DI: Mal på Industriens Hus og tag på virtuel rumrejse til Kulturnatten 2018

Gæsterne på Kulturnatten 2018, fredag den 12. oktober, får en sjælden mulighed for at opleve de danske virksomheders spændende produkter med alle sanser.

Dansk Industri, i Industriens Hus på Rådhuspladsen, deltager i Kulturnatten for femte år i træk, og i år er 12 virksomheder fra vidt forskellige brancher rykket inden for med deres produkter og nyeste teknologi.

Gæsterne kan f.eks komme med på en vild rejse med astronaut Andreas Mogensen fra den internationale rumstation. Det kan lade sig gøre med magisk Virtual Reality fra virksomheden Virsabi.

I lærlingezonen kan gæsterne møde nogle unge, dygtige lærlinge, der står klar til at demonstrere, hvad man rent faktisk laver som bl.a. industrioperatør, finmekaniker, bådebygger og datatekniker.

Mød også Ørsted på Kulturnatten i Industriens Hus, og hør hvordan vi sammen kan være med til at skabe en verden, der udelukkende kører på grøn energi.

Experimentarium laver science-show om H.C. Ørsteds store opdagelse, der blev grundlaget for vores moderne samfund. Og Naviair fortæller indlevende historier om, hvordan man som flyveleder håndterer de mere end 750.000 årlige flyvninger, der skal igennem dansk luftrum årligt. Gæsterne kan også komme med op i toppen af en havvindmølle i Virtual Reality, prøve kræfter med energicyklen eller tage en astronaut-selfie med vores jordklode, der viser vejret i verden, live.

Et særligt markant indslag på Kulturnatten bliver, når vi omdanner den 4000 m2 store glasfacade af Industriens Hus til et kæmpe lærred, og inviterer alle med til at sætte deres præg på det lysende kunstværk – med en smartphone som pensel.

Inden for i Industriens Hus kan man få en rundvisning i den spændende arkitektur i DI’s domicil.

Med deltagelsen i Kulturnatten vil Dansk Industri gerne vise gæsterne, at virksomhederne er en del af danskernes hverdag, og at de bidrager til at udvikle vores samfund på alle mulige måder. DI’s medlemmer er arbejdsplads for 420.000 medarbejdere over hele landet.

Se hele programmet for Kulturnatten 2018 i Industriens Hus her

Yderligere oplysninger og materiale fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 23284912, e-mail boh@di.dk

Risk Manager of the Year 201813.12.2018 13:37Pressemeddelelse

Head of Risk Management LENE RITZ fra ENERGINET er i dag kåret til Risk Manager of the Year 2018 ved et arrangement i Dansk Industris Risk Management forening, DARIM. Lene Ritz modtager prisen for at have sat kombinationen af strategi (Enterprise Risk Management) og operationel risikostyring på direktionens landkort i Energinet. Desuden gives prisen for, at Lene Ritz har fået strategisk risikostyring implementeret i virksomhedens governance-modeller, og hun har gjort fokus på risici til en helt naturlig del af tankesættet. Lene Ritz har gennem ti år sat et markant og innovativt fingeraftryk på risikostyringen i Energinet. Virksomheden, der er offentlig, er ved lov forpligtet til at varetage stadig flere opgaver i den nationale infrastruktur. Undervejs har Lene Ritz som Risk Manager skullet håndtere, at Energinets anlægsværdier er firedoblet, at der er etableret en række datterselskaber og at Energinet har udviklet sig fra en rolle som rent national energiaktør til en international spil

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge