DI Digital: Positivt teleforlig men uklart hvordan vi kommer i mål

Nyt teleforlig om mere bredbånd får en positiv modtagelse af Dansk Industris branchefællesskab for landets teknologivirksomheder, DI Digital, men branchedirektør Rikke Hougaard Zeberg efterlyser en klar plan for, hvordan vi kommer i mål med ambitionerne om bedre bredbånd.

Branchedirektør Rikke Hougaard Zeberg, DI Digital. Foto: Sif Meincke

- Det er positivt, at vi har fået et nyt bredt teleforlig med meget bred politisk opbakning, siger Rikke Hougaard Zeberg.

- Der er fastsat en meget ambitiøs politisk målsætning om at nå 98 procent af borgere og virksomheder med gigabit-hastigheder i 2025, siger Rikke Hougaard Zeberg.

- Det er dog en målsætning, man har lavet på branchens vegne uden klare politiske initiativer til at nå restgruppen.

- Det betyder, at der er borgere og virksomheder, som kan risikere at blive efterladt uden en klar opskrift på, hvordan de får gigabit-hastigheder.

- Det er positivt, at der stadig er et afsnit i teleforliget om at anvende 5G til den digitale transformation herunder også den grønne omstilling. Det er vigtigt for danske virksomheder.

- Det er yderligere positivt, at mobilt bredbånd regnes med til at opfylde gigabit-målsætningen, men det står dog endnu meget uklart, hvordan man forestiller sig, at det skal gøres. Det er vigtigt, at der skabes klarhed om dette hurtigt, siger Rikke Hougaard Zeberg.

Branchedirektør Rikke Hougaard Zeberg, DI Digital. Foto: Sif Meincke

DI Digital: Stort potentiale for lokal digitalisering12.11.2021 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

En ny analyse fra DI viser, at der er store forskelle på, hvor tilfredse virksomhederne er med digitalisering i de danske kommuner. Jyske kommuner er markant bedre til digitalisering end for eksempel de sjællandske kommuner, og derfor opfordrer DI lokalpolitikerne her op til kommunalvalget til at prioritere indsatsen for eksempelvis bedre bredbånd, mere digital selvbetjening og bedre digital service for borgere og virksomheder.