DI: Klimaneutrale lastbiler kræver store investeringer

En el-lastbil koster lige nu tre gange så meget, som en lastbil der kører på diesel. Dertil kommer, at transportvirksomhederne også skal investere i ladestandere, hvor regningen hurtigt løber op i millioner, hvis flere lastbiler skal lades op samtidig.
- Transportbranchen skal bidrage til, at vi når klimamålene, men det kræver, at betingelserne er i orden. Lige nu er det for dyrt at køre med el-lastbiler. Derfor er det nødvendigt med tilskud til køb af el- eller brintlastbiler og ladestandere, hvis der skal flere elektriske lastbiler ud på vejene, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport .
Klimarådet, der rådgiver regeringen, har fremlagt en rapport om potentialer for alternative drivmidler i den tunge transport. Klimarådet peger på, at der lige nu ikke findes én teknologi, der kan erstatte dieseldrevne lastbiler, da det afhænger af, hvilken transportopgave der skal løses.
DI er enig i den analyse.
- Vi er ikke der teknologisk, hvor batteridrevne lastbiler kan løse alle transportopgaver. Det handler både om rækkevidden og mængden af gods på bilerne. Derfor bliver vi også nødt til at gøre det mere attraktivt at køre på andre former for vedvarende energi - for eksempel biobrændstoffer og biogas, siger Michael Svane.
Klimarådet anbefaler, at dieselafgifterne bliver omlagt til en CO2-afgift. De skriver i rapporten, at det allerede nu er muligt at hæve afgifterne på diesel med 50 øre/l og peger endvidere på, at en kilometerafgift for lastbiler, som politikerne har vedtaget, ikke er egnet til at regulere CO2.
- Det skal være mere attraktivt at tanke med vedvarende energi frem for diesel. Derfor er det værd at se på, om dieselafgifterne kan laves om til en CO2-afgift, som bæredygtige brændstoffer ikke skal betale, siger Michael Svane.
DI er enig med Klimarådet i, at kilometerafgifter er en dårlig måde at beskatte CO2. Derfor bør politikerne udskyde kilometerafgiften for lastbiler, til der kan indføres et samlet system, der kan dække både lastbiler, varebiler og personbiler.
- Hvis man vil hæve afgifterne på diesel, bør man for det første lave afgifterne om til en CO2-afgift og for det andet droppe kilometerafgiften for lastbiler, der er en dyr og upræcis metode til at beskatte CO2, siger Michael Svane.
DI efterlyser, at der bliver taget initiativer til at gøre lastbilstransporten mere energieffektiv. Regeringen og den støttepartier har bestilt to analyser hos Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet om højere totalvægt og længere lastbiler, så der kan transportere mere gods på samme lastbil.
- Det er en af de lavthængende frugter, som vi bør høste hurtigst muligt. Hvis der bliver øget adgang til at køre med større lastbiler, som kan transportere mere gods med samme energiforbrug, vil vi få en hurtig klimagevinst, siger Michael Svane.
Følg os på:
Kontakter
Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Ben Ron på benr@di.dk eller tlf. 2830 5452
Billeder
Information om DI - Dansk Industri
Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.
DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.
Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Danmark blandt verdens førende på patenter – løfter eksporten med 105 mia. kr. om året23.12.2025 08:26:19 CET | Pressemeddelelse
Danmark er blandt verdens ti førende lande målt på patentaktivitet i forhold til BNP. Det fremgår af den årlige opgørelse fra den globale organisation for rettigheder og varemærker, ”World Intellectual Property Organization” (WIPO). Nu viser en ny analyse fra Dansk Industri (DI), baseret på registerdata fra Danmarks Statistik, at virksomhedernes investeringer i såkaldte immaterielle rettigheder, der omfatter patenter, varemærker og designs, løfter Danmarks eksport med hele 105 mia. kr. om året, hvor særligt en række af de største danske industrivirksomheder skiller sig positivt ud.
DI: Julehandlen topper i dag20.12.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Der bliver travlt i landets handelsgader og shoppingcentre i dag. Hver femte dansker køber nemlig først de sidste julegaver i denne weekend, viser DI-prognose.
DI: Danmark har brug for en ambitiøs cyberstrategi18.12.2025 13:11:40 CET | Pressemeddelelse
I dag startede de politiske forhandlinger om en ny national cyberstrategi, som bliver afgørende for Danmarks evne til at modstå hybride trusler i fremtiden. Danmarks største erhvervsorganisation, Dansk Industri (DI), efterlyser en ambitiøs strategi, der medfører et gearskifte i samarbejdet mellem det offentlige og private.
DI: Etablering af Statsadvokaten er et nybrud18.12.2025 11:41:00 CET | Pressemeddelelse
Staten og Poul Schmith/Kammeradvokaten har indgået en aftale, der gradvist konkurrenceudsætter juridisk rådgivning i staten. Dansk Industri mener, det er en balanceret og klog aftale.
3F, DI og Byggeriets Uddannelser lancerer ny indsats for trivsel og trygge lærepladser17.12.2025 12:09:45 CET | Pressemeddelelse
Nye indsatser skal forebygge grænseoverskridende adfærd overfor lærlinge.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

