DI med opfordring til kommunerne: Det er nu, vi skal vise, vi kan stå sammen

Coronakrisen har ramt Danmark og dansk erhvervsliv hårdt. Landets kommuner spiller en stor og vigtig rolle i at holde dampen oppe i Danmark, så hjulene kan køre rundt i dansk økonomi. I Midt- og Vestjylland er der allerede iværksat en række initiativer, som hjælper virksomhederne og holder hånden under lokale arbejdspladser. Men der er brug for et fortsat tæt samarbejde mellem kommunerne og de lokale virksomheder. Derfor lancerer DI 45 konkrete anbefalinger til kommunerne, så vi kan hjælpe hinanden med at komme så helskindet som muligt ud af krisen.

- Der er ingen tvivl om, at kommunerne i vores område har været deres ansvar bevidst og allerede hjulpet mange virksomheder og arbejdspladser i kampen mod coronavirus. Krisen, der er den værste i nyere tid, har dog nok næppe toppet endnu, og derfor er det vigtigt med en fortsat tæt dialog, der løbende tager bestik af situationen, siger Claus Arberg, adm. direktør for Hvidbjerg Vinduet A/S og formand for DI Midt Vest.

Claus Arberg mener, at de midt- og vestjyske kommuner allerede kan sætte hak ved mange af DI´s forslag. Eksempelvis dem der er rettet mod at betjene virksomhederne af kommunale medarbejdere fra mange hjemmearbejdspladser, og i forhold til at sikre børnepasning for forældre, der arbejder på de produktionsarbejdspladser, som holder hjulene i gang.

Men Claus Arberg forklarer videre, at nu går vi fra krisenedlukning til næste fase, hvor ordrebøgerne måske svinder i eksportvirksomhederne, når vi kigger ind i de næste kvartaler. Det er ikke noget, en kommune kan gøre så meget ved. Men kommunen kan måske afbøde noget af virkningen ved at øge langsigtede investeringer i digitalisering og miljø- og klimaforbedringer, så vi undgår at styre ind i en klimakrise efter coronakrisen. Og her kan der findes inspiration i DI´s katalog.

- Kommunerne har allerede iværksat mange initiativer for deres lokale virksomheder. Det vil jeg gerne sige tak for. I en situation, hvor vi ikke har set det fulde billede af krisen endnu, er det dog vigtigt, at vi sammen ser på nye muligheder for at hjælpe. Og så er situationen en positiv mulighed for kommunerne til at lave nogle grønne investeringer, som ruster os til fremtiden – samtidig med at de er med til at redde virksomheder og arbejdspladser, siger Claus Arberg.

Se DI's 45 anbefalinger her.

For yderligere kontakt venligst chefkonsulent Michael Jul-Nørup Pedersen, mjnp@di.dk, +45 2924 7009 eller presserådgiver Jonas Forup Stubkjær, jofs@di.dk, +45 2830 1544

Ikast-Brande Kommune fastholder førstepladsen i Lokal Erhvervsvenlighed 20244.9.2024 19:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Ikast-Brande Kommune er igen i år placeret som nummer ét i DI’s årlige undersøgelse af Lokal Erhvervsvenlighed – og førstepladsen er tilmed mere suveræn end nogensinde før. Det er 13. gang ud af de seneste 15 år, at kommunen indtager den fornemme førsteplads, hvilket understreger Ikast-Brandes vedvarende stærke indsats for at skabe optimale erhvervsvilkår. Ikast-Brande har især gjort fremskridt i kategorien ”Infrastruktur”, hvor kommunen er steget fra en 19. plads til en imponerende 2. plads. Dette viser, at kommunen har formået at forbedre sine vejnet, og erhvervslivet oplever bedre transportmuligheder for deres medarbejdere. - Tillykke igen til Ikast-Brande kommune – en imponerende førsteplads. Det er især en stor glæde at se, at Ikast-Brande Kommune har klatret fra en 19. til en 2. plads i kategorien ”Infrastruktur”. Dette viser, at kommunens investeringer i vejnet og bedre transportmuligheder virkelig har båret frugt, siger Bo Knudsen, bestyrelsesleder for DI Midt Vest. Ikast-Brand

Herning Kommune stiger til en andenplads i Lokal Erhvervsvenlighed 20244.9.2024 19:30:00 CEST | Pressemeddelelse