DI og CO-industri: Vi forhandler ufortrødent videre

Fælles skriftlig udtalelse fra forhandlerne bag Industriens Overenskomst

Selv når det blæser udenfor, fortsætter vi i fællesskab forhandlingerne om ansvarlige industrioverenskomster for Danmark.

Det er ikke nemt, for der er rigeligt at diskutere omkring bordet. Og det er heller ikke just nogen overraskelse, at vi ser forskelligt på spørgsmålet om st. bededag.

Men efter dagens forhandlingsmøde har vi først og fremmest genbekræftet hinanden i, at politiske anliggender hverken må eller skal komme i vejen for at nå en aftale.

Både medarbejdere og virksomheder skal vide, at vi værner om det danske arbejdsmarked og den aftalemodel, som har tjent vores samfund så godt i så mange år.

Derfor forhandler vi ufortrødent videre.

For ligegyldigt hvordan man ser på spørgsmålet om st. bededag, er det i alle danskeres interesse at undgå en skadelig og kostbar storkonflikt.

Derfor var vi meget tydelige omkring, at vi tager vores samfundsansvar dybt alvorligt, da vi begyndte forhandlingerne. Og det agter vi at fortsætte med.

Godt nok har vi hvert vores udgangspunkt i et forhandlingsforhindringsløb af historisk karakter. Men vi kæmper for det samme mål: At styrke det land, vi brænder for og holder så inderligt af.

På vegne af DI og CO-industri,

Lars Sandahl Sørensen, Kim Graugaard, Claus Jensen og Mads Andersen

Kick-off: Hvordan gør vi Danmark til iværksætterland i verdensklasse?26.1.2023 11:30:11 CET | Pressemeddelelse

Efter flere års venten er der nu endelig udsigt til, at vi får en iværksætterstrategi i Danmark. SVM-regeringen har strategien med i regeringsgrundlaget, og der er foreløbig afsat 300 millioner kroner til formålet. Derfor har DI og Dansk Iværksætterforening nu indkaldt landets iværksættere, eksperter og politikere til at drøfte spørgsmålet: hvordan gør vi Danmark til iværksætterland i verdensklasse?