DI: Ny enhed er en tiltrængt saltvandsindsprøjtning til offentlig-privat samspil

Efter flere år med tilbagegang i samspillet mellem den offentlige og private sektor er der behov for nytænkning og en politisk saltvandsindsprøjtning. Den kommer nu. Erhvervsministeren har netop meldt ud, at en ny enhed skal styrke samarbejdet med erhvervslivet om udvikling af innovative løsninger til den offentlige sektor.

Med aftalerne om kommunernes og regionernes økonomi for 2022 er regeringen, KL og Danske Regioner blevet enige om, at oprette en ny enhed, der får navnet Center for Offentlig-Privat Innovation (COPI), som sammenlægges med Center for Offentlig Innovation. Denne nye store satsning giver, ifølge DI, mulighed for, at vi kan vende udviklingen og få udnyttet de mange potentialer, der er i et styrket offentlig-privat samspil.

- Den ny enhed er en rigtig god mulighed for at få vendt udviklingen, kickstartet innovationen og få udnyttet de mange potentialer, der er i et styrket offentlig-privat samspil, siger branchedirektør for Offentlig-Privat Samspil & Velfærdspolitik, Jakob Scharff.

Den offentlige sektors samarbejde med private virksomheder har været faldende gennem flere år. Det er sket, selvom den offentlige sektor står over for en række markante udfordringer inden for bl.a. velfærdsområderne og den grønne omstilling, hvor private virksomheder kan og ønsker at bidrage og indgå i et konstruktivt og innovativt samspil.

- Etableringen af denne nye enhed er det største og mest konkrete initiativ til at sikre innovation og udvikling i det offentlig-private samspil i mange år. Og sammenlægningen med Center for Offentlig Innovation giver ekstra ressourcer og store forhåbninger om, at der nu kommer til at ske noget, siger Jakob Scharff og fortsætter:

- Vi har ikke brug for rejsehold og alenlange rapporter. Vi har brug for at få skaleret innovationen hos de private leverandører til en større del af den offentlige sektor. Konkret efterspørgsel der kan rykke noget. Når det sker, har virksomhederne langt bedre muligheder for at investere i fremtidens løsninger. Den offentlige efterspørgsel er et enormt potentiale for at sikre innovation og bedre løsninger til borgerne – samtidig med at virksomhederne kommer til at stå stærkere.

Den kommende nationale OPS-enhed er blandt andet udarbejdet med inspiration i det norske succesprogram ”Nasjonalt program for leverandørutvikling”. Det har igangsat en række initiativer til at styrke offentligt-privat samarbejde om innovative udbud og indkøb gennem bl.a. konkret vejledning. Det norske program har indtil videre bidraget til at skabe 390 nye jobs og en årlig reduktion på 2.896 ton CO2.

- Erfaringerne fra Norge viser, at en systematisk og konstruktiv tilgang kan være med til at forløse potentialet. Offentlig-privat samarbejde har historisk set været en dansk styrkeposition, og jeg ser gode muligheder for, at den nye enheds fokus kan bidrage til at få skabt flere nye eksporteventyr, påpeger Jakob Scharff.

Yderligere oplysninger:
Branchedirektør for Offentlig-Privat Samspil & Velfærdspolitik, Jakob Scharff tlf. 2112 9423.

DI: Nye anbefalinger viser, at vi skal arbejde med og ikke mod AI på uddannelserne24.4.2024 09:16:37 CEST | Pressemeddelelse

Ekspertgruppens anbefalinger om anvendelsen af ChatGPT i prøver og undervisning er indeholder gode bud på, hvordan vi kan anvende AI konstruktivt i uddannelsessystemet, så AI ikke opfattes som en genvej til snyd, men snarere en medspiller til styrkelse af elevernes læring. Men vi har et efterslæb på uddannelse og efteruddannelse af elever, lærere og ledere, mener landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.