DI med opfordring til kommunerne: Brug flere penge

Coronakrisen har ramt Danmark og dansk erhvervsliv hårdt. Landets kommuner spiller en stor og vigtig rolle i at holde dampen oppe i Danmark. I det sydjyske er der iværksat en række initiativer, som hjælper virksomhederne og holder hånden under lokale arbejdspladser. Men der er brug for, at kommunerne samarbejder endnu mere med lokale virksomheder. Derfor lancerer DI 45 konkrete anbefalinger til kommunerne, så vi kan hjælpe hinanden med at komme godt ud af krisen.

- Hatten af for den gode indsats, som Randers og Norddjurs allerede har leveret, siden Coronakrisen satte ind. Der er ingen tvivl om, at det har været med til at gøre livet bare lidt lettere for mange virksomheder, der ellers er hårdt ramt i denne tid. Men vi frygter samtidig, at krisen kommer til at kradse yderligere, hvis det ender med en gigakrise værre end nogen af os nogensinde har oplevet. Derfor sætter vi pris på og håber på yderligere samarbejde kommuner og virksomheder imellem, siger Per Hastrup, adm. direktør for Prodan A/S og formand for DI Randers-Norddjurs.

DI anbefaler blandt andet, at man styrker samarbejdet med jobcentre og erhvervskontorer. Derudover er der behov for at sætte fokus på den kommunale sagsbehandling og tilpasse pasnings- og undervisnings ordninger for familier, der lægger hus til både hjemmeskoling og hjemmearbejdsplads. I et langsigtet perspektiv foreslår DI også, at de sydjyske kommuner øger investeringer i digitalisering og miljø- og klimaforbedringer, så vi undgår at styre ind i en klimakrise efter coronakrisen.

- Vi udgør ikke mindst her i vores område mange produktions- og eksportvirksomheder. Og vi ved, at størstedelen af de globale markeder er lagt ned i forbindelse med kampen mod Corona-virussen. Derfor håber jeg også på en positiv modtagelse af de anbefalinger, vi kommer med. Og jeg håber, at de kan være til inspiration for alle de kommuner, som er klar til at give den en ekstra skalle, siger Per Hastrup.

- Jeg tror dog på, at vi ved fælles hjælp kan komme godt ud på den anden side af den her krise. Kommuner og virksomheder. Det kan ske samtidig med, at vi laver nogle gode og grønne investeringer, som ruster os til fremtiden, siger Per Hastrup.

I vores to kommuner er der allerede lavet gode initiativer til at hjælpe mange virksomheder, så som i forhold til byggesager og myndighedsbehandling, ligesom det fortsat er muligt at aflevere erhvervsaffald på genbrugspladserne i Randers eller som i Norddjurs med en særlig erhvervshotline fra jobcenteret.

Yderligere oplysninger:

Per Hastrup, formand for DI Randers-Norddjurs, 4016 8332