DI: Høje klimaambitioner og stærk økonomi bør gå hånd i hånd

DI ønsker Mette Frederiksen tillykke med posten som Danmarks statsminister. Fra erhvervslivet er der glæde over det store fokus hos aftalepartierne på klima og uddannelse. Men DI opfordrer til at have et skarpt øje på økonomien og virksomhedernes konkurrenceevne.

- Fra virksomhedernes side bakker vi op om, at regeringen og partierne vil sætte høje klimaambitioner for Danmark. Vi ser også meget positivt på, at partierne er enige om at investere mere i uddannelse. Det er helt afgørende – både for virksomhederne og for Danmark, siger fungerende adm. direktør Kim Graugaard, Dansk Industri.

Han understreger, at virksomhederne spiller en afgørende rolle i den grønne omstilling. Derfor er der brug for en klimahandlingsplan, der forener de høje klimaambitioner med en stærk konkurrenceevne i virksomhederne.

- Som partierne skriver i aftalen, bliver det meget vanskeligt – og dyrt – at nå et mål om en reduktion på 70 procent i 2030. Vi har ikke alle de teknologiske løsninger i dag, der kan bringe os derhen. Her bliver der brug for en konkret politisk plan for, hvad der skal til for at nå målet, og hvordan vi vil finansiere det. En af de vigtigste forudsætninger for at sikre grøn vækst er, at vi investerer i forskning, som hele tiden holder Danmark foran. Derfor ser vi meget gerne, at regeringen både skruer op for den offentlige grønne forskning – og øger fradraget for forskning og udvikling i virksomhederne, siger Kim Graugaard.

DI ser positivt på, at partierne i aftalen forpligter sig til en ansvarlig økonomiske politik – og at det også indebærer gode vilkår for at drive virksomhed i Danmark. Men netop derfor er det bekymrende, at aftalen lægger op til målrettede skattestigninger – eksempelvis ved at hæve afgiften på generationsskifte.

- Det vil være stærkt skadeligt, hvis regeringen og partierne gør det dyrere for familieejede virksomheder at give stafetten til næste generation. I det hele taget vil vi fra virksomhederne advare imod, at der sker en samlet stigning i skatterne på virksomheder og borgere i Danmark. Det vil ramme vores konkurrenceevne, siger Kim Graugaard.

Han opfordrer regeringen til at styrke økonomien og dermed også finde penge til finansiering ved at sikre flere medarbejdere til virksomhederne.

- Helt grundlæggende må man sige, at der i aftalen er en ubalance mellem, hvor mange og hvor konkrete forslag, der er til nye udgifter – og hvor konkrete forslagene er til finansieringen. Vi så meget gerne nogle mere konkrete bud på, hvordan partierne vil øge arbejdsstyrken og dermed den vækst, der skal finansiere de øgede udgifter, siger Kim Graugaard.

Han fortsætter:

- En af de største udfordringer, danske virksomheder står med lige nu, er manglen på medarbejdere. Derfor er det positivt, at partierne er enige om, at der skal sættes mere ind for at få udenlandske arbejdskraft til Danmark. Nu bliver den helt store opgave at finde en konkret og brugbar løsning, som reelt giver virksomhederne adgang til de medarbejdere, de skal bruge, siger Kim Graugaard.

Yderligere oplysninger fås hos pressechef Per Geckler Møller på PGM@di.dk eller tlf. 2949 4434

DI og 3F Transport indgår overenskomstaftale for transportområdet22.2.2020 10:57:31 CETPressemeddelelse

DI og 3F Transport indgår overenskomstaftale for transportområdet Efter at have forhandlet i mere end en måned – og uafbrudt fra torsdag eftermiddag til fredag aften - er 3F Transport og DI nået frem til en aftale om at forny overenskomsterne på transportens område. Dermed er der et gennembrudsforlig på plads på normallønsområdet. Aftalen gælder blandt andet for lastbilchauffører, lagerarbejdere og havnearbejdere og sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. - Vi har arbejdet intensivt for en aftale, som sikrer ro og konkurrencekraft for virksomhederne og medarbejderne inden for transportområdet de næste tre år. Det har ikke været nemt at nå hertil, men det er lykkes at finde en balance, hvor medarbejderne får nogle klare forbedringer, uden at vi sætter virksomhedernes konkurrenceevne over styr, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. Han hæfter sig ved, at aftalen rummer flere mindre – men vigtige – forenklinger og

Invitation til pressemøde: Forlig om nye overenskomster på transportområdet21.2.2020 23:02:37 CETPressemeddelelse