DI med ny 2030-plan: Vi kan skabe vækst og mindske Danmarks CO2-udledning med op til 70 pct.

DI er klar med en 2030-plan for Danmark, som kan løfte den danske velstand med mindst 110 mia. kr., skabe 120.000 nye job i private virksomheder og gennem godt 150 konkrete forslag bringe Danmark i front på den grønne omstilling. Forslagene er finansieret krone for krone og betyder samtidig, at Danmark kan reducere vores CO2-udledning med mindst 65 pct. - og bane vejen for 70 pct.

- Vi har et helt enestående udgangspunkt for at skabe et endnu grønnere, rigere og bedre samfund i 2030, end vi har i dag. Men det kræver, at vi er ambitiøse, at vi er parate til at investere og prioritere, og det kræver, at virksomheder, borgere og politikere arbejder sammen om det, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen fra Dansk Industri (DI) – Danmarks største erhvervs- og arbejdsgiverorganisation.

- Nøglen er grøn vækst – vi skal være bæredygtige og konkurrencedygtige på én gang. Det er det, DI’s 2030-plan viser vejen til. Vi har været i arbejdstøjet for at kunne præsentere en samlet og fuldt finansieret politisk drejebog, som kombinerer grøn omstilling med fortsat fremgang i virksomhederne. På den måde løfter vi velstanden, så den enkelte familie får råd til mere i dagligdagen, og Danmark får råd til at investere i fremtiden og i den velfærd, som vi alle nyder godt af – samtidig med at vi passer på kloden, siger DI-direktøren.

- Når vi som samfund sætter meget ambitiøse mål, kræver det også ekstraordinære og utraditionelle løsninger. Også løsninger som går ud over de almindelige og kendte grundholdninger, vi hver især har. I DI’s plan har vi konkrete forslag, som vil kræve mod og nytænkning - både i Folketinget, i virksomhederne og i samfundet generelt, siger Lars Sandahl Sørensen.

DI’s 2030-plan anviser, hvordan vi med den teknologi, vi kender i dag, kan nå at reducere udledningen af drivhusgasser med mindst 65 pct. Skal vi indfri nå målet om at reducere udledningen af drivhusgasser i Danmark med 70 pct. i 2030, kræver det markant flere investeringer i forskning og udvikling af nye teknologiske løsninger, som vi ikke kender endnu.

- Med DI’s plan har vi afsat penge til at investere væsentlig mere i forskning, så vi kan udvikle de nye løsninger, der kan bringe os helt i mål med at sænke Danmarks CO2-aftryk med 70 pct. i 2030. Men vi skal i gang med at handle nu: Vi skal satse massivt på at bruge ressourcer og energi mere effektivt end i dag og på at udbygge den vedvarende energi i Danmark – samtidig med, at vi elektrificerer hele vores samfund. Og så skal hver enkelt dansker gøre, alt hvad vi kan. Det her er en fælles opgave, siger DI’s adm. direktør.

- Virksomhederne har et stort medansvar for at løse klimaudfordringerne – og klimabevidstheden er stor. Det er helt afgørende, at virksomhederne bliver set som en helt central del af løsningen, og derfor er hele motoren i DI’s 2030-plan stærke og konkurrencedygtige virksomheder. For det er ude i virksomhederne, at vi sammen med vores dygtige medarbejdere kan udvikle de grønne løsninger, der gør den nødvendige grønne omstilling mulig, siger Lars Sandahl Sørensen.

FAKTA OM DI’S 2030-PLAN
Mere end 150 konkrete  forslag
Kan løfte velstanden i Danmark med mindst 110 mia. kr. i 2030
Kan skabe 120.000 flere job i private virksomheder
Kan reducere Danmarks CO2-udledning med mindst 65 pct. og bane vejen for 70 pct.
Fuldt finansieret med balance på de offentlige budgetter i 2030

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør Per Geckler Møller, tlf. 2949 4434, e-mail pgm@di.dk

PRESSEINVITATION - Hvordan kan danske virksomheder tiltrække internationale talenter?16.10.2019 09:20:43 CESTPresseinvitation

Hver dag udvikler danske virksomheder nye teknologiske løsninger, som bidrager til at skabe en bedre og mere bæredygtig fremtid for os alle. For at sikre at danske virksomheder kan gøre sig gældende i den internationale konkurrence og fortsat udvikle banebrydende grøn teknologi, har vi brug for at kunne tiltrække og fastholde de dygtigste talenter, uanset hvor i verden de kommer fra. Dansk Industri sætter nu spotlight på, hvordan vi bliver bedre til at tiltrække kloge og dygtige hoveder og hænder fra hele verden. Pressen inviteres til Dansk Industris Global Talent Summit 2019, onsdag den 23. oktober 2019, kl. 10 – 16, i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København Den globale konkurrence om de dygtige medarbejdere skærpes i disse år, og lande og virksomheder verden over kæmper om at tiltrække de nye generationer af talentfulde unge. Danmark har meget at tilbyde unge internationale talenter, der i høj grad drives af gerne at ville gøre en forskel. Men er vi gode nok til at udnytte vores

PRESSEINVITATION fra DI - Skal det være dyrere når virksomheder skifter hænder?15.10.2019 10:24:12 CESTPresseinvitation

Mere end 20.000 ejerledede og familieejede virksomheder skal over de næste par år skifte hænder. Skal det være dyrere at give stafetten – og dermed arbejdspladserne – videre til næste generation? DI sætter på en konference fokus på den aktuelle politiske debat om generationsskifte og ikke mindst på forslaget fra regeringen om at hæve beskatningen ved generationsskifte. Et panel bestående af skatteminister Morten Bødskov (S), partileder Søren Pape Poulsen (K) og finansordfører Sofie Carsten Nielsen (R) vil i en debat forholde sig til generationsskifteskattens konsekvenser for virksomhedernes udvikling og muligheder. Pressen inviteres til debat og konference: Når virksomheder skifter hænder – DI’s ejerskiftekonference 2019 Mandag den 21. oktober 2019, kl. 10:00 i Industriens Hus, Rådhuspladsen København V En forøgelse af afgiften på generationsskifte vil koste vækst og arbejdspladser. I løbet af dagen bliver der en debat om de skattemæssige rammer for generationsskifte og de udfordringer

Danske virksomheder skaber grøn alliance med verdens største byer10.10.2019 13:10:00 CESTPressemeddelelse

Torsdag den 10. oktober 2019 er DI vært for C40 Cities and Business Forum, der er årets største internationale begivenhed i København. Mere end 450 virksomheder, civilorganisationer og borgmestre fra verdens storbyer mødes for at sætte turbo på grøn vækst i hele verden. Det sker blandt andet med klimaalliancen, The City-Business Climate Alliance (CBCA), der lanceres af Torontos borgmester John Tory.