DI: Permanent forskningsfradrag kan bevare dansk førerposition i life science

Regeringen har indført et forskningsfradrag på 130 procent i 2020 og 2021 for at bevare erhvervslivets investeringer i nye og forbedrede produkter under corona-krisen. DI og de mange life science-virksomheder mener, at forskningsfradraget bør indføres permanent for at sikre fortsat vækst og bevare Danmarks førende stilling på verdensmarkedet. Permanent forskningsfradrag på 130 procent er en af de forslag, som i dag vil blive diskuteret på Sundhedsindustriens Dag, hvor life science-industrien mødes kl. 12.00 med politikere og organisationer for at diskutere branchens og det danske sundhedsvæsens fremtid.

- Life science-industrien har en helt central betydning for Danmark. Bidraget til velfærd og arbejdspladser er meget højt, og først under nedturen i 2008 og nu under corona-pandemien er life science-virksomhederne nogle af dem, der trækker Danmark økonomisk ud af krisen. Derfor er det så vigtigt for Danmark at bevare forskning og vækst i life science virksomhederne, og et permanent højt forskningsfradrag vil virkelig kunne rykke noget for vores mange forskningstunge life science-virksomheder, siger vicedirektør i DI Henriette Søltoft, der er vært for 130 gæster digitalt og fysisk i Industriens Hus.

-Som Erhvervsministeriets fodaftryksrapport viste i sidste uge, så er både vækst og grøn udvikling i life science-industrien inde i en flot udvikling. Men udviklingen inden for forskning, uddannelse og investeringer i life science i resten af verden er også kraftigt stigende, især i Asien, så fortsat vækst er ikke sikret, og vores stilling på verdensmarkedet er truet. Et permanent forskningsfradrag på 130 procent vil være politikernes investering i at fastholde Danmarks position – og desuden en investering i at få et øget antal udenlandske life science-virksomheder til at drive forskning og lægge arbejdspladser i Danmark.

- Hverken virksomhederne eller samfundet kan bære, hvis vi ikke investerer i forskning. Forskningsfradraget kan i de kommende år sikre flere arbejdspladser samt et øget tilskud til Danmarks velfærd fra life science-branchen. Forskningsfradraget kan sikre udvikling af bedre løsninger til patienterne og fremtidssikre en industri, som er robust over for kriser og vigende konjunkturer. En garant for at Danmark står bedre også i økonomisk svære tider, siger Henriette Søltoft.

Et 130 procents forskningsfradrag er allerede en del af de anbefalinger, som Genstartsteam for life science har afleveret til regeringen. Forslaget er dermed en del af de kommende forhandlinger i regeringen om en ny vækststrategi for life science.

Det overordnede tema på Sundhedsindustriens Dag er "Tilbage på sporet efter COVID-19", og der vil blandt andre være oplæg fra sundhedsminister Magnus Heunicke, departementschef i Erhvervsministeriet Michael Dithmer og adm. direktør i Danske Regioner Adam Wolf.

Link til program på Sundhedsindustriens dag: https://www.danskindustri.dk/brancher/di-lifescience/arrangementer/sundhedsindustriens-dag-2020/

Yderligere oplysninger:

Vicedirektør Henriette Søltoft, 2088 3919

For baggrund om Sundhedsindustriens Dag ring chefkonsulent Susanne B. Christensen, 2949 4417