DI: Klimaneutrale lastbiler kræver store investeringer

En el-lastbil koster lige nu tre gange så meget, som en lastbil der kører på diesel. Dertil kommer, at transportvirksomhederne også skal investere i ladestandere, hvor regningen hurtigt løber op i millioner, hvis flere lastbiler skal lades op samtidig.
- Transportbranchen skal bidrage til, at vi når klimamålene, men det kræver, at betingelserne er i orden. Lige nu er det for dyrt at køre med el-lastbiler. Derfor er det nødvendigt med tilskud til køb af el- eller brintlastbiler og ladestandere, hvis der skal flere elektriske lastbiler ud på vejene, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport .
Klimarådet, der rådgiver regeringen, har fremlagt en rapport om potentialer for alternative drivmidler i den tunge transport. Klimarådet peger på, at der lige nu ikke findes én teknologi, der kan erstatte dieseldrevne lastbiler, da det afhænger af, hvilken transportopgave der skal løses.
DI er enig i den analyse.
- Vi er ikke der teknologisk, hvor batteridrevne lastbiler kan løse alle transportopgaver. Det handler både om rækkevidden og mængden af gods på bilerne. Derfor bliver vi også nødt til at gøre det mere attraktivt at køre på andre former for vedvarende energi - for eksempel biobrændstoffer og biogas, siger Michael Svane.
Klimarådet anbefaler, at dieselafgifterne bliver omlagt til en CO2-afgift. De skriver i rapporten, at det allerede nu er muligt at hæve afgifterne på diesel med 50 øre/l og peger endvidere på, at en kilometerafgift for lastbiler, som politikerne har vedtaget, ikke er egnet til at regulere CO2.
- Det skal være mere attraktivt at tanke med vedvarende energi frem for diesel. Derfor er det værd at se på, om dieselafgifterne kan laves om til en CO2-afgift, som bæredygtige brændstoffer ikke skal betale, siger Michael Svane.
DI er enig med Klimarådet i, at kilometerafgifter er en dårlig måde at beskatte CO2. Derfor bør politikerne udskyde kilometerafgiften for lastbiler, til der kan indføres et samlet system, der kan dække både lastbiler, varebiler og personbiler.
- Hvis man vil hæve afgifterne på diesel, bør man for det første lave afgifterne om til en CO2-afgift og for det andet droppe kilometerafgiften for lastbiler, der er en dyr og upræcis metode til at beskatte CO2, siger Michael Svane.
DI efterlyser, at der bliver taget initiativer til at gøre lastbilstransporten mere energieffektiv. Regeringen og den støttepartier har bestilt to analyser hos Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet om højere totalvægt og længere lastbiler, så der kan transportere mere gods på samme lastbil.
- Det er en af de lavthængende frugter, som vi bør høste hurtigst muligt. Hvis der bliver øget adgang til at køre med større lastbiler, som kan transportere mere gods med samme energiforbrug, vil vi få en hurtig klimagevinst, siger Michael Svane.
Følg os på:
Kontakter
Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Ben Ron på benr@di.dk eller tlf. 2830 5452
Billeder
Information om DI - Dansk Industri
Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.
DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.
Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
DI: Ny EU-kvantestrategi er et stort spring fremad2.7.2025 15:35:25 CEST | Pressemeddelelse
Kommissionen har i dag fremlagt udspil til ny kvantestrategi, der lægger en ramme for hvordan vi omsætter kvanteteknologi til værdi i virksomhederne. Strategien vil styrke vores europæisk konkurrenceevne på området – men den kunne godt være endnu mere ambitiøs, mener DI.
DI: bøvl og byrder er største udfordring for konkurrencekraften1.7.2025 07:56:25 CEST | Pressemeddelelse
Landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri (DI), offentliggør i dag Danmarks hidtil mest omfattende studie af de administrative byrder, der dagligt rammer virksomhederne – og hvordan byrderne bremser vækst, skaber frustrationer og hæmmer europæisk konkurrencekraft og udviklingsmuligheder.
DI: Med 25 år på bagen er Øresundsbroen en større succes end nogensinde1.7.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag fejrer Øresundsbroen 25-års fødselsdag. Nye tal fra Dansk Industri viser, at flere end nogensinde pendler over Øresund til stor gavn for dansk og svensk økonomi. I dag arbejder over 20.000 øresundspendlere i Hovedstadsområdet, og sidste år skabte de værdi for 20 mia. kr.
Nu bliver det lettere at holde kongresser i Danmark med tusindvis af købelystne turister30.6.2025 13:00:17 CEST | Pressemeddelelse
Stor ros fra Dansk Industri. Med ny aftale om international arbejdskraft fjerner regeringen bøvlet regel og giver internationale kongresser og messer mulighed for at søge midlertidige arbejdstilladelser i Danmark.
DI om ny ordning: Internationale kolleger er uundværlige30.6.2025 11:22:59 CEST | Pressemeddelelse
Der kommer færre danskere i den erhvervsaktive alder, og derfor er der et stort potentiale i, at international arbejdskraft kan komme hertil på overenskomstvilkår, lyder vurderingen fra Dansk Industri
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum