DI: Nu kommer den grønne omstilling af bilparken

Der er opbakning fra Dansk Industri til de nye og grønnere bilafgifter, som regeringen nu har flertal for, men DI er meget uenig i finansieringen af aftalen

Regeringen har sikret sig et flertal i Folketinget for den længe ventede aftale om nye bilafgifter, der skal tilgodese de danskere, der vælger at køre grønnere i form af el- eller plugin-hybridbiler. Aftalen skønnes at medføre 775.000 grønne biler på de danske veje i 2030.

- Det er en god aftale, som regeringen har landet. Vi er helt enige i ambitionen om en million grønne biler i 2030, og den nye aftale skaber klarhed for salget af grønne biler i mange år fremover. Nu kommer den grønne omstilling af bilparken, siger Thomas Møller Sørensen, branchedirektør for Bilbranchen i Dansk Industri (DI).

- Det har været et langt og frustrerende forhandlingsforløb. Vi havde håbet på en bredere politisk aftale, men nu er den her. Det giver branchen ro til at investere i biler, værkstedsudstyr, uddannelse af medarbejdere og opsætning af ladestandere, forklarer Thomas Møller Sørensen.

Mange grønne biler

I Dansk Industri har man store forventninger til det grønne bilsalg, efter aftalen om bilafgifter er faldet på plads.

- Vi kommer til at sælge rigtig mange grønne biler de kommende år, fastslår Thomas Møller Sørensen.

- Vi har nu fået rammer, der matcher det stigende udbud af både el- og pluginhybrid-biler, som vi vil se i årene, der kommer. Det er godt for både bilbranchen og de mange danskere, der står på nippet til at købe en grøn bil.

Finansiering rammer erhvervslivet

Der er dog langt fra lutter tilfredse miner hos Danmarks største erhvervsorganisation. Finansieringen kommer nemlig til at pålægge erhvervslivet nye byrder med en ny kilometerafgift, der vil ramme danske transportvirksomheder hårdt.

- Vi er meget uenige i den finansiering, som kommer fra kilometerafgift på lastbiler. Den vil gøre stor skade på mobiliteten og sammenhængen på tværs af Danmark og til udlandet, siger Thomas Møller Sørensen.

- Det må være slut med nye afgiftsskruer, som ender med at blive dyre for samfundet, for regningen for dyrere transport vil jo ende hos resten af erhvervslivet og dermed hos danskerne, forklarer Thomas Møller Sørensen.

Kilometerafgifterne er også geografisk skæve, da de vil ramme virksomheder, der ligger i yderkommunerne, hårdt.

- Vi så hellere, at man fandt den nødvendige finansiering ved brug af råderum eller med en brændstofafgift, som også vil være bedre for både klimaet og konkurrencekraften, siger Thomas Møller Sørensen.

For yderligere info:
Thomas Møller Sørensen, branchedirektør for Bilbranchen i DI, mobil 2684 3014 eller presserådgiver Nis Peder Kolby på nipk@di.dk eller tlf. 4032 3400.

DI: Ny iværksætterpolitik skal gøre Danmark til et paradis for iværksættere13.1.2021 08:21:14 CETPressemeddelelse

Selv mere end ti år efter finanskrisen er Danmark stadigvæk ikke kommet tilbage på samme niveau af nyetablerede virksomheder. Danmark har alvorligt brug for en ny ambitiøs iværksætterpolitik, som kan sikre, at vi får flere nye og levedygtige virksomheder. Det mener Dansk Industri, som opfordrer regeringen og Folketingets partier til at vedtage en politisk målsætning om at gøre Danmark til et paradis for iværksættere.

DI om nedlukning: Så snart verden åbner, bør coronapas og vacciner til eksportmedarbejdere på plads8.1.2021 17:07:22 CETPressemeddelelse

Den markante skærpelse af rejserestriktionerne, hvor verden går i rød, understreger massivt behovet for, at Danmark inden for kort tid som foreslået af DI er hurtigt klar med vacciner til erhvervsrejsende og et digitalt coronapas, så danske virksomheder er klar til at genvinde eksporten, så snart verden åbner igen. Det siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, i en kommentar til de nye rejsevejledninger. - Hele verden går i rød, og rejsemulighederne også for erhvervsrejsende bliver nu stærkt begrænsede. Det er en markant opstramning, og det kommer til at gøre ondt på mange brancher. Mange eksportvirksomheder er i forvejen hårdt trængte på ordrebøgerne efter 10 måneder med sparsom kontakt til deres kunder. Det er en faretruende situation - ikke bare for virksomhederne, men for hele Danmark, fordi vi som land er så afhængige af eksporten, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Vi vurderer, at myndighederne og regeringen gør det rigtige med en hård, men kortere nedlukning

Borgernes ret til selvbestemmelse er klemt af nye frikommuneforsøg18.12.2020 16:05:02 CETPressemeddelelse

Et flertal i folketinget har indgået en aftale om frikommuneforsøget på ældreområdet, der følger efter tilsvarende aftaler på skole- og dagtilbudsområdet. Formålet med forsøgene er, at kommunerne i videst muligt omfang får mulighed for at fravige statslige og kommunale regler i bestræbelserne på at finde nye veje i opgaveløsningen. Det er positivt, men desværre har regeringen denne gang givet mulighed for, at borgernes rettigheder om frit valg suspenderes i frikommunerne.