DI: Høje klimaambitioner og stærk økonomi bør gå hånd i hånd

DI ønsker Mette Frederiksen tillykke med posten som Danmarks statsminister. Fra erhvervslivet er der glæde over det store fokus hos aftalepartierne på klima og uddannelse. Men DI opfordrer til at have et skarpt øje på økonomien og virksomhedernes konkurrenceevne.

- Fra virksomhedernes side bakker vi op om, at regeringen og partierne vil sætte høje klimaambitioner for Danmark. Vi ser også meget positivt på, at partierne er enige om at investere mere i uddannelse. Det er helt afgørende – både for virksomhederne og for Danmark, siger fungerende adm. direktør Kim Graugaard, Dansk Industri.

Han understreger, at virksomhederne spiller en afgørende rolle i den grønne omstilling. Derfor er der brug for en klimahandlingsplan, der forener de høje klimaambitioner med en stærk konkurrenceevne i virksomhederne.

- Som partierne skriver i aftalen, bliver det meget vanskeligt – og dyrt – at nå et mål om en reduktion på 70 procent i 2030. Vi har ikke alle de teknologiske løsninger i dag, der kan bringe os derhen. Her bliver der brug for en konkret politisk plan for, hvad der skal til for at nå målet, og hvordan vi vil finansiere det. En af de vigtigste forudsætninger for at sikre grøn vækst er, at vi investerer i forskning, som hele tiden holder Danmark foran. Derfor ser vi meget gerne, at regeringen både skruer op for den offentlige grønne forskning – og øger fradraget for forskning og udvikling i virksomhederne, siger Kim Graugaard.

DI ser positivt på, at partierne i aftalen forpligter sig til en ansvarlig økonomiske politik – og at det også indebærer gode vilkår for at drive virksomhed i Danmark. Men netop derfor er det bekymrende, at aftalen lægger op til målrettede skattestigninger – eksempelvis ved at hæve afgiften på generationsskifte.

- Det vil være stærkt skadeligt, hvis regeringen og partierne gør det dyrere for familieejede virksomheder at give stafetten til næste generation. I det hele taget vil vi fra virksomhederne advare imod, at der sker en samlet stigning i skatterne på virksomheder og borgere i Danmark. Det vil ramme vores konkurrenceevne, siger Kim Graugaard.

Han opfordrer regeringen til at styrke økonomien og dermed også finde penge til finansiering ved at sikre flere medarbejdere til virksomhederne.

- Helt grundlæggende må man sige, at der i aftalen er en ubalance mellem, hvor mange og hvor konkrete forslag, der er til nye udgifter – og hvor konkrete forslagene er til finansieringen. Vi så meget gerne nogle mere konkrete bud på, hvordan partierne vil øge arbejdsstyrken og dermed den vækst, der skal finansiere de øgede udgifter, siger Kim Graugaard.

Han fortsætter:

- En af de største udfordringer, danske virksomheder står med lige nu, er manglen på medarbejdere. Derfor er det positivt, at partierne er enige om, at der skal sættes mere ind for at få udenlandske arbejdskraft til Danmark. Nu bliver den helt store opgave at finde en konkret og brugbar løsning, som reelt giver virksomhederne adgang til de medarbejdere, de skal bruge, siger Kim Graugaard.

Yderligere oplysninger fås hos pressechef Per Geckler Møller på PGM@di.dk eller tlf. 2949 4434

Dansk Energi og DI stifter Erhvervslivets Klimaalliance17.9.2019 15:36:23 CESTPressemeddelelse

Danmark og det globale samfund står over for en inter­national klimakrise, som kræver ekstraordinære svar. Det vil dansk erhvervsliv sætte sig i spidsen for at løse, og vise vejen til, i samarbejde med regeringen, Folketingets partier og resten af det danske samfund. Derfor stifter organisationerne Dansk Energi og Dansk Industri (DI) nu Erhvervslivets Klimaalliance, som hen over de næste to år forpligter sig til at udvikle nye og langsigtede svar på, hvordan vi på tværs af samfundet kan løse klimaudfordringen. - Klimaudfordringen er så gennemgribende, at ingen kan løse den alene. Vi får brug for at udvikle nye og langsigtede svar – på tværs af sektorer, hvis vi skal nå i mål med regeringens ambition, at Danmarks udledning af klimagasser senest i 2030 skal være reduceret med 70 pct. Derfor stifter vi nu Erhvervslivets Klimaalliance, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. De to organisationer glæder sig over regeringens initiativ om klimakontrakter offentliggjort af statsminister

DI har i dag holdt generalforsamling i København, og her fik DI’s hovedbestyrelse 11 nye medlemmer17.9.2019 11:40:55 CESTPressemeddelelse

- President, CEO Henrik Andersen, Vestas Wind Systems A/S - Adm. direktør Nana Bule, Microsoft Danmark ApS - Adm. direktør Allan Christiansen, Lantmännen Schulstad A/S - Senior Vice President Bjarne Foldager, MAN Energy Solutions - CFO for Global Service Poul Hansen, Siemens Gamesa Renewable Energy A/S - Busdirektør Torben Hansen, Arriva Danmark A/S - Adm. direktør Lars Liebst, Tivoli A/S - Adm. direktør Søren Nielsen, William Demant A/S - Adm. direktør Helle Reinevald, Jakobsens A/S - Adm. direktør Britta K. Stenholt, Stark Danmark A/S - Adm. direktør Jørgen Utzon, Coor Service Management A/S På det efterfølgende konstituerende hovedbestyrelsesmøde blev CEO Lars-Peter Søbye fra COWI Holding A/S genvalgt som formand. Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, blev genvalgt som ny viceformand, og CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S blev genvalgt som viceformand. Hovedbestyrelsen valgte adm. direktør Flemming Jensen, DSB som nyt medlem af DI’s forretningsudvalg. Følg os

DI med ny 2030-plan: Vi kan skabe vækst og mindske Danmarks CO2-udledning med op til 70 pct.15.9.2019 21:31:24 CESTPressemeddelelse

DI er klar med en 2030-plan for Danmark, som kan løfte den danske velstand med mindst 110 mia. kr., skabe 120.000 nye job i private virksomheder og gennem godt 150 konkrete forslag bringe Danmark i front på den grønne omstilling. Forslagene er finansieret krone for krone og betyder samtidig, at Danmark kan reducere vores CO2-udledning med mindst 65 pct. - og bane vejen for 70 pct.