DI efter coronaforlængelse: Det haster med at få hjælpepakkerne i spil

Det var ikke uventet i virksomhederne, at regeringen forlænger tiltagene til efter påske for at inddæmme coronasmitten og redde menneskeliv. Ikke desto mindre rammer coronakrisen, og de nødvendige nu forlængede tiltag for at begrænse smitten, mange virksomheder og arbejdspladser ekstremt hårdt, siger DI.

- Forlængelsen her var ventet, og det bakker vi op om. Førsteprioriteten er at bryde smittekæderne og redde liv. Ikke desto mindre rammer det selvfølgelig rigtig mange virksomheder og arbejdspladser hårdt, fordi indtægterne tørrer ud. Derfor gælder det om, at vi hurtigst muligt får de mange gode hjælpepakker bragt i spil, så så mange virksomheder og deres medarbejdere som muligt kan klare sig igennem krisen, siger DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

- Huset brænder, og med hjælpepakkerne har vi fået lagt nogle af de brandslanger ud, som der er så akut brug for. Nu handler det om hurtigst muligt at få tryk i slangerne. Med andre ord skal hjælpepakkerne virkelig ud og virke i virksomhederne. Det haster, siger Lars Sandahl Sørensen.

Han opfordrer til, at virksomheder og borgere overalt i samfundet bidrager til at gøre smittebekæmpelsen så effektiv som muligt – uden at samfundet sættes i stå. Lykkes det, kommer vi også hurtigere ud af krisen, hvilket må være målsætningen for alle.

- Det vigtigste lige nu er, at vi alle sammen gør, hvad vi kan, for at gøre perioden her så kort og effektiv som muligt – ved at holde afstand og respektere myndighedernes anbefalinger. Det sker også rundt omkring på virksomheder over hele landet, hvor virksomheder og deres medarbejdere knokler for at holde vores økonomi bedst muligt i gang – og samtidig passer godt på hinanden, siger Lars Sandahl Sørensen.

DI-direktøren peger på, at mange virksomheder også har meldt sig på banen for at omlægge produktionen, så de kan producere den lange række af hjælpemidler, der er brug for i kampen mod corona.

- I den kommende tid gælder det om at stå sammen i alle dele af vores samfund i kampen mod denne virus – og samtidig gøre det på en måde, hvor vi også har sunde virksomheder, levende forretninger og et stærkt velfærdssamfund på den anden side. Krisen er alvorlig, og det bliver dyrt for hele vores samfund. Det gælder ikke mindst, fordi vi ser præcis samme udvikling på alle Danmarks vigtige eksportmarkeder, siger Lars Sandahl Sørensen.

For yderligere information kontakt pressechef og vicedirektør Per Geckler Møller 2949 4434.

Kommunebesparelser på konsulenter sætter Danmark ned i gear30.5.2020 12:19:52 CESTPressemeddelelse

Der er netop indgået aftaler om økonomien i kommuner og regioner for næste år, og der lægges op til massive besparelser på eksterne konsulenter. Kommunerne skal spare 0,5 mia. kr. allerede næste år og fuldt indfaset 1 mia. kr. i 2025. Og regionerne, som bruger langt færre eksterne eksperter, skal spare et trecifret millionbeløb årligt. DI mener, at offentlig-privat samarbejde og brug af konsulenter er forudsætningen for, at Danmark kan udvikle sig ud af krisen og få den bedste udvikling i det offentlige fremover. - Regeringen har med aftalen for kommuner og regioners økonomi fortsat sine nedskæringer på eksterne konsulenter i det offentlige. Det vil sætte udviklingen af det danske samfund ned i gear ikke at inddrage eksterne rådgivere, der bidrager med ekspertviden, kompetencer og ressourcer i forhold til offentlig udvikling. Det gælder eksempelvis digitalisering, undervisning, grøn omstilling og sundheds- og ældreområdet. Det er en forkert vej at gå, nu hvor Danmark skal udvikle sig u

DI: Forsigtig grænseåbning vil have markante samfundsmæssige konsekvenser29.5.2020 15:00:15 CESTPressemeddelelse

Danmarks adgang til og fra resten af verden har afgørende betydning for danske virksomheder, medarbejdere og hele vores samfundsøkonomi. Eksporten, turismen og luftfarten er stærkt afhængige af vores åbenhed – og de er hårdt ramt af krisen. I det lys er enhver udsigt til åbning godt nyt – men den meget begrænsede åbning, som regeringen nu vil foretage, vil få store konsekvenser for Danmark, vores samfundsøkonomi og vores job. DI opfordrer til, at sker en en yderligere åbning hurtigst muligt for at bringe dansk økonomi på fode igen. - Den meget begrænsede åbning til Tyskland, Norge og Island forekommer overforsigtig. Vi har stor forståelse for vigtigheden af at være agere sundhedsmæssigt forsvarlig, men det er vigtigt at gøre sig klart, at en så forsigtig åbning vil have store konsekvenser for vores samfund, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI. - Vi har ikke indblik i beslutningsgrundlaget – og anerkender fuldt ud, at regeringen og myndighederne skal træffe nogle svære beslu

DI: AUB-aftale skal holde hånden under lærlinge og elever28.5.2020 22:47:16 CESTPressemeddelelse

Efter langvarige forhandlinger er der kl. 20.30 torsdag aften indgået en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om, hvordan opsparede midler i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) skal udmøntes. Pengene er indbetalt af danske virksomheder, og de skal som en del af finansminister Nicolai Wammens tre økonomiske hovedspor frem mod sommerferien gå til at understøtte danske virksomheder under corona-krisen og virksomhedernes uddannelse af lærlinge og elever. DI er tilfredse med aftalen, som udmønter 6,1 mia. kr., og tilbagefører knap 5 mia. kr. til virksomhederne. - Aftalen er afbalanceret. Den tager hensyn til, at virksomhederne mangler likviditet ved, at der sendes penge tilbage i virksomhederne, siger Kim Graugaard, viceadm. direktør i Dansk Industri (DI). - Virksomhederne har betalt for meget ind til AUB i flere år, så det er tilfredsstillende, at de får penge tilbage netop i en situation, hvor de fleste virksomheder er meget pressede. Samtidig understøtter aftalen, at v

DI: EU er på rette kurs med grøn vej ud af coronakrisen27.5.2020 15:31:02 CESTPressemeddelelse

EU’s vej ud af coronakrisen skal være grøn. Det fremgår af EU-Kommissionens genopretningsplan, der indeholder en grøn genopretningsfond på 5.600 mia. kr., der skal genstarte Europas økonomi. Planen om at fremme vækst og bekæmpe klimaforandringer vil kaste nye og vigtige eksportordrer af sig til danske virksomheder og dermed være et vigtigt bidrag til at få dansk økonomi og arbejdspladser bedst muligt ud af coronakrisen, vurderer DI’s administrerende direktør.

DI: Vi skal sikre klog overgang fra hjælpepakker til grøn genstart27.5.2020 09:56:39 CESTPressemeddelelse

DI er enig med regeringens økonomiske ekspertgruppe i, at de midlertidige hjælpepakker bør udfases – og der i stedet bør være fokus på politiske tiltag, som sætter gang i samfundsøkonomien, investeringer og ny vækst i virksomhederne. Men et brat stop for alle hjælpepakker den 8. juli vil betyde, at de mange investeringer i hjælpepakkerne for at undgå konkurser og jobtab vil være forgæves, advarer DI.