DI: Ny aftale kan sikre uddannelser, der passer bedre til arbejdsmarkedets behov

Ny politisk aftale mellem regeringen og Folketingets resterende partier sikrer et langt bedre samspil mellem universitetsuddannelserne og arbejdsmarkedet. Det vækker glæde i Dansk Industri.

- Den nye aftale er guld værd for både de studerende og for universiteterne, som kan bruge de nye muligheder til at tilpasse uddannelserne med viden og erfaringer fra erhvervslivet. Det passer rigtig godt til et hurtigt foranderligt arbejdsmarked, siger chef for videregående uddannelser og forskning Mette Fjord Sørensen, DI.

- Jeg vil gerne rose ministeren Folketingets partier for at nå i mål med aftalen, fordi det kan sikre, at universitetsuddannelserne passer bedre til de fremtidige behov på arbejdsmarkedet.

Aftalen betyder blandt andet, at retskravet – den periode, hvor den studerende har krav på at blive indskrevet på en kandidatuddannelse – udvides til tre år. Det betyder, at de studerende efter endt bacheloruddannelse kan søge job og få et par års erhvervserfaring, inden de tager tilbage på universitetet for at afslutte deres uddannelse.

- De nye muligheder betyder, at de studerende i højere grad får mulighed for at afprøve det, de har lært på universitetet i en virksomhed. Det kan gøre dem klogere på, hvad de kan bruge deres akademiske kompetencer til, og det vil skærpe deres krav til deres uddannelse, siger Mette Fjord Sørensen.

Øget trafik fra forelæsningerne og virksomhederne vil også kunne få betydning for, hvordan universitetsuddannelserne tilrettelægges.

- Uddannelsessystemet skal være bedre til at reagere på skiftende efterspørgsel på arbejdsmarkedet. I fremtiden skal to ud af tre studerende finde job i det private, og med den udvikling, vi allerede nu ser på arbejdsmarkedet, opstår der løbende behov for nye kompetencer. Den nye aftale om mere fleksible universitetsuddannelser er en central del af løsningen, siger Mette Fjord Sørensen.

Med aftalen øges også mulighederne for at tage en erhvervskandidatuddannelse, og der skabes mulighed for at etablere nye etårige akademiske overbygningsuddannelser som et alternativ til den toårige kandidatuddannelse.

- Det er vigtigt, at vi ikke ender med at uddanne mindre. Hovedvejen bør fortsat være den toårige kandidatuddannelse. Den etårige akademiske overbygning åbner en ny mulighed for at skabe alternative uddannelsestilbud. Det kan give god mening, så længe udbuddet drives af en efterspørgsel fra arbejdsmarkedet.

Aftalen lægger op til yderligere initiativer, herunder at bonussen for at starte på en videregående uddannelse senest to år efter endt ungdomsuddannelse, den såkaldte 1,08-regel, fjernes.

- Det er også rigtig positivt. Studiepladser skal fordeles ud fra faglighed og ikke på basis af studenterhuens alder, siger Mette Fjord Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos Mette Fjord Sørensen, tlf. 5213 2312, e-mail mfj@di.dk, eller pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk.

PRESSEINVITATION - Hvordan kan danske virksomheder tiltrække internationale talenter?16.10.2019 09:20:43 CESTPresseinvitation

Hver dag udvikler danske virksomheder nye teknologiske løsninger, som bidrager til at skabe en bedre og mere bæredygtig fremtid for os alle. For at sikre at danske virksomheder kan gøre sig gældende i den internationale konkurrence og fortsat udvikle banebrydende grøn teknologi, har vi brug for at kunne tiltrække og fastholde de dygtigste talenter, uanset hvor i verden de kommer fra. Dansk Industri sætter nu spotlight på, hvordan vi bliver bedre til at tiltrække kloge og dygtige hoveder og hænder fra hele verden. Pressen inviteres til Dansk Industris Global Talent Summit 2019, onsdag den 23. oktober 2019, kl. 10 – 16, i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København Den globale konkurrence om de dygtige medarbejdere skærpes i disse år, og lande og virksomheder verden over kæmper om at tiltrække de nye generationer af talentfulde unge. Danmark har meget at tilbyde unge internationale talenter, der i høj grad drives af gerne at ville gøre en forskel. Men er vi gode nok til at udnytte vores

PRESSEINVITATION fra DI - Skal det være dyrere når virksomheder skifter hænder?15.10.2019 10:24:12 CESTPresseinvitation

Mere end 20.000 ejerledede og familieejede virksomheder skal over de næste par år skifte hænder. Skal det være dyrere at give stafetten – og dermed arbejdspladserne – videre til næste generation? DI sætter på en konference fokus på den aktuelle politiske debat om generationsskifte og ikke mindst på forslaget fra regeringen om at hæve beskatningen ved generationsskifte. Et panel bestående af skatteminister Morten Bødskov (S), partileder Søren Pape Poulsen (K) og finansordfører Sofie Carsten Nielsen (R) vil i en debat forholde sig til generationsskifteskattens konsekvenser for virksomhedernes udvikling og muligheder. Pressen inviteres til debat og konference: Når virksomheder skifter hænder – DI’s ejerskiftekonference 2019 Mandag den 21. oktober 2019, kl. 10:00 i Industriens Hus, Rådhuspladsen København V En forøgelse af afgiften på generationsskifte vil koste vækst og arbejdspladser. I løbet af dagen bliver der en debat om de skattemæssige rammer for generationsskifte og de udfordringer

Danske virksomheder skaber grøn alliance med verdens største byer10.10.2019 13:10:00 CESTPressemeddelelse

Torsdag den 10. oktober 2019 er DI vært for C40 Cities and Business Forum, der er årets største internationale begivenhed i København. Mere end 450 virksomheder, civilorganisationer og borgmestre fra verdens storbyer mødes for at sætte turbo på grøn vækst i hele verden. Det sker blandt andet med klimaalliancen, The City-Business Climate Alliance (CBCA), der lanceres af Torontos borgmester John Tory.