DI: Nye restriktioner bør følges op med strakshjælp og kompensation til ramte virksomheder

Når myndighederne vurderer, at den stigende smittespredning i store dele af Danmark kræver nye restriktioner, så indretter virksomhederne sig efter det. De nye, omfattende restriktioner får dog massive negative konsekvenser for de ramte virksomheder, der igen kastes ud i en kamp for at kunne overleve. Der bliver brug for at følge restriktionerne op med hurtig hjælp og fuldt ud dækkende kompensation til de ramte virksomheder og job.

-  Vi forstår på myndighedernes vurdering, at situation er alvorlig, og der skal ageres for at bremse smitten nu. Men så omfattende restriktioner får godt nok også alvorlige konsekvenser for eksempelvis alle vores forlystelsesvirksomheder, der har kæmpet og investeret for at kunne tjene noget af det tabte ind her i julen. De virksomheder bliver nu igen kastet ud en kamp for deres overlevelse, og de får brug for strakshjælp og fuldt ud dækkende kompensation for det tabte, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, Dansk Industri.

Han vurderer, at nedlukningen af skoler fra 5. klasse vil få betydning for mange virksomheder og deres medarbejdere.

- Virksomhederne har i videst muligt omfang sendt deres medarbejdere på hjemmearbejde, fordi myndighederne opfordrer til det. Vi véd fra foråret, at det selvsagt bliver vanskeliggjort, når medarbejderne skal balancere arbejde og hjemmeundervisning. Men vi har en klar forventning og forhåbning om, at skolerne har bygget videre på deres erfaringer og er bedre rustet til fjernundervisning, siger DI-direktøren.

Endelig understreger DI, at det altafgørende mål fortsat er at begrænse smitten og få situationen under kontrol.

- Selv om vi ser en markant stigning i smittespredningen lige nu, har Danmark stadig langt bedre greb om udviklingen end de fleste lande. Sådan skal det gerne blive ved med at være, så situationen ikke løber ud af kontrol. Nu gælder det så om, at vi som samfund tager hånd om de virksomheder og job, som nu igen må holde allerhårdest for. Det er helt afgørende, hvis vi også ønsker at bevare alle de kulturtilbud og oplevelsesvirksomheder, som vi alle sætter pris på, siger Lars Sandahl Sørensen, DI.

- Selv om vi står midt i en situation med yderligere nedlukning, er det vigtigt, at regeringen og myndighederne i tæt dialog med erhvervslivet arbejder videre på en klar strategi for, hvordan vi kan genåbne oplevelseserhvervet på forsvarlig vis ved hjælp af eksempelvis straks-test. Vi har simpelthen brug for at få skabt en langsigtet vej fremad for vores kultur- og oplevelsesvirksomheder, siger DI-direktøren.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør og pressechef Per Geckler Møller på PGM@di.dk eller tlf. 2949 4434

DI: Ny iværksætterpolitik skal gøre Danmark til et paradis for iværksættere13.1.2021 08:21:14 CETPressemeddelelse

Selv mere end ti år efter finanskrisen er Danmark stadigvæk ikke kommet tilbage på samme niveau af nyetablerede virksomheder. Danmark har alvorligt brug for en ny ambitiøs iværksætterpolitik, som kan sikre, at vi får flere nye og levedygtige virksomheder. Det mener Dansk Industri, som opfordrer regeringen og Folketingets partier til at vedtage en politisk målsætning om at gøre Danmark til et paradis for iværksættere.

DI om nedlukning: Så snart verden åbner, bør coronapas og vacciner til eksportmedarbejdere på plads8.1.2021 17:07:22 CETPressemeddelelse

Den markante skærpelse af rejserestriktionerne, hvor verden går i rød, understreger massivt behovet for, at Danmark inden for kort tid som foreslået af DI er hurtigt klar med vacciner til erhvervsrejsende og et digitalt coronapas, så danske virksomheder er klar til at genvinde eksporten, så snart verden åbner igen. Det siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, i en kommentar til de nye rejsevejledninger. - Hele verden går i rød, og rejsemulighederne også for erhvervsrejsende bliver nu stærkt begrænsede. Det er en markant opstramning, og det kommer til at gøre ondt på mange brancher. Mange eksportvirksomheder er i forvejen hårdt trængte på ordrebøgerne efter 10 måneder med sparsom kontakt til deres kunder. Det er en faretruende situation - ikke bare for virksomhederne, men for hele Danmark, fordi vi som land er så afhængige af eksporten, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Vi vurderer, at myndighederne og regeringen gør det rigtige med en hård, men kortere nedlukning

Borgernes ret til selvbestemmelse er klemt af nye frikommuneforsøg18.12.2020 16:05:02 CETPressemeddelelse

Et flertal i folketinget har indgået en aftale om frikommuneforsøget på ældreområdet, der følger efter tilsvarende aftaler på skole- og dagtilbudsområdet. Formålet med forsøgene er, at kommunerne i videst muligt omfang får mulighed for at fravige statslige og kommunale regler i bestræbelserne på at finde nye veje i opgaveløsningen. Det er positivt, men desværre har regeringen denne gang givet mulighed for, at borgernes rettigheder om frit valg suspenderes i frikommunerne.