskud til Danmarks velfærd fra life science-branchen. Forskningsfradraget kan sikre udvikling af bedre løsninger til patienterne og fremtidssikre en industri, som er robust over for kriser og vigende konjunkturer. En garant for at Danmark står bedre også i økonomisk svære tider, siger Henriette Søltoft.

Et 130 procents forskningsfradrag er allerede en del af de anbefalinger, som Genstartsteam for life science har afleveret til regeringen. Forslaget er dermed en del af de kommende forhandlinger i regeringen om en ny vækststrategi for life science.

Det overordnede tema på Sundhedsindustriens Dag er "Tilbage på sporet efter COVID-19", og der vil blandt andre være oplæg fra sundhedsminister Magnus Heunicke, departementschef i Erhvervsministeriet Michael Dithmer og adm. direktør i Danske Regioner Adam Wolf.

Link til program på Sundhedsindustriens dag: https://www.danskindustri.dk/brancher/di-lifescience/arrangementer/sundhedsindustriens-dag-2020/

Yderligere oplysninger:

Vicedirektør Henriette Søltoft, 2088 3919

For baggrund om Sundhedsindustriens Dag ring chefkonsulent Susanne B. Christensen, 2949 4417

Nyt stærkt formandskab for DI Rådgivernes bestyrelse – og fem nye medlemmer21.10.2020 15:01:05 CESTPressemeddelelse

DI Rådgiverne har fået et nyt stærkt formandskab med Berit Didriksen, CEO i Epinion, i spidsen. De øvrige nye medlemmer af formandskabet er nyvalgte medlem Jonas Hemmingsen, CEO i GroupM Denmark A/S, og Mads Jensen Møller, CEO Nordiq Group A/S. Bestyrelsen er samlet blevet styrket med i alt fem nye medlemmer, ud over Jonas Hemmingsen fire kvinder. Det er sket den 21. oktober 2020 i forbindelse med branchefællesskabets årlige generalforsamling og konference for medlemmerne.

DI: Uheldigt at vismændene vil øge underskuddet20.10.2020 12:30:00 CESTPressemeddelelse

Dansk økonomi er ikke blevet ramt så hårdt af coronakrisen, som tidligere frygtet, skriver Det Økonomiske Råd i vismandsrapporten om dansk økonomi. Det skyldes ikke mindst, at de tiltag, der er gjort for at sætte gang i økonomien, er blevet doseret rigtigt. DI er enig i vismændenes overordnede analyse men er samtidig bekymret for, at vismændenes anbefaling om at lempe budgetreglerne vil svække holdbarheden af dansk økonomi.

København vil give afslag på langt flere ansøgninger om altaner8.10.2020 08:20:10 CESTPressemeddelelse

Markant flere borgere vil i fremtiden få nej til at opsætte en altan, hvis borgerrepræsentationen vedtager nye regler. Og de få, der får grønt lys, vil i flere tilfælde møde krav om, at altanen kun må være 60 centimeter dyb. Dermed vil politikerne fratage tusindvis af borgere muligheden for at få en brugbar altan og adgang til udeliv i direkte forbindelse med deres bolig, mener DI Dansk Byggeri.

DI: Den kommende politiske sæson bliver afgørende for Danmarks fremtid6.10.2020 12:51:42 CESTPressemeddelelse

Den kommende politiske sæson bliver et afgørende år for Danmarks fremtidige udvikling. Coronakrisen er stadig over os, men den behøver ikke at være en hæmsko for samfunds udvikling. En krise er en krise, men også en mulighed. Og derfor er DI glad for statsministerens melding om, at tiden er til at investere yderligere i grøn omstilling og digitalisering. Det er med til at sikre Danmark og danske virksomheders konkurrencekraft, vækst, velstand og velfærd.