DI med 20 forslag der skal redde dansk eksport

Danske eksportvirksomheder oplever en historisk nedtur i kølvandet på coronakrisen, der har lukket landegrænser og adgang til Danmarks vigtigste eksportmarkeder. DI vurderer, at dansk eksport vil falde med 13 pct. i 2020, og udviklingen vil få langvarige konsekvenser for dansk økonomi. Derfor lancerer DI 20 konkrete forslag til, hvordan vi kan redde dansk eksport under og efter krisen.

Det begynder at tynde ud i ordrebøgerne hos danske eksportvirksomheder, der i de kommende kvartaler vil se effekten af flere måneders nedlukning – ikke bare i Danmark, men også på en lang række markeder i udlandet, som flere tusinde danske eksportvirksomheder og deres 845.000 medarbejdere er afhængige af.

- Danmark er en lille og åben økonomi, som er dybt afhængig af eksport, der er den vigtigste drivkraft for den økonomiske vækst i Danmark. Coronakrisen har lukket for adgangen til den globale markedsplads, efterspørgslen falder dramatisk, og mange eksportvirksomheders livsgrundlag er truet. Den udvikling skal vi være på forkant med, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri.

Otte ud af ti eksportvirksomheder regner med massive tab i 2020, der vil tage flere år at indhente. DI’s 20 konkrete eksportforslag er skræddersyet til både at hjælpe her og nu og på lang sigt, så vi værner om vores konkurrenceevne og dermed sikrer, at danske virksomheder står så stærkt som muligt efter krisen.

På kort sigt skal Udenrigsministeriet bruge alle ressourcer på at fremme eksporten. Nye skatte-, moms- og toldtiltag skal frigive nødvendig likviditet, og der er desuden brug for at understøtte forskning og udvikling samt fjerne eksportbarriere i EU og genoprette det indre marked.

- Mere end en tredjedel af eksportvirksomhederne forventer først at være tilbage til normal eksportomsætning i 2022 eller senere. Det er en dyster prognose, der kun bliver værre så længe grænsebommene er nede, og flyene er parkeret på jorden. Danmark har fået kontrol over coronavirusset hurtigere end i mange andre lande, og det forspring skal vi bruge til at fremme dansk eksport, siger Lars Sandahl Sørensen.

Virksomhedernes salg til udlandet har fået større og større betydning for dansk økonomi, da en stigende andel af beskæftigelsen og væksten i Danmark kommer fra eksport. Derfor rammer den store nedtur i eksporten hårdere i dag, end den ville have gjort for 20-30 år siden.

- Godt 845.000 danske job afhænger af eksport, der er selve forudsætningen for vores velfærdssamfund. Derfor haster det med at få gang i indsatser, der sikrer vores konkurrenceevne. Der er meget at kæmpe for. Den danske regering kan selvfølgelig ikke bestemme, hvornår andre lande skal åbne, men der kan alligevel gøres en del, hvilket vi har 20 forslag til, siger Lars Sandahl Sørensen.

Ifølge en ny rundspørge i DI’s Virksomhedspanel, er eksportvirksomhederne mest fokuserede på tre ting; at genskabe eksporten til virksomhedernes eksisterende markeder, at introducere nye varer og tjenester samt styrke konkurrenceevnen. Hvis danske virksomheder skal fastholde sin styrkeposition efter coronakrisen, er der behov for nye tiltag på EU-niveau og globalt. I eksportkataloget er der ni forslag, der kræver vi styrker samarbejdet uden for Danmarks grænser.

- Det indre marked er EU’s helt store vækstmotor, og vi skal hurtigst muligt have genoprettet økonomien på vores største og vigtigste nærmarked. Vi skal fremtidssikre vores samfund og økonomi, og det er derfor helt afgørende, at vi kommer tilbage på det grønne vækstspor i EU, så vi ikke styrer ind i en klimakrise efter coronakrisen, siger Lars Sandahl Sørensen.

Læs mere om DI's eksportforslag her

For yderligere kontakt DI’s presserådgiver Ditte Rieland på tlf: +45 22467822 eller e-mail: dirh@di.dk eller DI’s afsætningspolitiske chef Peter Thagesen på tlf. eller e-mail: pth@di.dk

Kommunebesparelser på konsulenter sætter Danmark ned i gear30.5.2020 12:19:52 CESTPressemeddelelse

Der er netop indgået aftaler om økonomien i kommuner og regioner for næste år, og der lægges op til massive besparelser på eksterne konsulenter. Kommunerne skal spare 0,5 mia. kr. allerede næste år og fuldt indfaset 1 mia. kr. i 2025. Og regionerne, som bruger langt færre eksterne eksperter, skal spare et trecifret millionbeløb årligt. DI mener, at offentlig-privat samarbejde og brug af konsulenter er forudsætningen for, at Danmark kan udvikle sig ud af krisen og få den bedste udvikling i det offentlige fremover. - Regeringen har med aftalen for kommuner og regioners økonomi fortsat sine nedskæringer på eksterne konsulenter i det offentlige. Det vil sætte udviklingen af det danske samfund ned i gear ikke at inddrage eksterne rådgivere, der bidrager med ekspertviden, kompetencer og ressourcer i forhold til offentlig udvikling. Det gælder eksempelvis digitalisering, undervisning, grøn omstilling og sundheds- og ældreområdet. Det er en forkert vej at gå, nu hvor Danmark skal udvikle sig u

DI: Forsigtig grænseåbning vil have markante samfundsmæssige konsekvenser29.5.2020 15:00:15 CESTPressemeddelelse

Danmarks adgang til og fra resten af verden har afgørende betydning for danske virksomheder, medarbejdere og hele vores samfundsøkonomi. Eksporten, turismen og luftfarten er stærkt afhængige af vores åbenhed – og de er hårdt ramt af krisen. I det lys er enhver udsigt til åbning godt nyt – men den meget begrænsede åbning, som regeringen nu vil foretage, vil få store konsekvenser for Danmark, vores samfundsøkonomi og vores job. DI opfordrer til, at sker en en yderligere åbning hurtigst muligt for at bringe dansk økonomi på fode igen. - Den meget begrænsede åbning til Tyskland, Norge og Island forekommer overforsigtig. Vi har stor forståelse for vigtigheden af at være agere sundhedsmæssigt forsvarlig, men det er vigtigt at gøre sig klart, at en så forsigtig åbning vil have store konsekvenser for vores samfund, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI. - Vi har ikke indblik i beslutningsgrundlaget – og anerkender fuldt ud, at regeringen og myndighederne skal træffe nogle svære beslu

DI: AUB-aftale skal holde hånden under lærlinge og elever28.5.2020 22:47:16 CESTPressemeddelelse

Efter langvarige forhandlinger er der kl. 20.30 torsdag aften indgået en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om, hvordan opsparede midler i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) skal udmøntes. Pengene er indbetalt af danske virksomheder, og de skal som en del af finansminister Nicolai Wammens tre økonomiske hovedspor frem mod sommerferien gå til at understøtte danske virksomheder under corona-krisen og virksomhedernes uddannelse af lærlinge og elever. DI er tilfredse med aftalen, som udmønter 6,1 mia. kr., og tilbagefører knap 5 mia. kr. til virksomhederne. - Aftalen er afbalanceret. Den tager hensyn til, at virksomhederne mangler likviditet ved, at der sendes penge tilbage i virksomhederne, siger Kim Graugaard, viceadm. direktør i Dansk Industri (DI). - Virksomhederne har betalt for meget ind til AUB i flere år, så det er tilfredsstillende, at de får penge tilbage netop i en situation, hvor de fleste virksomheder er meget pressede. Samtidig understøtter aftalen, at v

DI: EU er på rette kurs med grøn vej ud af coronakrisen27.5.2020 15:31:02 CESTPressemeddelelse

EU’s vej ud af coronakrisen skal være grøn. Det fremgår af EU-Kommissionens genopretningsplan, der indeholder en grøn genopretningsfond på 5.600 mia. kr., der skal genstarte Europas økonomi. Planen om at fremme vækst og bekæmpe klimaforandringer vil kaste nye og vigtige eksportordrer af sig til danske virksomheder og dermed være et vigtigt bidrag til at få dansk økonomi og arbejdspladser bedst muligt ud af coronakrisen, vurderer DI’s administrerende direktør.

DI: Vi skal sikre klog overgang fra hjælpepakker til grøn genstart27.5.2020 09:56:39 CESTPressemeddelelse

DI er enig med regeringens økonomiske ekspertgruppe i, at de midlertidige hjælpepakker bør udfases – og der i stedet bør være fokus på politiske tiltag, som sætter gang i samfundsøkonomien, investeringer og ny vækst i virksomhederne. Men et brat stop for alle hjælpepakker den 8. juli vil betyde, at de mange investeringer i hjælpepakkerne for at undgå konkurser og jobtab vil være forgæves, advarer DI.