DI: Læg en køreplan for hjælpepakkerne

Siden coronakrisens start har regeringen sammen med Folketingets partier indført en række hjælpepakker, som har holdt hånden under job og dansk økonomi, mens danske virksomheder har været påvirket af nedlukningen. Det har fra starten været klart, at hjælpepakkerne var midlertidige, men det er også afgørende at sikre en fornuftig udfasning. Derfor er det godt, at regeringen har nedsat en økonomisk ekspertgruppe, der kan danne grundlag for at drøfte udfasningen af hjælpepakkerne, og DI ser frem til ekspertgruppens vurdering.

Det er dog vigtigt, at samtlige hjælpepakker ikke stopper brat, mener DI, som opfordrer regeringen og Folketinget til at lægge en køreplan frem for udfasningen af hjælpepakkerne.

- Vi har som samfund investeret mange milliarder kroner i at holde hånden under økonomien og undgå massive konkurser og tab af arbejdspladser under krisen. Det siger sig selv, at hjælpepakkerne bør udfases på en fornuftig måde, hvor vi ikke fejer benene væk under samfundsøkonomien og virksomhederne. For så ender vi med at tabe alt det, vi har investeret i at opnå, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.

Han opfordrer til, at regeringen og Folketinget lægger en køreplan frem for hjælpepakkerne og samtidig indleder forhandlinger om en genopretningsplan med fokus på bl.a. at styrke konkurrencekraften og bane vejen for den grønne omstilling og digitalisering af Danmark.

- Der er behov for at lægge en klar plan frem for, hvordan de forskellige hjælpepakker kan og skal udfases – og hvad vi så gør derefter. Det er klart, at de virksomheder, som fortsat må holde lukket af hensyn til resten af samfundet, fortsat har brug for og krav på hjælp. Samtidig er der især mange eksportvirksomheder og arbejdspladser, der først for alvor rammes af krisen nu og senere, fordi ordrene tørrer ud. For andre virksomheder er der i stigende grad behov for politiske tiltag, som sætter gang i økonomien, styrker konkurrenceevnen og understøtter virksomhedernes egne investeringer, siger DI-direktøren.

- Vi skal i gang med et strategiskifte, hvor de politiske tiltag i mindre grad handler om at spænde et sikkerhedsnet under virksomheder og job – men mere handler om at give virksomhederne og deres medarbejdere de bedst mulige forudsætninger for at skubbe gang i økonomien og vinde ordrer til Danmark i en situation med strid modvind på verdensmarkederne, siger Lars Sandahl Sørensen.

Han opfordrer samtidig til, at regeringen indkalder arbejdsmarkedets parter til at drøfte vilkårene for en forlængelse – og udfasning – af lønkompensationsordningen.

- Lønkompensationsordningen har været en god og vigtig ordning, men tiden nærmer sig, hvor den skal udfases, og vi må derfor overveje den rigtige måde at gøre det på. Vi vil gerne være med til at drøfte en kortere forlængelse af ordningen i forhold til det aftalte udløb den 8. juli. Vi mener dog ikke, at det er nok bare at drøfte forlængelse af ordningen. Regeringen og parterne bør også drøfte justeringer af ordningen som en del af, at vi udfaser den, så den bliver mere fleksibel, siger DI-direktøren.

Han understreger, at virksomhederne måned for måned selv har båret væsentlige omkostninger ved at bruge lønkompensationsordningen og på den måde fastholde deres medarbejdere i job.

- I takt med at krisen trækker ud, og omsætningen ikke vender fuldt ud tilbage i virksomhederne, kommer vi ikke til at undgå yderligere afskedigelser. Det bør vi begrænse, så meget vi kan. Derfor er det vigtigt at se på, hvordan ordningen kan gøres mere attraktiv og fleksibel end nu, hvor ordningen koster mange penge for både staten og virksomhederne hver måned, siger Lars Sandahl Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør og pressechef Per Geckler Møller på PGM@di.dk eller tlf. 2949 4434

Nyt stærkt formandskab for DI Rådgivernes bestyrelse – og fem nye medlemmer21.10.2020 15:01:05 CESTPressemeddelelse

DI Rådgiverne har fået et nyt stærkt formandskab med Berit Didriksen, CEO i Epinion, i spidsen. De øvrige nye medlemmer af formandskabet er nyvalgte medlem Jonas Hemmingsen, CEO i GroupM Denmark A/S, og Mads Jensen Møller, CEO Nordiq Group A/S. Bestyrelsen er samlet blevet styrket med i alt fem nye medlemmer, ud over Jonas Hemmingsen fire kvinder. Det er sket den 21. oktober 2020 i forbindelse med branchefællesskabets årlige generalforsamling og konference for medlemmerne.

DI: Uheldigt at vismændene vil øge underskuddet20.10.2020 12:30:00 CESTPressemeddelelse

Dansk økonomi er ikke blevet ramt så hårdt af coronakrisen, som tidligere frygtet, skriver Det Økonomiske Råd i vismandsrapporten om dansk økonomi. Det skyldes ikke mindst, at de tiltag, der er gjort for at sætte gang i økonomien, er blevet doseret rigtigt. DI er enig i vismændenes overordnede analyse men er samtidig bekymret for, at vismændenes anbefaling om at lempe budgetreglerne vil svække holdbarheden af dansk økonomi.

København vil give afslag på langt flere ansøgninger om altaner8.10.2020 08:20:10 CESTPressemeddelelse

Markant flere borgere vil i fremtiden få nej til at opsætte en altan, hvis borgerrepræsentationen vedtager nye regler. Og de få, der får grønt lys, vil i flere tilfælde møde krav om, at altanen kun må være 60 centimeter dyb. Dermed vil politikerne fratage tusindvis af borgere muligheden for at få en brugbar altan og adgang til udeliv i direkte forbindelse med deres bolig, mener DI Dansk Byggeri.

DI: Den kommende politiske sæson bliver afgørende for Danmarks fremtid6.10.2020 12:51:42 CESTPressemeddelelse

Den kommende politiske sæson bliver et afgørende år for Danmarks fremtidige udvikling. Coronakrisen er stadig over os, men den behøver ikke at være en hæmsko for samfunds udvikling. En krise er en krise, men også en mulighed. Og derfor er DI glad for statsministerens melding om, at tiden er til at investere yderligere i grøn omstilling og digitalisering. Det er med til at sikre Danmark og danske virksomheders konkurrencekraft, vækst, velstand og velfærd.