DI: Klimaudspil bringer Danmark i front med grøn transport

Regeringens klimaudspil flytter Danmark ud i overhalingsbanen, når det gælder den grønne omstilling af transportsektoren. DI støtter regeringens målsætning om at udfase biler, som udelukkende kører på benzin og diesel. Men DI opfordrer til, at der også kommer initiativer, som kan indfri de store klimagevinster ved at gøre vores bygninger mere energieffektive.

Regeringens klimaudspil vil sætte fuld fart i den grønne omstilling af transportsektoren. Busser, taxaer og personbiler skal i de kommende år gradvist over på andre brændsler end benzin og diesel. Udspillet vil, når det er gennemført, skære mindst 26 millioner tons af den danske CO2-udledning. Så hvis udspillet realiseres fuldt ud, kan vi nå i mål med vores klimaforpligtelse.

- Med dette udspil viser Danmark lederskab i de internationale klimaforhandlinger, og planen sikrer, at Danmark opfylder sin klimaforpligtelse i forhold til EU. Samtidig får vi taget hul på den grønne omstilling af transportsektoren. Der vil ske en spændende teknologisk udvikling i de kommende år, og nu bliver vi en del af den udvikling. Det er også et signal til vores europæiske samarbejdspartnere. Vi skal have EU med for at få løst denne store opgave, siger Tine Roed, direktør i DI.

Det er godt, at regeringen sætter skub i udskiftningen af bilparken - både ved at se på registreringsafgiften og den særlige firmabilbeskatning. Målet om at udfase benzin- og dieselbiler over de kommende 12-17 år er ambitiøst – men ikke umuligt. Samtidig giver det en række fordele. Når biler kører på vedvarende energi, får vi også renere luft i byerne og en langt mere energieffektiv transportsektor.

- Det er positivt, at regeringen vil nedsætte en kommission, som skal komme med forslag til, hvordan omstillingen skal gennemføres i praksis. Udskiftningen af bilparken fra gammel til ny teknologi skaber en unik mulighed for at ændre afgifterne, så de fremmer biler med ny teknologi inden for miljø og sikkerhed. Vi skal være åbne for alle teknologiske løsninger, vi skal bevare mobiliteten og sikre, at omkostningerne selvfølgelig bliver så lave som muligt, siger Tine Roed.

Der er ikke forslag i udspillet, som kan gøre vores bygninger mere energieffektive og klimavenlige. DI mener, at der er mulighed for at høste store klimagevinster ved at isolere og forbedre de eksisterende bygninger.

- Der er et stort potentiale for at energieffektivisere vores bygninger, som vi selvfølgelig også bør indfri med klimaplanen. Vi havde meget gerne set, at det var en del af udspillet, og vi vil klart opfordre til, at regeringen og resten af Folketinget i de videre forhandlinger også kommer med konkrete tiltag, som løfter energieffektiviteten i bygningerne, siger Tine Roed.

I EU er der et stigende ønske om at energieffektivisere bygningerne. Det skaber mulighed for at eksportere danske løsninger.

- Hvis vi skal løse klimaudfordringen, er det helt nødvendigt med mere energieffektive løsninger i bygninger og et styrket fokus på energirenoveringer. Vi skal vise, hvad vi kan i Danmark. Derved kan vi inspirere andre og skabe nye eksportmuligheder, understreger Tine Roed.

Regeringen vil som et element i klimaplanen opkøbe og annullere CO2 kvoter. Danmark har en forpligtelse til at reducere udslippet fra landbruget, bygningerne og transporten med 39 pct. inden 2030. Det er et meget højt mål. Derfor er det af økonomiske grunde fornuftigt at holde fast i dette omkostningstjek, som kvote annullering reelt er, mener DI.

Direktør i DI Tine Roed træffes gennem pressekoordinator Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 2332 6829.

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae