DI: Godt med mindre pres på de unge med fald i adgangskvotienter

Dansk Industri ser med tilfredshed på at adgangskvotienterne til de videregående uddannelser er faldet for første gang i mange år.

- Det er er vildt godt, at adgangskvotienterne på de videregående uddannelser generelt er faldet som et resultat af, at 1,08-reglen er fjernet. Det er skørt, at man hidtil har belønnet hastighed frem for faglighed. Det er ikke, hvor hurtigt du er til at søge ind på en uddannelse, der skal være afgørende for, at de unge kan komme i gang med deres uddannelser. I mange år har vi set, at man skulle have skulle sprænge karakterskalaen og have mere end 12 i karaktergennemsnit for at komme ind på de populære uddannelser. Det er heldigvis slut nu, siger underdirektør for uddannelse og forskning i DI, Mette Fjord Sørensen.

Ingen uddannelser har længere adgangskvotienter på over 12,0 som i de senere år. På International Business på CBS er kvotienten faldet fra 12,4 i 2019 til 11,3, på forsikringsmatematik på KU fra 11,5 til 10,9 og på medicin på KU fra 11,1 til 10,6.  Samtidig er det blot 7 pct. af de videregående uddannelser, der har en adgangskvotient over 9,0 – en andel, der er endnu lavere i år end de seneste år. På hver anden uddannelse bliver alle kvalificerede ansøgere rent faktisk optaget.

- Faldet i adgangskvotienterne kan formentlig være med til at lette presset på de unge. Det vil være godt, hvis den tendens kan føre til, at de unge ikke føler sig pressede til at præstere overmenneskeligt for at blive optaget på de mest populære uddannelser, siger Mette Fjord Sørensen.

- Der er gennem de senere år skabt en forestilling om, at det er meget vanskeligt at blive optaget på en videregående uddannelse. Den kan vi forhåbentligt få gjort op med nu, for virkeligheden er, at det blot er 7 pct. af de videregående uddannelser, der har en adgangskvotient over 9,0. Så der er gode muligheder for de unge for at blive optaget på en uddannelse, hvis de søger bredt og søger flere uddannelser.

Yderligere oplysninger fås hos Mette Fjord Sørensen, tlf. 5213 2312, mfj@di.dk, eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, boh@di.dk

DI: Ny iværksætterpolitik skal gøre Danmark til et paradis for iværksættere13.1.2021 08:21:14 CETPressemeddelelse

Selv mere end ti år efter finanskrisen er Danmark stadigvæk ikke kommet tilbage på samme niveau af nyetablerede virksomheder. Danmark har alvorligt brug for en ny ambitiøs iværksætterpolitik, som kan sikre, at vi får flere nye og levedygtige virksomheder. Det mener Dansk Industri, som opfordrer regeringen og Folketingets partier til at vedtage en politisk målsætning om at gøre Danmark til et paradis for iværksættere.

DI om nedlukning: Så snart verden åbner, bør coronapas og vacciner til eksportmedarbejdere på plads8.1.2021 17:07:22 CETPressemeddelelse

Den markante skærpelse af rejserestriktionerne, hvor verden går i rød, understreger massivt behovet for, at Danmark inden for kort tid som foreslået af DI er hurtigt klar med vacciner til erhvervsrejsende og et digitalt coronapas, så danske virksomheder er klar til at genvinde eksporten, så snart verden åbner igen. Det siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, i en kommentar til de nye rejsevejledninger. - Hele verden går i rød, og rejsemulighederne også for erhvervsrejsende bliver nu stærkt begrænsede. Det er en markant opstramning, og det kommer til at gøre ondt på mange brancher. Mange eksportvirksomheder er i forvejen hårdt trængte på ordrebøgerne efter 10 måneder med sparsom kontakt til deres kunder. Det er en faretruende situation - ikke bare for virksomhederne, men for hele Danmark, fordi vi som land er så afhængige af eksporten, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Vi vurderer, at myndighederne og regeringen gør det rigtige med en hård, men kortere nedlukning

Borgernes ret til selvbestemmelse er klemt af nye frikommuneforsøg18.12.2020 16:05:02 CETPressemeddelelse

Et flertal i folketinget har indgået en aftale om frikommuneforsøget på ældreområdet, der følger efter tilsvarende aftaler på skole- og dagtilbudsområdet. Formålet med forsøgene er, at kommunerne i videst muligt omfang får mulighed for at fravige statslige og kommunale regler i bestræbelserne på at finde nye veje i opgaveløsningen. Det er positivt, men desværre har regeringen denne gang givet mulighed for, at borgernes rettigheder om frit valg suspenderes i frikommunerne.