DI: DMI-data kan være guld for den grønne omstilling

En guldgrube af offentlige data om alt fra temperatur til nedbør og vind bliver stillet til fri rådighed af DMI fra i dag. Det glæder DI, der ser store perspektiver i de offentlige data.

- Data er viden og viden er uundværlig, når vi skal omstille vores samfund til en grønnere fremtid. Derfor er det fantastiske nyheder, at DMI sætter så vigtige data til fri afbenyttelse, siger Christian Hannibal, konstitueret branchedirektør i DI Digital.

Der er tale om frie meteorologiske observationsdata, dvs. rådata som temperatur, nedbør og vind fra DMI's netværk af vejrstationer i Danmark og Grønland.

Vi håber, at data om vind og vejr kan hjælpe erhvervslivet og beslutningstagere til at gøre vores samfund endnu grønnere. Og så håber vi, at der kan opstå en underskov af små virksomheder, der kan bruge DMI-data som råstof til innovation, siger Christian Hannibal.

Borgere, virksomheder og myndigheder kan på dmi.dk/friedata gratis og nemt tilgå data. Deloitte har i 2016 vurderet, at gratis meteorologiske data alene i el-, fjernvarme- og landbrugssektoren kan indfri et uforløst effektiviseringspotentiale på op mod 135 mio. kr. årligt.

- Dette bør danne skole, og det offentlige bør sætte endnu flere data i spil om alt fra transport til sundhed – selvfølgelig på en ansvarlig vis med respekt for privatlivets fred, siger Christian Hannibal.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Nyt stærkt formandskab for DI Rådgivernes bestyrelse – og fem nye medlemmer21.10.2020 15:01:05 CESTPressemeddelelse

DI Rådgiverne har fået et nyt stærkt formandskab med Berit Didriksen, CEO i Epinion, i spidsen. De øvrige nye medlemmer af formandskabet er nyvalgte medlem Jonas Hemmingsen, CEO i GroupM Denmark A/S, og Mads Jensen Møller, CEO Nordiq Group A/S. Bestyrelsen er samlet blevet styrket med i alt fem nye medlemmer, ud over Jonas Hemmingsen fire kvinder. Det er sket den 21. oktober 2020 i forbindelse med branchefællesskabets årlige generalforsamling og konference for medlemmerne.

DI: Uheldigt at vismændene vil øge underskuddet20.10.2020 12:30:00 CESTPressemeddelelse

Dansk økonomi er ikke blevet ramt så hårdt af coronakrisen, som tidligere frygtet, skriver Det Økonomiske Råd i vismandsrapporten om dansk økonomi. Det skyldes ikke mindst, at de tiltag, der er gjort for at sætte gang i økonomien, er blevet doseret rigtigt. DI er enig i vismændenes overordnede analyse men er samtidig bekymret for, at vismændenes anbefaling om at lempe budgetreglerne vil svække holdbarheden af dansk økonomi.

København vil give afslag på langt flere ansøgninger om altaner8.10.2020 08:20:10 CESTPressemeddelelse

Markant flere borgere vil i fremtiden få nej til at opsætte en altan, hvis borgerrepræsentationen vedtager nye regler. Og de få, der får grønt lys, vil i flere tilfælde møde krav om, at altanen kun må være 60 centimeter dyb. Dermed vil politikerne fratage tusindvis af borgere muligheden for at få en brugbar altan og adgang til udeliv i direkte forbindelse med deres bolig, mener DI Dansk Byggeri.

DI: Den kommende politiske sæson bliver afgørende for Danmarks fremtid6.10.2020 12:51:42 CESTPressemeddelelse

Den kommende politiske sæson bliver et afgørende år for Danmarks fremtidige udvikling. Coronakrisen er stadig over os, men den behøver ikke at være en hæmsko for samfunds udvikling. En krise er en krise, men også en mulighed. Og derfor er DI glad for statsministerens melding om, at tiden er til at investere yderligere i grøn omstilling og digitalisering. Det er med til at sikre Danmark og danske virksomheders konkurrencekraft, vækst, velstand og velfærd.