DI: Historisk politisk opgør med unfair offentlig konkurrence

Et bredt flertal i Folketinget har indgået en aftale, der skal sikre fair konkurrence mellem de offentlige myndigheder og private virksomheder. Med aftalen indle-der politikerne et historisk opgør med unfair konkurrence fra det offentlige, mener DI.

Virksomheder i stadig flere brancher oplever, at det offentlige optræder som uventede konkurrenter.

- Aftalen er det første skridt i et principielt og historisk opgør med unfair konkurrence fra det offentlige. Der bliver strammet op, så offentlige institutioner ikke går uden for deres kerneopgaver og ind på velfungerende private markeder, siger direktør Tine Roed, DI.

DI har længe kæmpet for at sikre en mere fair og lige konkurrence og efterlyst klare regler for, hvad det offentlige må udføre og ikke udføre. Der bliver nu nedsat en arbejdsgruppe med blandt andre DI og KL, der skal se på grænserne for den offentlige sektor.

- Private virksomheder bør aldrig opleve, at de møder forvridende konkurrence fra offentlige institutioner. Derfor er der også brug for, at vi får klare regler, der sætter en tydelig grænse for, hvilke opgaver de offentlige institutioner må udføre. Og frem for alt, hvad det offentlige ikke må udføre. Det arbejde bidrager vi selvfølgelig meget gerne til, siger Tine Roed.

DI glæder sig over, at politikerne er enige om at prissætningen på de områder, hvor private og offentlige virksomheder begge er til stede, skal ske på baggrund af de internationalt anerkendte regler fra OECD. Det giver klare og gennemskuelige regler.

- Vi er glade for, at der er udsigt til en rimelig prissætning på de områder, hvor det offentlige fortsat er konkurrent. Det er vigtigt for at have den gode og sunde konkurrence, som alle danskere har glæde af, fordi det giver os den bedst mulige vare og service til prisen, siger Tine Roed.

Aftalen sikrer også klare regler for kommunernes og regionernes kontrolbud – altså den situation hvor kommunen eller regionen selv byder på opgaven i konkurrence med private. Det er tiltrængt, mener DI.

- Vi har desværre set alt for mange eksempler på, at den offentlige part ikke har regnet alle omkostningerne med. Og så sker konkurrencen jo på ulige vilkår, siger Tine Roed.

For yderligere oplysninger kan du kontakte pressekoordinator Claus Kaae-Nielsen på tlf. 2332 6829.

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i