DI: Flot placering til Esbjerg for erhvervsvenlighed og grøn omstilling

Esbjerg Kommune tager med en plads som nummer 18 et hop op fra sidste års placering som nummer 24 i DI’s analyse af kommunernes erhvervsvenlighed. Dermed er Esbjerg fortsat klart bedre end de andre store kommuner i landet. Det fremgår af årets udgave af Lokal Erhvervsvenlighed, som er Dansk Industris undersøgelse blandt 7.770 danske virksomheder.

- Især er virksomhederne fortsat meget tilfredse med ”infrastruktur og transport”, som er en af de 10 kategorier vi måler på i årets erhvervsvenlighedsanalyse. Tilfredsheden gælder både det kommunale vejnet og muligheden for, at medarbejderne kan bruge den kollektive transport for at komme på arbejde. Faktisk er virksomhederne så tilfredse, at Esbjerg Kommune opnår en 3. plads på landsplan i denne kategori. Virksomhederne er også godt tilfredse med kommunens indsats for at stille egnede erhvervsgrunde til rådighed for virksomhederne, ligesom det opleves, at kommunen har en god forståelse for at undgå, at private boliger og virksomheder kommer for tæt på hinanden til gene for begge parter, siger formand for DI Sydvestjylland Jesper Toft Mathiasen, Claus Sørensen A/S.

I år er ”Grøn udvikling” med som ny kategori i undersøgelsen, og her scorer Esbjerg også højt med en flot 10. plads. Her er det især kommunens initiativer, der bidrager til en bæredygtig omstilling i virksomhederne og kommunens grønne indkøb og udbud, der er blevet noteret og sat pris på blandt virksomhederne i kommunen. Men også genanvendelse af affald og øvrige indsatser for at nedbringe CO2-udledningen bliver honoreret i årets undersøgelse.

- Den grønne omstilling er en bunden opgave for alle, så derfor har vi i årets undersøgelse valgt at fokusere på kommunernes indsats for at fremme en grøn og bæredygtig omstilling. Vigtigheden af grøn omstilling er også blevet registreret af virksomhederne i Esbjerg, og faktisk peger virksomhederne på, at netop ”grøn udvikling” skal være i top-3 af de højst prioriterede temaer i kommunens indsats de kommende år, hvilket er i modsætning til mange andre kommuner, hvor den grønne udvikling ikke er så højt prioriteret, siger Jesper Toft Mathiasen.

Ikke overraskende peger virksomhederne også på adgangen til kvalificerede medarbejdere og uddannelse som de vigtigste temaer for Esbjerg Kommunes indsats i de kommende år.

- Vi oplever helt klart, at virksomhederne har stort fokus på, hvor fremtidens kvalificerede medarbejdere skal komme fra. Derfor er vi også meget positive over for det store fokus, temaet har fået de seneste år i kommunen, og nu ser vi frem til, at der for alvor bliver sat handling bag ordene. Netop på folkeskoleområdet lægges fundamentet for et godt uddannelsesforløb - meget gerne i et endnu bedre samspil med erhvervslivet i kommunen, siger Jesper Toft Mathiasen.

Se undersøgelsen her.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2021

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2021, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 12. år i træk, DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • Årets undersøgelse adskiller sig fra de tidligere undersøgelser. Efter sammenlægningen af Dansk Industri og Dansk Byggeri er der blevet udarbejdet en helt ny undersøgelse med udgangspunkt i de to organisationers tidligere undersøgelser.
  • 7.770 virksomheder indenfor DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.
  • Undersøgelsen er sammensat af tre typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder, et spørgeskema til kommunaldirektører og statistik.
  • Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
  • 93 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

For yderligere oplysninger kontakt chefkonsulent Johan H. Pedersen, jhp@di.dk, tlf.: 4084 3207 eller pressekoordinator Bo Hjuler, BOH@di.dk, tlf.: 3377 3819.

Chefsekretær Lissen Svellov
Mail: lsb@di.dk

DI: Vejen er blandt de mest erhvervsvenlige kommuner1.9.2021 19:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Konkurrencen er hård, men igen i år lykkes det for Vejen Kommune at placere sig blandt de absolut mest erhvervsvenlige kommuner i landet. Det viser DI’s helt nye analyse af erhvervsvenligheden i landets kommuner, hvor Vejen i år scorer en flot 4. plads. - Vejen Kommune fortsætter med at imponere virksomhederne, selvom placeringen sidste år som nummer to i år er skiftet ud med en fjerdeplads. Vi kan se, at de førende kommuner i år ligger tættere end nogensinde, så det er meget lidt, der adskiller kommunerne i toppen, siger formand for DI Sydvestjylland, adm. direktør Jesper Toft Mathiasen, Claus Sørensen A/S.

Varde dansk mester i dialog med virksomhederne1.9.2021 19:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Varde Kommune tager endnu en topplacering i DI’s årlige analyse af erhvervsvenligheden i landets kommuner med en samlet placering som den 7. bedste kommune, hvilket er en fremgang på 1 plads i forhold til sidste års undersøgelse. Varde Kommune scorer højt på en lang række af de 10 kategorier som undersøgelsen omfatter, men specielt i kunsten at have en god dialog med kommunens virksomheder opnår Varde en flot 1. plads på landsplan.

Opgave om kundeoplevelser og klager skaffer Melanie 25.000 kr.28.6.2021 13:42:56 CEST | Pressemeddelelse

Melanie mener, at kunder, der klager, giver mulighed for at forbedre virksomhedens service. Så hun lavede en fagprøve om problemstillingen, hvor hun på imponerende vis lod teoretiske overvejelser møde virkeligheden hos sit praktiksted. Det har nu skaffet hende DI og HK Privats Fagprøvepris på Kontoruddannelsen. Prisen på 25.000 kr. blev uddelt som en overraskelse for Melanie på LEGO House kl. 09.00 i dag.