DI: Historisk politisk opgør med unfair offentlig konkurrence

Et bredt flertal i Folketinget har indgået en aftale, der skal sikre fair konkurrence mellem de offentlige myndigheder og private virksomheder. Med aftalen indle-der politikerne et historisk opgør med unfair konkurrence fra det offentlige, mener DI.

Virksomheder i stadig flere brancher oplever, at det offentlige optræder som uventede konkurrenter.

- Aftalen er det første skridt i et principielt og historisk opgør med unfair konkurrence fra det offentlige. Der bliver strammet op, så offentlige institutioner ikke går uden for deres kerneopgaver og ind på velfungerende private markeder, siger direktør Tine Roed, DI.

DI har længe kæmpet for at sikre en mere fair og lige konkurrence og efterlyst klare regler for, hvad det offentlige må udføre og ikke udføre. Der bliver nu nedsat en arbejdsgruppe med blandt andre DI og KL, der skal se på grænserne for den offentlige sektor.

- Private virksomheder bør aldrig opleve, at de møder forvridende konkurrence fra offentlige institutioner. Derfor er der også brug for, at vi får klare regler, der sætter en tydelig grænse for, hvilke opgaver de offentlige institutioner må udføre. Og frem for alt, hvad det offentlige ikke må udføre. Det arbejde bidrager vi selvfølgelig meget gerne til, siger Tine Roed.

DI glæder sig over, at politikerne er enige om at prissætningen på de områder, hvor private og offentlige virksomheder begge er til stede, skal ske på baggrund af de internationalt anerkendte regler fra OECD. Det giver klare og gennemskuelige regler.

- Vi er glade for, at der er udsigt til en rimelig prissætning på de områder, hvor det offentlige fortsat er konkurrent. Det er vigtigt for at have den gode og sunde konkurrence, som alle danskere har glæde af, fordi det giver os den bedst mulige vare og service til prisen, siger Tine Roed.

Aftalen sikrer også klare regler for kommunernes og regionernes kontrolbud – altså den situation hvor kommunen eller regionen selv byder på opgaven i konkurrence med private. Det er tiltrængt, mener DI.

- Vi har desværre set alt for mange eksempler på, at den offentlige part ikke har regnet alle omkostningerne med. Og så sker konkurrencen jo på ulige vilkår, siger Tine Roed.

For yderligere oplysninger kan du kontakte pressekoordinator Claus Kaae-Nielsen på tlf. 2332 6829.

DI-udspil skal skaffe 42.000 flere medarbejdere18.9.2018 13:00pressemeddelelse

Manglen på medarbejdere er så omfattende, at flere end 4 ud af 10 af de virksomheder, som har forsøgt at rekruttere, har måttet opgive. På DI Topmødet 2018 præsenterer organisationen et udspil, der vil kunne sikre 42.000 flere medarbejdere til virksomhederne. Udspillet fokuserer både på at bringe flere fra passiv forsørgelse til job og samtidig gøre det nemmere at ansætte kvalificerede medarbejdere fra udlandet. - Den ubetinget største udfordring for danske virksomheder og dansk økonomi er, at vi mangler dygtige hænder og hoveder til at holde væksten i gang. Det er nu så omfattende, at én ud af ti virksomheder har takket nej til ordrer, fordi de manglede folk, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad. Han understreger, at den nye aftale mellem regeringen og et bredt flertal i Folketinget er et godt afsæt for at løfte jobindsatsen rundt omkring i kommunerne. DI foreslår, at kommunernes jobcentre fremover skal vurdere mindst 50 pct. af kontanthjælpsmodtagerne jobparate – så mange flere mø

Nye medlemmer i DI's valgte ledelse18.9.2018 11:07pressemeddelelse

DI har i dag holdt generalforsamling i København, og her fik DI’s hovedbestyrelse syv nye medlemmer: - CEO Søren Brinck, Carlsberg Danmark A/S - Managing Director Ib Enevoldsen, Rambøll Danmark A/S - Adm. direktør Flemming Jensen, DSB Vedligehold A/S - Direktør Palle Lind Jensen, Meyland-Smith A/S - Adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S - Group Director, COO Henrik Salée, RMIG A/S - Medindehaver/arkitekt Katja Viltoft, JJW Arkitekter A/S På det efterfølgende konstituerende hovedbestyrelsesmøde blev CEO Lars-Peter Søbye fra COWI Holding A/S genvalgt som formand. Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, blev valgt som ny viceformand, og CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S blev genvalgt som viceformand. Hovedbestyrelsen valgte herefter adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S, Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, koncerndirektør Lars Sanddahl Sørensen, Scandinavian Airlines System, og adm. direktør Jesper Uggerhøj, KOPENHAGEN FUR a.m.

Dansk sundhedsindustri går frem for 10. år i træk12.9.2018 12:00pressemeddelelse

Eksporten af danske sundhedsprodukter er steget ti år i træk og ligger nu på 110 mia. kr. Det gør sundhedsindustrien til en stærk vækstmotor i dansk økonomi med rekordmange nye job og stor værdiskabelse. - Den danske sundhedsindustri står stærkt og fylder i dag markant mere i dansk eksport end for ti år siden, faktisk hele 60 pct. mere. Men ambitionerne er endnu større. Det er DI’s og regeringens målsætning, at vi inden 2025 når 200 mia. kr., men det kræver, at vi lægger os i selen, siger direktør Tine Roed, DI. Den kraftige vækst i eksporten har også betydet, at sundhedsindustrien har ansat mange flere medarbejdere – også gennem finanskrisen. Siden 2008 har virksomhederne i branchen ansat mere end 10.000 flere, hvilket svarer til en vækst på 24 pct. - Sundhedsindustrien leverer produkter, som er efterspurgt over hele verden. Den uafbrudte vækst, branchen har vist gennem de seneste 10 år, har også skabt en støt fremgang i antallet af arbejdspladser i de danske sundhedsvirksomheder, og

Presseinvitation: DI Topmødet 2018 - Danmark på arbejde – flere hænder og hoveder12.9.2018 11:07Presseinvitation

Flere danskere end nogensinde går på arbejde hver dag i private virksomheder. Men manglen på medarbejdere er nu så omfattende i danske virksomheder, at mange virksomheder må takke nej til ordrer, fordi de har svært ved at skaffe de medarbejdere, de skal bruge. Behovet for kvalificerede medarbejdere er - set med DI’s øjne - den største politiske og økonomiske udfordring for Danmark lige nu. Derfor er manglen på arbejdskraft på agendaen, når godt 1.000 beslutningstagere fra ind- og udland mødes til DI Topmødet 2018. Pressen inviteres til DI Topmødet 2018 tirsdag den 18. september kl. 13-18, TAP1, Raffinaderivej 10, 2300 København S. Hans Kongelige Højhed Kronprinsen vil være til stede og holde tale ved DI Topmødet 2018. På kanten til et nyt folketingsår – og et valgår – vil både statsminister Lars Løkke Rasmussen og formand for Socialdemokratiet, Mette Frederiksen tale på Topmødet og komme med deres bud på de rigtige løsninger for Danmark og for danske virksomheder. Næstformand for EU-ko