DI: Nu kommer den grønne omstilling af bilparken
Regeringen har sikret sig et flertal i Folketinget for den længe ventede aftale om nye bilafgifter, der skal tilgodese de danskere, der vælger at køre grønnere i form af el- eller plugin-hybridbiler. Aftalen skønnes at medføre 775.000 grønne biler på de danske veje i 2030.
- Det er en god aftale, som regeringen har landet. Vi er helt enige i ambitionen om en million grønne biler i 2030, og den nye aftale skaber klarhed for salget af grønne biler i mange år fremover. Nu kommer den grønne omstilling af bilparken, siger Thomas Møller Sørensen, branchedirektør for Bilbranchen i Dansk Industri (DI).
- Det har været et langt og frustrerende forhandlingsforløb. Vi havde håbet på en bredere politisk aftale, men nu er den her. Det giver branchen ro til at investere i biler, værkstedsudstyr, uddannelse af medarbejdere og opsætning af ladestandere, forklarer Thomas Møller Sørensen.
Mange grønne biler
I Dansk Industri har man store forventninger til det grønne bilsalg, efter aftalen om bilafgifter er faldet på plads.
- Vi kommer til at sælge rigtig mange grønne biler de kommende år, fastslår Thomas Møller Sørensen.
- Vi har nu fået rammer, der matcher det stigende udbud af både el- og pluginhybrid-biler, som vi vil se i årene, der kommer. Det er godt for både bilbranchen og de mange danskere, der står på nippet til at købe en grøn bil.
Finansiering rammer erhvervslivet
Der er dog langt fra lutter tilfredse miner hos Danmarks største erhvervsorganisation. Finansieringen kommer nemlig til at pålægge erhvervslivet nye byrder med en ny kilometerafgift, der vil ramme danske transportvirksomheder hårdt.
- Vi er meget uenige i den finansiering, som kommer fra kilometerafgift på lastbiler. Den vil gøre stor skade på mobiliteten og sammenhængen på tværs af Danmark og til udlandet, siger Thomas Møller Sørensen.
- Det må være slut med nye afgiftsskruer, som ender med at blive dyre for samfundet, for regningen for dyrere transport vil jo ende hos resten af erhvervslivet og dermed hos danskerne, forklarer Thomas Møller Sørensen.
Kilometerafgifterne er også geografisk skæve, da de vil ramme virksomheder, der ligger i yderkommunerne, hårdt.
- Vi så hellere, at man fandt den nødvendige finansiering ved brug af råderum eller med en brændstofafgift, som også vil være bedre for både klimaet og konkurrencekraften, siger Thomas Møller Sørensen.
Følg os på:
Kontakter
For yderligere info:
Thomas Møller Sørensen, branchedirektør for Bilbranchen i DI, mobil 2684 3014 eller presserådgiver Nis Peder Kolby på nipk@di.dk eller tlf. 4032 3400.
Billeder
Information om DI - Dansk Industri
Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.
DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.
Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Her er vinderne af Danish Diversity Awards 202419.4.2024 11:39:57 CEST | Pressemeddelelse
Den 18. april var der prisregn over en række personer og virksomheder, som har gjort noget helt særligt for at fremme diversitet og inklusion i dansk erhvervsliv. De blev hyldet ved Danish Diversity Awards 2024, som Goodtalks og Dansk Industri står bag.
DI: De aftalte nedskæringer på universiteterne udfordrer dansk erhvervslivs fremtid19.4.2024 11:20:59 CEST | Pressemeddelelse
Uddannelses- og forskningsministeren har netop offentliggjort en politisk aftale om den såkaldte sektordimensionering. Den vil øge manglen på højt kvalificerede medarbejdere i dansk erhvervsliv, mener Dansk Industri.
DI Energis årsdag 2024: Nye grønne forbindelser for Danmarks energi i fremtiden19.4.2024 10:00:27 CEST | Presseinvitation
Vi kan ikke skabe en grøn omstilling i Danmark, hvis vi ikke kan transportere den grønne energi billigt, sikkert og effektivt. I takt med etableringen af mere vedvarende energi, er der også brug for en mere udbygget, robust og moderne energiinfrastruktur, som vil blive belyst og diskuteret i et dansk og internationalt perspektiv ved DI Energis årsdag den 25. april. Pressen er inviteret til at dække det hele.
DI: Private aktører skal sikre løftet om valgfrihed til de ældre18.4.2024 19:32:54 CEST | Pressemeddelelse
Dansk Industri (DI) roser aftalepartierne bag ældrereformen for at have fokus på de ældres frie valg. Erhvervsorganisationen understreger samtidigt, at de private velfærdsaktører er nødt til at spille en stor rolle, når det frie valg skal omsættes til virkelighed.
DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse
EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum